Combat squads

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Asplund

Re: Combat squads

Inlägg av Asplund »

Ska man haka upp sig på ordet "deploy" så finns det faktiskt med under rolling for reserves. Fast egentligen tror jag GW med deploy menar när man fysiskt ställer ut modellen. Därav specialregeln för Poddar, att man får splitta en pod-unit när dom dimpt ned. Till skillnad från en unit som skuttar ut ur en Rhino.

Man deployar reserverna när dom kommer in, och väljer då att splitta dem eller inte.

Problemet är just enheter som inte ryms i sin transport. Ska man hårdtolka reglerna skulle jag säga en för stor enhet inte skulle få komma in i transport från reserv, men det blir ju bara fånigt. Tråkigt att spela Deathwing och se sina termisar stirra sig blinda efter Landraiders som behagar komma in försent.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag skulle glatt gå med på alla tänkbara uppdelningar, så länge jag får veta vad som gäller innan matchen. Eftersom reglerna går att tolka hit och dit (hänger ganska mycket på ordet "deploy")föreslår jag att man tolkar så liberalt som det går och sedan skriver in det i något fint dokument typ SFAQ.

Anledningen till att jag är för liberala tolkningar är att t.ex. en tactical squad som hålls i reserv ska kunna dela upp sig så att fist-gänget kan åka in i razorbacken och heavy weapon gänget kan promenera in någon annan stans, vilket är hela poängen med tactical squads. Man börja tänja lite om en halv termossquad rullar på i raider och 2 missiler deep strike'ar, men det är en bedömning jag lämnar till bättre vetande.

Min huvudpoäng är i alla fall att en gemensam lösning gör många gladare eftersom de vet vad som gäller och en liberal tolkning gör marine-spelarna glada och de flesta andra kan stå ut med det.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

GW började ju med att säga att i princip allt var tillåtet, sen ändrade de sig och nu verkar inget annat än att dela enheter som ställs upp i deployment vara tillåtet. Känns rätt tråkigt.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag gissar på att de först gjorde en RAI-förklaring av sina egna regler, sedan kom Yakface and his ruling council och gjorde en RAW-tolkning, och så anammade GW den istället för att tänka själva.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Efter att ha lusläst reglerna kommer jag splitta mina squads även när det kommer ur reserv, GW får tycka vad dom vill. Dock kommer jag INTE splitta och ha ena halvan i reserv med andra på bordet.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Norrland skrev:Efter att ha lusläst reglerna kommer jag splitta mina squads även när det kommer ur reserv, GW får tycka vad dom vill. Dock kommer jag INTE splitta och ha ena halvan i reserv med andra på bordet.
Mer RAW än Eddie Murphy. I like it. :)

Fast de får fortfarande inte åka Razorback.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Norrland skrev:Så länge ni kommer fram till att Squads i reserve får splitta så får ni diskutera på. Blir fånigt att inte kunna åka in med sin Razorback från reserv menar jag.
Norrland skrev:Efter att ha lusläst reglerna kommer jag splitta mina squads även när det kommer ur reserv, GW får tycka vad dom vill. Dock kommer jag INTE splitta och ha ena halvan i reserv med andra på bordet.
Jag är tydligen fånig :P

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag antar att samma regler gäller för andra val med flera enheter. tex ig platoons. Man får inte sätta delar av en enhet i reservs..
Fast om det skulle vara så hur funkar då dawn of war.....
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Det där kom jag och Jocke på för flera månade sen.

Det lättaste är att som vanligt konstatera att GW är helt dumma i huvudet och spela på.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Enklast är att förbjuda Dawn of War, alternativt förbjuda IG och Marines på turneringar. :roll:

Skriv svar