Flytta karaktäret och enheter tillsammans men var för sig.

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Nefrums

Flytta karaktäret och enheter tillsammans men var för sig.

Inlägg av Nefrums »

Om man har en karaktär som är med i en enhet, kan man då flytta tex enheten först och sen flytta karaktären så att han fortfarande är inom 2 tum från enheten och på så sätt fortfarande med i enheten?

Det är förstås bara intressant när karaktären och enheten inte har samma move, eller flyttar i diff..

Tex. om man tex har en karaktär med jump pack som är med i en enhet infanteri kan man då flytta enheten 6" och sen flytta karaktären typ 8" så att han är inom 2" och fortfarande med i enheten?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Flytta karaktäret och enheter tillsammans men var för sig.

Inlägg av HeadWar »

Nej. När man påbörjar förflyttningen är de samma enhet, och använder alltså samma förflyttning. Först när de avslutat sina moves mer än 2" ifrån varandra är de separata enheter.

Det är givetvis inte fullt så glasklart eftersom reglerna innehåller alla möjliga konstigheter. T ex så får en enhet inte flytta mer i innevarande movement phase om den har blivit joinad av en IC. Men det är först i slutet av movement phasen som man joinar... Dessutom verkar reglerna ge utrymme för att en enhet står still och skjuter med tunga vapen medans en IC som har joinat dem springer omkring.

För övrigt såg jag just att man inte får joina t ex en Wraithlord eller andra enheter som alltid består av bara en modell.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

så man får inte använda bike eller jump pack om man står inom 2" från nån som inte har det... Bra skrivna regler..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det är väl inte så märkvärdigt? Det som är riktigt intressant är att du över huvud taget inte får vistas inom 2" från t ex fordon, monstrous creatures, assassins och annat som du inte kan joina. :lol:

s48, "If a character does not intend to (or cannot) join a unit, it must remain more than 2" away from it at the end of the Movement phase."

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Man kan ju också argumentera att "...move no further..." biten aldrig inträffar eftersom man inte joinar förens i slutet fasen. Det känns hur som helst inte som det stycket skulle överleva en riktig redaktör...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

My point exactly. :)

Skriv svar