Ork Whaagh!

Regelfrågor och förslag på husregler
Mutt

Re: Ork Whaagh!

Inlägg av Mutt »

sourpus skrev:
Mutt skrev: Varför hakar alla upp sig på om enheterna får ett wound eller inte?????
för det första att man kan undvika att ta en wound, genom att först efter kalla det "fleet" genom att Waaagh:a.

för det andra att man med en "efterhands-waaagh" kan utnyttja att man vet hur långt man "fleet-runnar", istället för att chansa med att Waaagh:a och sedan slå tärningen..

Nefrums skrev:... Och hur i helvete kan ni lägga så mycket tid på att diskutera nåt så helt irrelevant ...

välkommen till Svenska40k.se :lol:
Det är INGEN som argumenterar för att man inte ska kunna göra så eftersom man då vet hur långt man kommit, för reglerna är solklara på den biten att det inte spelar någon roll. De enda motargumenten som förekommer är att det är fusk att man kan undvika ett wound... Ett wound som inte spelar någon som helst roll (om inte enheten bara var 4 man då den kan fly på grund av det).

Är det då så fuskigt att Orkerna kan utnyttja denna skillnaden mellan 4th och 5th? Jag anser inte det, för under 4th så var alla enheter långsamma som sniglar, och även en etta på en waaagh kunde avgöra om man han fram eller inte. Numera, när alla enheter kan springa, så skulle waaaghen vara mycket sämre än förut om man fortfarande var tvungen att kalla på den redan innan man sprang. Skulle GW gett ut codexen nu satsar jag min blindtarm på att regeln om att man förlorar ett wound på en etta skulle försvunnit.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Nefrums skrev:Och hur i helvete kan ni lägga så mycket tid på att diskutera nåt så helt irrelevant som om modeller som sprang innan man waaghat tar wounds eller inte.. Hitta den orkspelaren som bryr sig om det dör 0.14 orker..
Som jag skrev innan, grejen är inte om en ork dör eller inte utan att den delen av regeln inte fungerar med tolkningen att man kan deklarera waaagh i efterhand.

Tolkningen att man måste deklarera Waaagh först orsakar inte några konflikter med någon del av Waaagh-regeln.
Tolkningen att man kan deklarera Waaagh i efterhand fungerar bara med halva regeln. Det är visserligen den halvan som inverkar mest på spelet, men faktum kvarstår att den inte fungerar fullt ut med regeln som den är skriven.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Varför argumenterar man bort ettorna?
Lite danskros och kalsongwrestling hade fan gjort ett par personer till bättre människor...

Mork

Inlägg av Mork »

http://s3.zetaboards.com/The_Ammobunker ... 7141896/1/

En diskussion i ämnet. Finns massor om man söker på det.
Mork, the articulate ork!

sourpus

Inlägg av sourpus »

Lol. Vet inte om jag förlitar mig så mycket på exempelvis dakkadakka. Diskussionen där verkar mer handla om man får fleet av en waagh, eftersom en fleet inte "Grants movement". Tänkte skriva något om korkade amerikaner, men avhåller mig. :roll:
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

bildsköne bengtsson

Inlägg av bildsköne bengtsson »

suck!
"det är tur att man inte är som man ska, då kan man va som man vill!" eleganten ifrån vidderna.

Mork

Inlägg av Mork »

sourpus skrev:Lol. Vet inte om jag förlitar mig så mycket på exempelvis dakkadakka. Diskussionen där verkar mer handla om man får fleet av en waagh, eftersom en fleet inte "Grants movement". Tänkte skriva något om korkade amerikaner, men avhåller mig. :roll:

Haha :) Ja, jag sa aldrig vilken vettighetsgrad den hade. Bara att den fanns där.
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mutt skrev:Skulle GW gett ut codexen nu satsar jag min blindtarm på att regeln om att man förlorar ett wound på en etta skulle försvunnit.
Jag tror snarare att de hade ändrat så att man var tvungen att använda den i början på shooting-fasen.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Ett wound kan göra hela skillnaden ibland.

För en vanlig slugga-enhet handlar det om minus 4 attacker på kommande charge, ingen jätteskillnad om de är massor, men spelar större roll om enheten är lite mindre.

Fattar bara inte hur man kan argumentera för att följa halva regeln och ignorera andra halvan. Ska vi börja praktisera det i allmänhet gällande alla regler, nu? Annars vill åtminstone jag veta vilka regler som ska följas helt, vilka vi ska följa delvis och vilka som inte ska följas alls. Får vi en SWE:FAQ på det?
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

SvFAQ diskuterar ämnet.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar