Ork Whaagh!
Re: Ork Whaagh!
Nej, ettorna bör inte gälla i efterhand, men om det gör någon motståndare gladare så kan jag gladeligen ta detta lilla extra wound när jag waaaghar.
Seriöst?Mutt skrev:Nej, ettorna bör inte gälla i efterhand, men om det gör någon motståndare gladare så kan jag gladeligen ta detta lilla extra wound när jag waaaghar.
Ligger argumentet så att en orkspelare springer med en enhet och kommer bara 1". Sedan springer han med en enhet till och en till och sedan waaghar han och då får alla enheter, inklusive ork enheten som bara kom 1" fleet men orkenheten som bara sprang 1" behöver inte ta några wounds för att de valde att springa innan whaaghen som gäller hela rundan?
Jag är...förstummad...
...och mer övertygad om att det är sjukt konstig tolkning som inte alls skall gälla.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Jag vet inte om det är jag som tycker det verkar enkelt eller om jag bara läste det med
dessa tankar i huvudet från början.
Run - försakar skytte och chansen att assaulta för en extra move.
Fleet - modeller med denna förmåga kan assaulta trots att de använder "run".
Waaagh - modeller med waaagh får "fleet" till slutet av rundan (från att man deklarerar waaagh).
För mig betyder detta att man kan springa med vilka orks man vill men ingen av dem har "fleet"
förrän jag deklarerar det. Dvs, de som sprang INNAN jag deklarerade kan inte assaulta för de hade
inte USR-Fleet då de sprang. De som sprang EFTER att jag deklarerade kan assaulta men då jag slår
deras "run" move så kan de ta skada enligt enligt "waaagh" regeln.
Detta är givetvis bara min åsikt, men jag tror mig vara fakta- och språkmässigt korrekt.
Waaagh - modeller med waaagh får "fleet" till slutet av rundan (från att man deklarerar waaagh).
För mig betyder detta att man kan springa med vilka orks man vill men ingen av dem har "fleet"
förrän jag deklarerar det. Dvs, de som sprang INNAN jag deklarerade kan inte assaulta för de hade
inte USR-Fleet då de sprang. De som sprang EFTER att jag deklarerade kan assaulta men då jag slår
Detta är givetvis bara min åsikt, men jag tror mig vara fakta- och språkmässigt korrekt.
Mork, the articulate ork!
Varför hakar alla upp sig på om enheterna får ett wound eller inte?????egge skrev:Seriöst?Mutt skrev:Nej, ettorna bör inte gälla i efterhand, men om det gör någon motståndare gladare så kan jag gladeligen ta detta lilla extra wound när jag waaaghar.
Ligger argumentet så att en orkspelare springer med en enhet och kommer bara 1". Sedan springer han med en enhet till och en till och sedan waaghar han och då får alla enheter, inklusive ork enheten som bara kom 1" fleet men orkenheten som bara sprang 1" behöver inte ta några wounds för att de valde att springa innan whaaghen som gäller hela rundan?
Jag är...förstummad...
...och mer övertygad om att det är sjukt konstig tolkning som inte alls skall gälla.
Jag kan ta ett wound på alla mina enheter när jag waaaghar, oavsett om de ens runnar eller inte om motståndaren skulle bli gladare då.
Enligt reglerna så som de är skrivna så tar enheterna bara ett wound om de runnar efter att man har waaaghat, men alla enheter (som kan få det) får lov att fleeta. oavsätt om de sprang före eller efter. Eftersom det lilla woundet som enheten tar är försumbart så finns det ingen anledning till att ändra dessa regler.
Håller med. Jag tycker det är så att Waaagh bara ger fleet. Det ändrar inte ett "run" till fleet. Enheter som har sprungit innan waagh har alltså använt regeln "run" och inte "fleet".Mork skrev:Jag vet inte om det är jag som tycker det verkar enkelt eller om jag bara läste det med
man kan inte använda fleet i shooting fasen.. i shooting fasen kan man bara använda run.. I 4th ed använde man fleet i shooting fasen men inte i 5th..
I 5th använder man fleet i assaultfasen.
Och hur i helvete kan ni lägga så mycket tid på att diskutera nåt så helt irrelevant som om modeller som sprang innan man waaghat tar wounds eller inte.. Hitta den orkspelaren som bryr sig om det dör 0.14 orker..
I 5th använder man fleet i assaultfasen.
Och hur i helvete kan ni lägga så mycket tid på att diskutera nåt så helt irrelevant som om modeller som sprang innan man waaghat tar wounds eller inte.. Hitta den orkspelaren som bryr sig om det dör 0.14 orker..
Jag är helt säker på att ettorna inte skall gå att ignoreras. Jag är också av åsikten att du inte skall få gå tillbaka till enheter eller skall behöva komma ihåg hur långt du fleetade. Alltså måste du slänga waaghen innan du börjar springa. Alternativet att du ignorerar ettorna är inte ett vettigt alternativ och det enda andra alternativet är att du waaghar innan du springer vilket löser alla problem.
Men det får räcka för min input. Jag är säker på att det löser sig hur som helst.
Men det får räcka för min input. Jag är säker på att det löser sig hur som helst.
Eller så förbjuder vi bara whaagz =)
för det första att man kan undvika att ta en wound, genom att först efter kalla det "fleet" genom att Waaagh:a.Mutt skrev: Varför hakar alla upp sig på om enheterna får ett wound eller inte?????
för det andra att man med en "efterhands-waaagh" kan utnyttja att man vet hur långt man "fleet-runnar", istället för att chansa med att Waaagh:a och sedan slå tärningen..
Nefrums skrev:... Och hur i helvete kan ni lägga så mycket tid på att diskutera nåt så helt irrelevant ...
välkommen till Svenska40k.se
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
"once per game, the ork player can declare a waaagh! during his shooting phase"
"for the duration of that turn all friendly ork infantry units have the "fleet of foot" rule."
vilket säger helt klart och tydligt att alla infantry modeller får fleet vare sig de rör sig eller inte.
så en enhet som sprungit innan waaghen blir kallad på får ju fortfarande fleet enligt reglerna.
"for the duration of that turn all friendly ork infantry units have the "fleet of foot" rule."
vilket säger helt klart och tydligt att alla infantry modeller får fleet vare sig de rör sig eller inte.
så en enhet som sprungit innan waaghen blir kallad på får ju fortfarande fleet enligt reglerna.