Valkyria/Stom raven och deployment
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Valkyria/Stom raven och deployment
Hur spelar folk med dom här flygmojängerna egentligen och hur är det tänkt att dom ska spelas?
När man ställer ut en valkyria, får man då ställa fram basen hela vägen ut i sin deployment zone? Det skulle ju innebära att nosen hamnar utanför deployment, men å andra sidan är det ju basen som gäller för avstånd, disembark osv. Eller står folk och måttar in så att nosen är innanför linjen, sett rakt uppifrån?
Och när man kommer in från reserves, får man sticka ut med rumpan utanför planen, alternativt mäter bara basen när man kör in? Eller är det omöjligt att bara köra 6" när man kommer från reserves?
När man ställer ut en valkyria, får man då ställa fram basen hela vägen ut i sin deployment zone? Det skulle ju innebära att nosen hamnar utanför deployment, men å andra sidan är det ju basen som gäller för avstånd, disembark osv. Eller står folk och måttar in så att nosen är innanför linjen, sett rakt uppifrån?
Och när man kommer in från reserves, får man sticka ut med rumpan utanför planen, alternativt mäter bara basen när man kör in? Eller är det omöjligt att bara köra 6" när man kommer från reserves?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Valkyria/Stom raven och deployment
Hela planet måste vara i deployment och hela planet måste komma in från kanten vilket gör att man måste åka över 6".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Landraidern måsta den också köra mer än 6" för att komma in på planen har jag för mig.
Landraidern kan köra 6" och sedan snurra 90 grader och få plats. Tror inte det går på något vis med valkyra/vendetta?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
valcyrian måste flyga mer än 6 tun för att komma in.. det är andledningen till att jag aldig har outflankat eller reservat en vendetta..
Som folk har sagt, valkyrian får inte sticka utanför planen. Då hade den blivit väldigt mycket bättre.
-
Gonka Koff
Jag mätte just min LR. Den är 5.6 bred och 6.7 lång. Det kortaste den behöver åka för att få plats är 6.15 (5.6/2 + 6,7/2). Nära, men inte tillräckligtkelaino skrev:Landraidern kan köra 6" och sedan snurra 90 grader och få plats. Tror inte det går på något vis med valkyra/vendetta?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hur menar du nu? Det är väl bara att åka in 6" och sen vrida upp sig på bredden, då får den ju plats.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
en LR behöver väl itne ens åka hela in för att komma in, bara halva sin längs sen vrida sig på sin egen axel så är den ju inne. så halva 6.7 sen vrida = hela inne.
men då står den ju precis på kanten.
men då står den ju precis på kanten.
- black templars @ time of ending -
Ska nog sluta åka på fantasia.. *mutter, mutter* hitte-på-regler.. *mutter, mutter* fuskande norrlänningar..
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.