hk-missiler

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Andy Grey

Re: hk-missiler

Inlägg av Andy Grey »

Welcome to the svenska40k Pck! This is where we regelbögar, as you can se! :D
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

jag håller också med Pck..

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag ser inte varför en avskjuten HK inte skulle kunna plockas bort vid en WD. Den är fortfarande ett vapensystem enligt reglerna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mutt

Inlägg av Mutt »

För att rulesen intendar att om man får en skada på sin bil, så ska det motsvara en faktisk skada, dvs försämring av bilen. Därför kan man inte sätta en till imobilized på en bil som redan är imobilized och därför kan man inte sätta en weapon destroyed på en bil som inte har ett fungerande vapen. Stunned och shaken är inte skador på bilen och omvandlas därför inte på samma sätt utan sätts oberoende av bilens tillstånd innan skadan.

Om man ska raw-tolka samma sak, så är en avskjuten hunter killer missile inte "a weapon left", och weapon destroyed räknas därför som imobilized. Som folk tidigare har sagt så skulle exakt samma sak gälla för en manticore som skjutit sina 4 skott.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Mutt skrev:För att rulesen intendar att om man får en skada på sin bil, så ska det motsvara en faktisk skada, dvs försämring av bilen. Därför kan man inte sätta en till imobilized på en bil som redan är imobilized och därför kan man inte sätta en weapon destroyed på en bil som inte har ett fungerande vapen. Stunned och shaken är inte skador på bilen och omvandlas därför inte på samma sätt utan sätts oberoende av bilens tillstånd innan skadan.

Om man ska raw-tolka samma sak, så är en avskjuten hunter killer missile inte "a weapon left", och weapon destroyed räknas därför som imobilized. Som folk tidigare har sagt så skulle exakt samma sak gälla för en manticore som skjutit sina 4 skott.
Var någonstans i reglerna står det att ett vapensystem slutar existera om det bara får skjuta en gång? Visa det för mig istället för att hitta på egna tolkningar...

Föresten hej Jocke, Andy och Jeppa :)

Mutt

Inlägg av Mutt »

Ett vapen som inte kan skjuta längre är väl inte kvar?

Det är väl för övrigt klart att jag ska hitta på egna tolkningar? Är det inte det vi pysslar med - tolkar regler?

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Nä ett vapen som har blivit weapon destroyed är inte längre kvar. Effekten av att bli weapon destroyed är att man inte får skjuta. En hunter killer missile blir inte weapon destroyed när den blivit avskjuten. Alltså kan den bli weapon destroyed av en skada i ett senare skede av partiet oavsett om den blivit avfyrad eller inte. Det finns inget i reglerna som stödjer att en hunter killer missile ska räknas som weapon destroyed efter att den har skjutit.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Det finns inte heller något i reglerna som säger att alla vapen måste vara destroyed innan en weapon destroyed räknas som imobilized.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Hur gör folk med andra, redan avfyrade, missiler? Det är ju precis samma sak som HKM.

Om en Hammerhead köper 2 Seeker Missiles och skjuter bägge dessa i sin runda 1. Krävs det då minst 3 Weapon Destroyed innan huvudvapnet går åt?

Om en Sky Ray har skjutit av sina 6 missiler. Klarar den då av 6 WD innan den måste riskerar att bli Immobiliserad av ett WD-resultat?

Om en Valkyrie har skjutit av bägge sina Hellstrike Missiles. Klarar den då 2 extra WD innan andra vapen påverkas?

Etc, etc...

En HKM är ett vapen som lämnar fordonet som den skjuts ifrån. Det är en sk. "One-Shot".

En Stormbolter eller en Hvy Stubber etc är ett vapen som avfyrar ammunition från fordonet utan att vapnet i sig lämnar fordonet, och således finns kvar för att förstöras. Vapnet kan användas runda efter runda.

Folk brukar hänga upp sig så förbaskat på "wordings" när det handlar om att tolka GWs regler (vilket jag har mina åsikter om) och i det här fallet finns det en tydlig skillnad i "wording":

En Whirlwind har en Whirlwind Missile Launcher
En Manticore är en Manticore Rocket Launcher

En HKM är en Hunter Killer Missile

Jag skulle vilja påstå att missilen är ett legitimt mål för ett WD-resultat så länge som den inte har avfyrats. Efter det så finns det inget kvar att förstöra. Annars måste man tillåta redan avfyrade one-shots som mål över hela brädet och jag tycker att jag ovan har bevisat hur absurt det skulle bli.

Kom igen nu! Till och med Ooan håller ju med mig! Det är ju så ovanligt och läskigt att vi bara inte kan ha fel.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Jo det gör det.
One of the vehicle's weapons (chosen by the attacker) is destroyed - ripped off by the force of the attack. If a vehicle has no weapon left, treat this resoult as an immobilised result instead. This can include vehicle upgrades that functions as weapons, such as pintle-mounted storm bolters or Hunter Killer Missiles.
tycker detta är ganska självklart

Skriv svar