Turneringsklimatet

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av HeadWar »

Framförallt får man nog en väldigt skev bild av 40k-Sverige om man hänger på det här forumet, det är ju nästan uteslutande inriktat mot "seriösa" turneringsspelare. Detta överförs antagligen också till stor del till den lokala spelgruppen, de har rimligtvis ungefär samma inställning till spelet som en själv, annars hade man nog skaffat en annan grupp att leka med.

Om man åker till lite mer "lokala" turneringar, råkar halka ner till nedre fjärdedelen i Swissen, eller bara pratar med någon random person som man råkar upptäcka sysslar med 40k så är inställningen för det mesta väldigt casual. Det är inte så noga med TLOS, någon talar varmt om hur awesome det vore att skaffa en Devastator Squad med bara Plasma Cannons så att han kunde vinna lite fler slag, en annan spelar över huvud taget inte utan är bara intresserad av att måla, det finns små kompisgrupper som då och då riggar upp ett hemmagjort spelbord i garaget med böcker som terräng, osv.

Casual lever och frodas, men man kommer inte att hitta det på det här forumet.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Problemet med att casual spela på turneringar uppstår ju när ens motståndare inte gör det. Även om man själv kanske inte är så petig med Tlos och liknande så finns det ju dem som är det. Och då blir det ju inte särskilt kul.

Personligen tycker jag att det är mycket roligare att spela lite avslappnat och på skoj, även på turneringar, och det blir ju bara bättre om min motståndare har samma inställning. Men det kan man inte utgå ifrån på en turnering.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

turneringar är ju ett slags tävlingar. Och till 6-8 åringar som förlorat brukar man säga att det viktigaste är inte att vinna utan att delta.
Dock så är 40k inte ett spel som lämpar sig för att tävla i utan det fungerar bättre som en hobby.

Vill man tävla i 40k kan man åka på turneringar och hänga på regler och komp delarna av detta forumet. Men om man är mer intresserad av hobby aspekten så kan man strunta i att tävla och hänga mer på målnings mm. delarna av forumet.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag har aldrig varit en fan av när personer gör skillnad på att tävla och "spela för att det är kul". För mig låter det som att dom vill få det att låta som att det inte kan vara kul att tävla.

För mig personligen är dom flesta aktiviteter där man inte kan bli bättre eller tävla (mot sig själv eller andra) bara slöseri med tid.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

HeadWar skrev:
pära skrev:
HeadWar skrev:Rankingen har ju iofs bara funnits i lite över två år.
eh, nej?
Oj, fel av mig, det är ju nästan tre år ser jag nu.

http://svenska40k.se/turn.php?action=old
Som Katarsis skrev, det fanns en under i princip hela tredje ed. På den tiden var det dock bara linköpingspacket som var tävlingsinriktade och otrevliga! ;)

Överlag var det mycket mer "javisst, gör du det" eller "slå 4+" som gällde. Kanske har reglerna blivit sämre skrivna, tlos öppnar ju för mycket mer gnäll tex. Detta i sin tur har gjort folk petigare, något som säkert uppfattas mer tävlingsinriktat..

Mork

Inlägg av Mork »

Jag skulle gissa på att det är reglerna som gjort att man numer får en känsla av att
det är mer tävlingsinriktat.
Kommer ihåg när man var ung... :) Spelade väldigt mycket då. Regeldiskussioner var i
princip uteslutna från spelborden. Visst förekom det en eller annan, men det var väldigt
sällan.

I dagsläget verkar vissa inte dra sig för att förstöra uppåt en halvtimme av en
match bara för att leta reda på kompisar/domare som kan reda ut tvister.
Detta kan kanske till viss del skyllas på att reglerna är sämre skrivna och många
undantag för vissa codexar, regler som går emot varandra osv.

Sedan spelar nog rankingen, nu när den är mer allmänt synlig en större roll än
den gjorde förut. En del spelare vill synas där och anser sig vara "bra" nog att
ligga högt upp. Därav hårdnar deras spelstil. De blir hårdare med sina beslut,
Tlos blir mer börda än hjälpmedel, de tar förluster hårdare etc.

Men allt detta är ju teorier. Kan lika gärna bero på att alla börjat röka svamp...
Mork, the articulate ork!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Klimatet har helt klart hårdnat. Vad det beror på är svårt att säga. En stor del tror jag är att turneringarna har blivit större, både vad gäller antal deltagare och geografiskt upptagningsområde. Tidigare var det inte alls lika många som spelade i turneringarna och de var hyggligt lokala tillställningar. Till Gothcon kom det t.ex. mest folk från västkusten plus några få personer från Linköping som besökte de flesta turneringar. (Självfallet fanns det deltagare från andra platser, men de var i minoritet.) Det innebar att de flesta hade, eller fick, relativt lika uppfattning om regeltolkningar, hur man skall spela, vad som ansågs vara OK, osv... I takt med att fler och fler börjar åka omkring över Sverige har olika spelkulturer mötts och till viss del krockat. Vad som anses vara ett fullständigt vettigt sätt att spela i en spelkultur kan vara ansett som powergaming i en annan. Vissa spelkulturer bygger som regel mjuka och fluffiga listor medan andra bygger mer kompetativa, eftersom de anser att spelet blir roligare då. Jag menar inte att någon av uppfattningarna är rätt eller fel, utan det är helt enkelt fler olika syner på hur spelet är roligast att spela än vad som fanns tidigare.

Och jag menar inte heller att den här blandningen är något negativt. Tvärtom! Det är jättekul att man får träffa folk från andra delar av Sverige, se nya arméer och möta nya motståndare. Men det innebär oundvikligen att ens invanda uppfattnignar om spelet utmanas lite.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Klimatet har helt utan tvekan blivit betydligt hårdare de senaste 5-6 åren. Huvudboven i dramat är nog ETC och 1:e henchman är Rankingen.
Personligen är jag, och kommer alltid att förbli, en "casual gamer" och var till och med med och grundade en förening för just "casual gaming" (Gast). Kring spelbordet kör jag efter devisen "leva-låta-leva" och "låt-gå" när det kommer till regler, även om jag har mina gränser. Poängen med spelet är att ha ett spännande slag tillsammans med en (förhoppningsvis) trevlig motståndare, där man absolut försöker gå vinnande ur slaget men att det inte är huvudsyftet med själva spelet.
När jag började spela på turneringar för typ 10 år sedan så var stämningen betydligt mer avslappnad än den är i dagsläget. GothCon hade t.ex. alltid ett "whacky" scenario under grundspelet, såsom legendariska "Prime-Time TV" där man skulle ha med ett tv-team på brädet och man fick bara VP för sådant som tv-teamet hade LoS till när man slog ut det. Hur kul som helst!
Dessa "skämtscenarion" har numera försvunnit helt eftersom de "förstörde" tävlandet.
Regeldisskusionerna har blivit sjukt mycket vanligare och folk tycks anstränga sig efter att hitta nya sätt att tolka/feltolka fram fördelar och/eller hitta kryphål i reglerna. Vad jag kan minnas så var det inte hälften så mycket tjafs kring regler under 3rd ed som det är nu, och jag tror knappast att det är för att GW var oändligt mycket bättre på att skriva regler då, för det kan jag lova att de inte var.
För mig som "Casual Gamer" har den här utvecklingen varit direkt negativ och jag har svårt att se att den gynnar hobbyn i stort. Det har skapat en miljö i södra Sverige där man tydligen måste reglera armébyggandet för att folk inte ska få fullständig über-tourettes och bygga det grisigaste en codex kan skita ut, och efter vad jag har hört så verkar den smittan ha spridits till norra delen av landet också, i och med att spelare härifrån åkte upp och körde över allt motstånd med idiotlistor bara för att man kunde.

Rankingen och ETC-uttagningarna har skapat ett påtagligt statussystem inom svensk 40K. Vi är av naturen flockdjur och vi strävar gärna efter mer status om vi kan få den. Det må vara som det är. Jag tycker dock det är synd att folk glömmer bort att leka och ha roligt bara för att kunna höja sin status och kanske bli en av de utvalda som får representera Sverige i låtsaskrig med små tenn- och plastsoldater.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

GLinus och några av er andra beskriver mycket väl vad jag har känt den senaste tiden. Beskrivningen med über-Tourettes i listbyggandet är också tämligen målande.

@ GLinus. Kommer gärna ner och spelar lite casual på GAST vid tillfälle. Skulle vara riktigt skoj.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag satt och pratade med fyra "casual" GASTare på GothCon. De hade tillsammans lägre komp än min ganska hårda SM-lista hade. ;)

Skriv svar