Turneringsklimatet

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
sourpus

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av sourpus »

Ha, ha.. Ingen fara. Jag är född smålänning, men har förstått att det finns någon form av "syn" bland både göteborgare och stockholmare att de andra är otrevligare på något sätt. Jag förstår inte denna konflikt och lägger mig heller inte i den. Kan det vara så att AIK/IFK-knflikten smittar över?
Hur som helst är det sjukt off topic. :)

vidare delar jag inte riktigt din syn Per, Att alla matcher är turneringsförberedande, vare sig man vill eller inte. Förvisso gör väl varje match en förhoppningsvis till en bättre spelare, där håller jag med dig.

"om man inte spelar på turnering över huvud taget" - vilket är precis min poäng. Dessa icke-turneringsdeltagande spelare mao "casual gamers" är vad man kan kalla "few and far between".
Det är utifrån detta jag drar slutsatsen att casual gaming är ett om inte dött, så döende fenomen.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Fast är kan man inte vara Casual gamer även om man åker på turnering? Det ena utesluter inte det andra, spelar man 3-4 matcher per år (fast på en turnering istället för lokala föreningen) så är man fortfarande casual gamer. Skillnaden är det att man tilltalas av turneringmiljön(hela den sociala biten osv.), som jag är nöjd med i Sverige iaf. Min uppfattning är att den känns myycket trevligare än t.ex. USA's turnering klimat. Det kan dock vara en stor hög med fördomar...
Sen håller jag nog med Egge på många punkter. Blir det fler som spelar 40k totalt sett, både casual och tävlingsinriktade personer, och de som är tävlingsinriktade märks mer så blir väl uppfattningen att klimaten förändrats. Fast det kanske inte har det. Massa spekulationer som jag inte vet vad de ska vara bra för. Menmen... ^^

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag känner flera personer som bara spelar för att modellerna är snygga, fluffen involverande och att det är roligt att rulla tärningar (själva definitionen av en casual gamer va?) och det är samtliga personer som inte hänger på detta ganska tävlings inriktade forum. Jag tror det finns gott om casual gamers, bara det att de inte gör så mycket väsen av sig, så man märker dem inte lika mycket. Precis som Egge och Per.S säge alltså.
Alexander Merinen

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Pära har rätt, men sen så är vi gamla, visa och gillar Zlatan... Jag säger att det blivit extremt mycket mer turneringsinriktat än när jag började för 10 år sedan.
Men, skillnaden då var att det var samma klick av tävlingsmongon som åkte på de stora turneringarna. Nu har den klicken ökat väldigt markant och de flesta i topp 50 på en 100-deltagarsturnering tycker det är viktigt att vinna.*
Själv reagerade jag starkt när jag tog ett uppehåll på drygt ett och ett halvt år. När till och med väldigt otävlingsinriktade människor börjar dras åt kompbögarhållet så vet man att det verkar vara en minoritet kvar som bara spelar för att det är kul. Lill-Per har rätt angående casual gaming på föreningen, men nu tycker jag kanske inte att Ylva är det bästa exemplet på casual gaming...

Men, själv vann jag saker i annat när jag var ung och snygg, så gubbspelsvinster slår inte jättehögt.

*På gothcon vill jag vinna, men det är ju bara en krass uträkning utav kostnad/tid=glädje som sabbar min inställning till spelet.

sourpus

Inlägg av sourpus »

@Zurken: ja, jag håller med om din definition av vad en casual gamer är. Måhända att spelklimatet skiljer sig beroende på var man bor, varför generaliserbarheten är ganska låg.

[rant mode] Som jag tidigare nämnt utgår jag endast från egna erfarenheter och observationer när jag påstår att casual gaming är ett dött fenomen.

Jag menar alltså inte i hela Sverige, utan endast där jag spelar. [/rant mode]
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

HeadWar skrev:Rankingen har ju iofs bara funnits i lite över två år.
eh, nej?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

pära skrev:
eh, nej?
Oj, fel av mig, det är ju nästan tre år ser jag nu.

http://svenska40k.se/turn.php?action=old

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Sourpus - Att man spelar turneringsförberedande innebär inte att de inte e casual gaming, casual gaming från regelboken e offta tråkigt då de är trista missions i boken och väldigt få. Roligare att spela andra missions därför spelar iaf jag turneringsförberedande.

Om de har blivit hårdare eller inte, vet jag inte, har knappt spelat turneringar i 2 år. Å de har väl varit ungefär lika hårt hela tiden. Däremot känns det som folk spelar mer på turneringar, och de tror jag till viss del beror på rankingen. Jag åker nog hellre kors å tvärs i vårt långa land för att spela turneringar nu, än va jag skulle gjort om det inte fanns någon ranking.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

HeadWar skrev:
pära skrev:
eh, nej?
Oj, fel av mig, det är ju nästan tre år ser jag nu.

http://svenska40k.se/turn.php?action=old
Fanns ju en ranking innan dess också. Även om den inte var aktiv på några år innan den nuvarande startades.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

egge

Inlägg av egge »

Jag kan nog ändå tänka mig att själva turneringarna kanske lockar mer tävlingsinriktade personer, kanske. Men är långt ifrån säker. Jag tror dock inte att casual gamers har minskat. Själv har jag spelat fler apocalypse slag nu än tidigare men jag har spelat på turneringar några år nu och var nog mer tävlingsinriktad när jag placerade mig bättre på turneringar för några år sedan än nu. Så för mig är mer tvärtom.

Utom när man möter Olof. Olof skall man krossa. Helst med någon myskoregel som man förvrider totalt. Principsak. Papa D håller säkert med. :lol:

Annars undrar jag inte om att de minskade 20-0:orna kan bidra till att folk upplever det som mer tävlings inriktat. Var poäng blir svårare att ta och därför måste man inrikta sig mer på var slag för att verkligen få ut varje poäng man kan få.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar