Force Weapon vs Multi-Wound Unit

Regelfrågor och förslag på husregler
egge

Re: Force Weapon vs Multi-Wound Unit

Inlägg av egge »

1. Inget jag sett har övertygat mig om att GW vill att Force weapon skall ha en sämre version utav instant death än alla andra sådana vapen.
2. GW suger på att skriva regler.
3. Jag tror inte någon har egentligen tänkt på att det kan tolkas som så att force weapon är sämre.
4. Ingen spelar med sämre instant death utav force weapons på turneringar.
5. Det är mycket lättare att spela på det sättet som folk som regel gör, är mer spelbart, känns mer "in tune" med andra regler och det är bättre att ta den mer logiska tolkningen.

Jag förstår faktiskt inte hur folk kan tro att det skall vara tänkt att man skall kunna allokera bort ett instant death från force weapon när det är exakt likadan modeller. Jag tycker instant death regeln är den som skall vara viktigast. Sedan undrar jag. Vad är skillnaden mellan ett vanligt instant death och ett force weapons instant? Måste man inte slå för att skada, slå armour och sedan se ifall det blir instant death med vanliga skjutvapen också? I båda fallen bedöms väl instant death regeln efter att man har sett att en modell har blivit skadad?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mutt

Inlägg av Mutt »

lurräven skrev:Ett Force Weapon väntar väl på triggern: en modell har tagit ett unsaved wound. För att första ta ett unsaved wound måste väl figuren i fråga redan blivit allokerad ett wound han sedan missat sitt save på? Vi vet ju inte innan om det är ett Instant Death wound eller inte, så det tas väl inte med i allokeringsprocessen.
Man allocatar inte ett wound till en individuell modell, utan en grupp, bestående av modeller med identiska egenskaper ur en enhet. Sedan sätts dessa ut på icke-woundade modeller primärt, men samlas sedan ihop på så få gubbar som möjligt. Det är sällan så att just den gubben som hade ett wound är just den som misslyckas med sitt save, likväl är det han som tar woundet.

(mening två är en egen tolkning, så för RAW så ignorera den)

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

egge skrev:3. Jag tror inte någon har egentligen tänkt på att det kan tolkas som så att force weapon är sämre.
4. Ingen spelar med sämre instant death utav force weapons på turneringar.
Jag har spelat forceweapons så i 4th och 5th på turneringar utan att någon reagerat. Och jag kan heller inte hålla med om att det på något sätt är mer logiskt då wound allocationregler inte följer nån direkt logik utan mer spelbalansfrågor som tar över.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar