Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

egge

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av egge »

Ska bli intressant att se vettiga replies på detta
Genestealers är rätt duktiga på att knacka fordon. Zoanthropes är ändå sjukt bra. Runes or warding är inte så sjukt farligt. Är du rädd för att en marine-labbe hindrar din magi så använd en deathleaper (som bara ger -2) och ge labben minus i Ld så skall du se att det är inte så ofta som zoans blir stoppade (den når väl dessutom bara 24"?).

Och möter du en smuts Mech lista utan hive guards så har du bättre komp. Senast jag kollade var det en poäng med kompen.

Jag tycker inte att Hive guards skall vara ett tvång i en nid armé. Därför skall de kompas ned och andra saker kompas upp. Det skall vara ett val att inte spela med hive guards - inte ett tvång.

Och jag är sjukt pro-tyranids. Faktiskt tror jag att jag kanske den som helst vill att de skall vara felkompade så man får mer rankingpoäng med tanke på att jag aldrig placerar mig bra på turneringar utan att ha sjuk tur.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Poet

Inlägg av Poet »

Ja, psychic hood når 24, och zoanthrope lance når 18, så inte så sjukt svårt att va inom range.

12 genestealers som springer och slår sönder 1 fordon som rört sig 1-6" (om du har tur) och sedan dör.. konstig 200p suicide squad.

Vill fortfarande se ngn komma med en alternativ lista som kan slåss mot mech eldars/SM/IG (Och har en vettig chans att vinna ofc!) utan hiveguards.

Tror inte ja kommer ha så mycket bättre komp, måste ju byta ut hiveguards mot något annat som har åtminstående en liten chans att komma fram och veva på tanksen, det kostar också komp med de grymma MC-wound minuset.

egge

Inlägg av egge »

Jag har vunnit innan mot mech med gamla nids. Och dem var sjukt sämre på att knacka tanks. Även i närstrid. Nu finns trygoner, små outflankande stealers, zoanthrope med lansar, tyrannofexen, tyrant med 4+ cover, rending clawade flygande warriors mm.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Poet skrev:50% av ens fordonsskytte som försvinner = Inte farligt? 50% av 4 zoanthropes är 2 skott, 1,5 träffar.
Oh nej! Bara 1½ S10 AP1 Lance-träffar...

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

HeadWar skrev:Oh nej! Bara 1½ S10 AP1 Lance-träffar...
~1,07 S10 AP1 Lance-träffar blir det mot en hood.. dvs ~34% att döda val fri AV12+ bil
Vilket är bättre än det mesta annat i spelet..

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Jag vill bara säga att jag tycker det är grymt kul att Egge har engagerat sig i den här tråden. Det gör att folk som jag själv inte behöver skriva något. Dessutom vet han vad han snackar om.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Poet

Inlägg av Poet »

Gamla nids fungerade bra, för då kostade en skyttefex me barbed+venomcanon typ lika mycke som en fex gör i grund idag. Så man kunde ha 2 skjutiga och en närstridsfex. Detta funkar mot tanks. Men jag mötte nog aldrig en hel-mechad lista me gamla codexet, eftersom folk inte började tank-opta förns nya IG-codexet kom.

Och även då hade man zoanthropes, med fördelen att ingen/FÅ använde runes of warding, hood etc.

egge

Inlägg av egge »

Jag vet egentligen ingenting men tycker inte att Psychic Hood är så farligt. Att en librarian är exakt 24" ifrån alla zoanthropes är rätt ovanligt men det är rätt vanligt att om labben är inom 24" från zoanthropes i niddsens shooting phase så är han än närmre något i nid armén i assault phase.

Jag skulle säga att det är lika många som idag som använder psychic hood och runes of warding. de flesta eldar spelare jag känner till har det och marines brukar välja en annan karaktär. Väljer de inte det så slipper nid armén möta fleet, välja att klara ld slag och linkade flamers och meltas. Jag möter hellre en labbe då.

Och det är ändå så att mallen skall vara till för att försöka göra alla val i armén intressanta. Att inte ta hive guards är inte intressant. Även om de skulle kosta -10 per st så skulle jag antagligen ta ett par. De är helt enkelt så jävla bra i en nid armé.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

egge skrev:Och det är ändå så att mallen skall vara till för att försöka göra alla val i armén intressanta. Att inte ta hive guards är inte intressant. Även om de skulle kosta -10 per st så skulle jag antagligen ta ett par. De är helt enkelt så jävla bra i en nid armé.
+1

Malleus

Inlägg av Malleus »

Nefrums skrev:
egge skrev:Och det är ändå så att mallen skall vara till för att försöka göra alla val i armén intressanta. Att inte ta hive guards är inte intressant. Även om de skulle kosta -10 per st så skulle jag antagligen ta ett par. De är helt enkelt så jävla bra i en nid armé.
+1
-1

Den borde göra alla va intressanta, inte vissa val Ointressanta...

Skriv svar