Grinding advance - Guard logg
Re: Grinding advance - Guard logg
Jag tyckte vädringen blev skitsnygg! Det gör underverk för modellen.
Måste säga att när man ser hur pigment fungerar så kanske man skulle överväga att använda det själv.
Måste säga att när man ser hur pigment fungerar så kanske man skulle överväga att använda det själv.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
Re: Grinding advance - Guard logg
Haha! Tack! Har ju inte kört tråden så länge, så inte så konstigt!Elevatorlake skrev:Oj, jag har helt missat din tråd. Skitsnygg Basilisk! Kul att se snygg vädring på snygga modeller
Upliftingprimer.wordpress.com
Re: Grinding advance - Guard logg
Tack! Testa! Jag experimenterade en hel del med pigment innan jag hittade rätt med resultatet. Tips efter egna erfarenheter är: Jobba på ett underlägg med hushållspapper (det kommer drälla), försök inte bygga för mycket utan sträva efter subtila effekter!RUNE skrev:Jag tyckte vädringen blev skitsnygg! Det gör underverk för modellen.
Måste säga att när man ser hur pigment fungerar så kanske man skulle överväga att använda det själv.
Upliftingprimer.wordpress.com
Re: Grinding advance - Guard logg
Tycker det är jäkligt kul att spela med Scions, men efter att ha testat att måla ett gäng av de ”nya” modellerna är jag inte varit helt nöjd. Scionsmodellerna är för olika guardsmen.
Har nu lyckats lägga vantarna på ett gäng gamla Kasrkin-modeller som är skitsnygga, passar mina Cadian och har skitcoolt fluff!
Enda nackdelen: Mono-pose metall. Eftersom jag älskar valbarhet var lösningen givetvis att sätta sågen i dem!
Har nu lyckats lägga vantarna på ett gäng gamla Kasrkin-modeller som är skitsnygga, passar mina Cadian och har skitcoolt fluff!
Enda nackdelen: Mono-pose metall. Eftersom jag älskar valbarhet var lösningen givetvis att sätta sågen i dem!
Upliftingprimer.wordpress.com
Re: Grinding advance - Guard logg
Inspirerad av flera intressanta battle reports här på forumet tänkte jag bidra med en egen i all enkelhet
Poäng: 1600
Mission: Kill points + 3kort per runda inte kasta döda-kort (från chapter approved)
Deployment: spetsiga kortsidor
Cadian 501st (mina gubbs)
Battalion
Commander med Cadian trait (Exploderande orders) och relic för fler order till samma enhet
Pask i battletank m 3heavy bolters
Tank Commander i punisher m 3heavy bolters
Sgt Kell
6x infanteri, 3 med lascannon och plasma, alla med vox
Hellhound m heavy bolter
3 mortars
Basilisk
Leman russ med Battle Cannon och 3x heavy bolters
Battalion
Primaris Psyker
Tempestor Prime med stav
3x5 Scions med 2plasma och plasmapistol på Sgt
Mechanicum med ignorera -1ap och deepstrike strat
Battalion + Spearhead och low
3 techno-präster (en har teleportering)
3x5 smågubbar med 30” gevär
5a med radioaktiva karbiner
6eller7 infiltrators
3 x närstridskycklingar
3 x robotar med två kulsprutor och en 12” heavy flamer var
3x Dune crawlers (2med storkanon och en med liten)
Nya miniknighten med massa melta
Detta är inget drömmöte för mig då jag byggt för mer antiinfanteri. Kommer inte kunna stoppa alla maskiner, men jag har mer obsec och kan kanske kontrollera brädet något bättre.
Pregame:
Jag väljer sida och får 2objektiv i min deploy, han har ett och tre i no mans land. Lite los-blockers i mitten och varsin ruin. Lite cover utspritt över brädet.
Jag screenar med två ouppkittade Squads och har den tredje i reserv lite bakom för att fylla hål i linjerna. Även hellhounden hamnar på linjen. Tre squadsen med lascannon campar på objektiv och mortars gömmer sig i ruin. CC och Kell ställer sig strategiskt för order och närhet till vox.
Basilisk och Pask+Leman i backfield och punishern centralt redo att ta lite mark. Psykern mitt i och alla scions i reserv.
Han stoppar kycklingar och robotar i reserv med hjälp av strategems. Infiltrators är också i reserv.
Dunecrawlers + mini-knighten placeras långt fram för att få bra range på mina tanks. En enhet med smågubbar är långt fram, resten i backfield. Karaktärer vid viktiga maskiner för att kunna laga.
T1 Mechanicum
Går fram fullt med knighten och fram med crawlers för att få los på Pask. Flyttar runt lite i backfield för att hindra scions att deepa nära karaktärer. Robotar och kycklingar hoppar in. Han behåller infiltrators i reserv. Robotarna gör fast sig i marken och massakrerar min screen + några random guards från andra Squads. Resten skjuter ned Pask till 3wounds.
Eftersom min screen dog kan han inte assaulta med kycklingarna (misstag) så inga assaults.
Han tar 2poäng
T1 Cadian 501st
Mycket med hög toughness påväg mot mig, måste vinna tid eller dö. Springer (+move, move) fram med ouppkittad squad + hellhound mot crawlers för att skapa buffert. Ouppkittad reserv springer (+move, move) och ställer sig i vägen 1,1” ifrån kycklingar och Knight. Såja, lite andrum.
Skjuter och trollar bort 1 rangersquad, 1 Crawler och tar ner knighten en nivå. Behåller scions i deepstrike. Tar massa poäng.
T2 Mechanicum
Går framåt med smådudes för att ta objektiv. Behåller återigen infiltrators i reserv. Skjuter bort Pask och massa infanteri, men misslyckas ta ut 4 guardsmen i screenen mot crawlers (Som jag räddar med två commandpoints) Kan inte assaulta där han vill nu heller. Tar några poäng.
T2 Cadian 501st
Inser att min vänsterflank nu är öppen och börjar fl... göra en taktisk undanmanöver med warlord och Kell. Resten får modigt fördröja. 2enheter scions + chef hoppar in i hans backfield. Lyckas skjuta ut två kycklingar, 2enheter små, och en nere på 1gubb, Knighten döden dör, resten är orört. Assaultar en Crawler med hellhound och kvarvarande guardsmen och pilear in i den andra. Hans crawlers lyckas döda mina guardsmen i Combat + moral, men blir låsta av hellhounden ändå. Scions fortfarande kvar i reserv. Jag drygar ut ledningen i poäng.
T3 Mechanicum
Han går fram med kycklingen för att assaulta basilisken. Infiltrators hoppar in i lucka på min vänsterflank. Crawlers går ur Combat, men kan inte sprida ut sig så mycket.
Hans robotar massakrerar resten av mitt infanteri -en enhet med Scions som är utom range (jävlar vad de skjuter) och gör 3w på tank commandern. Infiltrators skjuter ihjäl psykern. Han missar assault med både infiltrators och kycklingen trots command reroll.
T3 Cadian 501st
Springer fortsatt undan med warlord och flaggan. Sista enheten scions hoppar in nära sin chef (men ej los från robotar). Basilisken spränger sista kycklingen och punisher-commandern öppnar upp på infiltratörerna som blir metallskrot allihop. Hans sista infanteri faller för scions och hellhounden assaultar och binder crawlers igen.
T4 Mechanicum
Han har inte mycket mobilitet kvar, men backar ut med 1 crawler för att få skjuta med storkanonen nästa runda. Robotarna äger sin sida och pepprar sönder basilisken. Hans karaktärer tar några poäng.
T4 Cadian 501st
Lyckas sneaka mig in med scions för att skjuta på karaktär (värt massa poäng för mig). Ser till att mina tanks är närmare allt än warlord.
Dödar techpriest. Tar poäng.
T5 Mechanicum
Kraftsamlar på min tankcommander, men missar med crawlern och lemanen skakar av sig robotarnas skytte med nån enstaka wound tagen. Dödar en eller två scions med stubber.
T5 Cadian 501st
Ställer mig för linebreaker och tar objektiv. Lyckas inte döda något. Slår och det går vidare till T6
T6 Mechanicum
Drar kort. Jag är upp 5poäng och han kan ta 2 med lite tur. Kollar om det blir en runda 7. Det blir det inte. Slut, Seger för Imperiet
Reflektioner:
Jämn match, men att jag lyckades blocka honom och några misslyckade charges föll avgörande. Kastellan Robots skjuter fasen hårt och är svåra att plocka ut (varför jag ignorerade dem i denna match). Superior tactical training + Laurels of Command är en kul kombo, men svår att använda. Måste träna mer på den. Hellhound, som jag älskar att spela är ett orosmoment som vanligt trots få bra targets. Pask tuggar kulor som vanligt, men det är i sin ordning.
Kul som attan iaf. Ledsen för bara bilder från deploy, men jag glömde bort i stridens hetta!
Poäng: 1600
Mission: Kill points + 3kort per runda inte kasta döda-kort (från chapter approved)
Deployment: spetsiga kortsidor
Cadian 501st (mina gubbs)
Battalion
Commander med Cadian trait (Exploderande orders) och relic för fler order till samma enhet
Pask i battletank m 3heavy bolters
Tank Commander i punisher m 3heavy bolters
Sgt Kell
6x infanteri, 3 med lascannon och plasma, alla med vox
Hellhound m heavy bolter
3 mortars
Basilisk
Leman russ med Battle Cannon och 3x heavy bolters
Battalion
Primaris Psyker
Tempestor Prime med stav
3x5 Scions med 2plasma och plasmapistol på Sgt
Mechanicum med ignorera -1ap och deepstrike strat
Battalion + Spearhead och low
3 techno-präster (en har teleportering)
3x5 smågubbar med 30” gevär
5a med radioaktiva karbiner
6eller7 infiltrators
3 x närstridskycklingar
3 x robotar med två kulsprutor och en 12” heavy flamer var
3x Dune crawlers (2med storkanon och en med liten)
Nya miniknighten med massa melta
Detta är inget drömmöte för mig då jag byggt för mer antiinfanteri. Kommer inte kunna stoppa alla maskiner, men jag har mer obsec och kan kanske kontrollera brädet något bättre.
Pregame:
Jag väljer sida och får 2objektiv i min deploy, han har ett och tre i no mans land. Lite los-blockers i mitten och varsin ruin. Lite cover utspritt över brädet.
Jag screenar med två ouppkittade Squads och har den tredje i reserv lite bakom för att fylla hål i linjerna. Även hellhounden hamnar på linjen. Tre squadsen med lascannon campar på objektiv och mortars gömmer sig i ruin. CC och Kell ställer sig strategiskt för order och närhet till vox.
Basilisk och Pask+Leman i backfield och punishern centralt redo att ta lite mark. Psykern mitt i och alla scions i reserv.
Han stoppar kycklingar och robotar i reserv med hjälp av strategems. Infiltrators är också i reserv.
Dunecrawlers + mini-knighten placeras långt fram för att få bra range på mina tanks. En enhet med smågubbar är långt fram, resten i backfield. Karaktärer vid viktiga maskiner för att kunna laga.
T1 Mechanicum
Går fram fullt med knighten och fram med crawlers för att få los på Pask. Flyttar runt lite i backfield för att hindra scions att deepa nära karaktärer. Robotar och kycklingar hoppar in. Han behåller infiltrators i reserv. Robotarna gör fast sig i marken och massakrerar min screen + några random guards från andra Squads. Resten skjuter ned Pask till 3wounds.
Eftersom min screen dog kan han inte assaulta med kycklingarna (misstag) så inga assaults.
Han tar 2poäng
T1 Cadian 501st
Mycket med hög toughness påväg mot mig, måste vinna tid eller dö. Springer (+move, move) fram med ouppkittad squad + hellhound mot crawlers för att skapa buffert. Ouppkittad reserv springer (+move, move) och ställer sig i vägen 1,1” ifrån kycklingar och Knight. Såja, lite andrum.
Skjuter och trollar bort 1 rangersquad, 1 Crawler och tar ner knighten en nivå. Behåller scions i deepstrike. Tar massa poäng.
T2 Mechanicum
Går framåt med smådudes för att ta objektiv. Behåller återigen infiltrators i reserv. Skjuter bort Pask och massa infanteri, men misslyckas ta ut 4 guardsmen i screenen mot crawlers (Som jag räddar med två commandpoints) Kan inte assaulta där han vill nu heller. Tar några poäng.
T2 Cadian 501st
Inser att min vänsterflank nu är öppen och börjar fl... göra en taktisk undanmanöver med warlord och Kell. Resten får modigt fördröja. 2enheter scions + chef hoppar in i hans backfield. Lyckas skjuta ut två kycklingar, 2enheter små, och en nere på 1gubb, Knighten döden dör, resten är orört. Assaultar en Crawler med hellhound och kvarvarande guardsmen och pilear in i den andra. Hans crawlers lyckas döda mina guardsmen i Combat + moral, men blir låsta av hellhounden ändå. Scions fortfarande kvar i reserv. Jag drygar ut ledningen i poäng.
T3 Mechanicum
Han går fram med kycklingen för att assaulta basilisken. Infiltrators hoppar in i lucka på min vänsterflank. Crawlers går ur Combat, men kan inte sprida ut sig så mycket.
Hans robotar massakrerar resten av mitt infanteri -en enhet med Scions som är utom range (jävlar vad de skjuter) och gör 3w på tank commandern. Infiltrators skjuter ihjäl psykern. Han missar assault med både infiltrators och kycklingen trots command reroll.
T3 Cadian 501st
Springer fortsatt undan med warlord och flaggan. Sista enheten scions hoppar in nära sin chef (men ej los från robotar). Basilisken spränger sista kycklingen och punisher-commandern öppnar upp på infiltratörerna som blir metallskrot allihop. Hans sista infanteri faller för scions och hellhounden assaultar och binder crawlers igen.
T4 Mechanicum
Han har inte mycket mobilitet kvar, men backar ut med 1 crawler för att få skjuta med storkanonen nästa runda. Robotarna äger sin sida och pepprar sönder basilisken. Hans karaktärer tar några poäng.
T4 Cadian 501st
Lyckas sneaka mig in med scions för att skjuta på karaktär (värt massa poäng för mig). Ser till att mina tanks är närmare allt än warlord.
Dödar techpriest. Tar poäng.
T5 Mechanicum
Kraftsamlar på min tankcommander, men missar med crawlern och lemanen skakar av sig robotarnas skytte med nån enstaka wound tagen. Dödar en eller två scions med stubber.
T5 Cadian 501st
Ställer mig för linebreaker och tar objektiv. Lyckas inte döda något. Slår och det går vidare till T6
T6 Mechanicum
Drar kort. Jag är upp 5poäng och han kan ta 2 med lite tur. Kollar om det blir en runda 7. Det blir det inte. Slut, Seger för Imperiet
Reflektioner:
Jämn match, men att jag lyckades blocka honom och några misslyckade charges föll avgörande. Kastellan Robots skjuter fasen hårt och är svåra att plocka ut (varför jag ignorerade dem i denna match). Superior tactical training + Laurels of Command är en kul kombo, men svår att använda. Måste träna mer på den. Hellhound, som jag älskar att spela är ett orosmoment som vanligt trots få bra targets. Pask tuggar kulor som vanligt, men det är i sin ordning.
Kul som attan iaf. Ledsen för bara bilder från deploy, men jag glömde bort i stridens hetta!
Upliftingprimer.wordpress.com
Re: Grinding advance - Guard logg
Stort tack för batrep - alltid uppskattat
Re: Grinding advance - Guard logg
Projekt Kasrkin fortsätter! De måste såklart ha en badass chef, men tempestor Prime fanns ju inte när modellerna skapades. Eftersom jag har min egen tagning på Creed, så fick hans orginalmodell med lite konvertering och skulpterande representera ”the Boss”!
Upliftingprimer.wordpress.com
Re: Grinding advance - Guard logg
Så vad blir det, sun grown, maduro eller vad?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Re: Grinding advance - Guard logg
Tevlig battle report, alltid kul att läsa!