Relativa rankingförändringar
- NilssonHarHund
Relativa rankingförändringar
Vill man vara riktigt rankingnördig kan man gå in på matchnivå och låta en förlust mot en lägre rankad spelare sänka rankingen mer än en förlust mot en högre rankad (och en vinst mot en högre rankad ge mer rankingpoäng).
Re: Fundering kring "lottning"
Problemet med ett sådant system som faktiskt tar i beräkning vem man möter, är att man måste göra ett universiellt system som alla använder på alla turneringar, och sen göra ett GUI för turneringen så den lottar efter rätt parametrar och räknar ranking under tiden etc. Väldigt likt hur Magic the Gathering fungerar.
Och enligt de jag pratat med så är ett sånt system inte önskat, och skulle ta en väldig tid att skapa.
Och enligt de jag pratat med så är ett sånt system inte önskat, och skulle ta en väldig tid att skapa.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
- NilssonHarHund
Det finns gott om programmeringskompetens i 40k-sverige, så det borde inte vara något hinder om det finns ett tillräckligt stort intresse (edit: det svåra blir att övertyga alla arrangörer...).Snot skrev:Problemet med ett sådant system som faktiskt tar i beräkning vem man möter, är att man måste göra ett universiellt system som alla använder på alla turneringar, och sen göra ett GUI för turneringen så den lottar efter rätt parametrar och räknar ranking under tiden etc. Väldigt likt hur Magic the Gathering fungerar.
Om det blir aktuellt så har jag ett nästan färdigställt rankingsystem (alla formler etc dvs) för ett sånt system. Så allt jag saknar är ju programmet. Men igen, det förutsätter att folk faktiskt vill ha systemet. Och att övertyga folk om att förlora ranking på att spela dåligt en turnering är en bra sak, vilket dom flesta verkar vara emot.NilssonHarHund skrev:Det finns gott om programmeringskompetens i 40k-sverige, så det borde inte vara något hinder om det finns ett tillräckligt stort intresse (edit: det svåra blir att övertyga alla arrangörer...).Snot skrev:Problemet med ett sådant system som faktiskt tar i beräkning vem man möter, är att man måste göra ett universiellt system som alla använder på alla turneringar, och sen göra ett GUI för turneringen så den lottar efter rätt parametrar och räknar ranking under tiden etc. Väldigt likt hur Magic the Gathering fungerar.
Det är även chocken att du kan få mer ranking av 6 minor wins, än han som vann turneringen fick, vilket också kan vara rätt främmande för folk.
Saeculum Obscurums Forum
- NilssonHarHund
Jag kan tänka mig att flera turneringsarrangörer runt om i landet skulle vara intresserade av ett sådant system, om det förenklade för deras administration. Alla spelar väl excelark nu för tiden? Nu glider vi ifrån huvudämnet lite, men ett ranking-/arrangörssystem som kan köras offline via vilken webbläsare och sedan synkas med huvudsajten vore nog att föredra.Snot skrev:Om det blir aktuellt så har jag ett nästan färdigställt rankingsystem (alla formler etc dvs) för ett sånt system. Så allt jag saknar är ju programmet. Men igen, det förutsätter att folk faktiskt vill ha systemet. Och att övertyga folk om att förlora ranking på att spela dåligt en turnering är en bra sak, vilket dom flesta verkar vara emot.NilssonHarHund skrev:Det finns gott om programmeringskompetens i 40k-sverige, så det borde inte vara något hinder om det finns ett tillräckligt stort intresse (edit: det svåra blir att övertyga alla arrangörer...).Snot skrev:Problemet med ett sådant system som faktiskt tar i beräkning vem man möter, är att man måste göra ett universiellt system som alla använder på alla turneringar, och sen göra ett GUI för turneringen så den lottar efter rätt parametrar och räknar ranking under tiden etc. Väldigt likt hur Magic the Gathering fungerar.
Det är även chocken att du kan få mer ranking av 6 minor wins, än han som vann turneringen fick, vilket också kan vara rätt främmande för folk.
Jag tror tyvärr att det faller redan här, eftersom ett av de mest använda slagorden här är "Om du inte gillar det kan du arrangera din egen turnering."Snot skrev:Problemet med ett sådant system som faktiskt tar i beräkning vem man möter, är att man måste göra ett universiellt system som alla använder på alla turneringar, och sen göra ett GUI för turneringen så den lottar efter rätt parametrar och räknar ranking under tiden etc. Väldigt likt hur Magic the Gathering fungerar.
- NilssonHarHund
Re: Relativa rankingförändringar
Tja, slagordet kan ju också vara "du behöver inte rankingsaktionera din turnering om du inte vill, men om du gör det så ser vi gärna att du använder detta system (eller räknar själv enligt följande formler)"
Tack för flytten Jon!
Jag har ju velat ha ett sånt här system från start, då jag anser att nuvarande system utnyttjar swiss-systemets uppenbara svagheter i antalet deltagare kontra antalet matcher kan låta folk komma väldigt högt i en turnering utan att faktiskt ha mött ordentligt motstånd. Ett motståndarbaserat rankingsystem ignorerar ju helt vart du hamnar, utan bara vem du vinner över.
Det enda jag funderat över är om man vill ha ett K-värde (för att använda fler magic termer) för att göra större turneringar mer värda i ranking, så det är mer status att spela på Gothcon som brukar kunna pressa in 100+ pers.
Men allt ovastående är ju igen baserat på att man kan få iaf 3-4 föreningar att testa ett sånt här system. Och att göra det offline gör det en hel del knepigare att koda själva programmet.
Jag har ju velat ha ett sånt här system från start, då jag anser att nuvarande system utnyttjar swiss-systemets uppenbara svagheter i antalet deltagare kontra antalet matcher kan låta folk komma väldigt högt i en turnering utan att faktiskt ha mött ordentligt motstånd. Ett motståndarbaserat rankingsystem ignorerar ju helt vart du hamnar, utan bara vem du vinner över.
Det enda jag funderat över är om man vill ha ett K-värde (för att använda fler magic termer) för att göra större turneringar mer värda i ranking, så det är mer status att spela på Gothcon som brukar kunna pressa in 100+ pers.
Men allt ovastående är ju igen baserat på att man kan få iaf 3-4 föreningar att testa ett sånt här system. Och att göra det offline gör det en hel del knepigare att koda själva programmet.
Saeculum Obscurums Forum
- NilssonHarHund
Nejdå, inte alls. Välstrukturerad/väldefinierad rankingdatabas i exempelvis XML eller JSON gör att allt kan flyttas enkelt fram och tillbaka som en enda (mänskligt läsbar) textfil från server till klient (arrangörens bärbara dator, säg). Därefter lite AJAX-magi och saken är webbserverlös biff. Keep it simple, keep it safe.Snot skrev:Och att göra det offline gör det en hel del knepigare att koda själva programmet.
Dåså, mina programmeringsskillz är inte ens 1/100 av mina rankingformelskillz 
Saeculum Obscurums Forum