LinCon 2010

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Lunaticman

Re: LinCon 2010

Inlägg av Lunaticman »

Jag måste säga att missionsen som vi spelade med på LBK touren var väldigt bra jag gillar att ni skippade kill points (jag har inte haft en enda rolig match med KP ännu, missions är bara överlägse,t spela med VP all the way). Dawn of war känns väldigt Fourth edition och jag tyckte det var skönt att slippa det. En notis skulle kanske vara att ha det på åtminstående ett av de tre missionsen så att folk inte kan "räkna" med att det inte kommer vara dawn of war.
Terrängen var genomtänkt och fin, jag visste inte riktigt hur komp systemet skulle fungera innan jag testat det men nu i efterhand tycker jag ni fixat det riktigt bra!
Det enda skulle då vara kanske hur mycket skillnaden i komp skulle påverka mer/mindre beroende på skillanden i komp t.ex.

Är det någon skillnad mellan i VP mellan två 25 - 50 listor eller 50 - 75 i kompen (kommer inte ihåg om jag tänkte på det)?
Jag vet inte ens om ni tycker att det ska vara det, mest intresserad av era argument för/emot ett sådant typ av förslag.

/MVH Lunaticman

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

xdanskx skrev:
Davve skrev:Rätta mig om jag har fel:

Om jag förstår det här rätt så kan man få upp till 10 för VP och 10 för objektiven som tillsammans ger max 20p per match. 6 matcher i sin tur kan max ge 120 tunering poäng

Men max poäng för målning är 4?!!!!!!!!!! :shock: :? :x

Om detta stämmer så är det ju helt åt helvete. Känns ju som en ordentlig pungspark för dom som faktist lägger ner bra med tid för att få sina armer riktigt snygga.

/ Davve
Hur många poäng målningen ger i förhållande till turneringspoängen är helt irrelevant, eftersom att det är en bonus.

det finns flera tankar bakom att vi har en målningspoäng mellan 0 och 4:
1. den skall ge en edge, men den skall inte kunna avgöra en turnering.
2. målningsbedömningen skall vara enkel, genomförbar, och bli rättvis, bara för att du har en målningsbedömning som är mellan 0 och 30 betyder inte det att det blir en bättre bedömning, tvärtom så är chansen större att det blir ojämnt satta poäng.
3. att folk lägger ner tid på sina arméer kan vi uppmuntra med en Best Painted-turnering.
4. Vi vill lägga fokusen på spelandet, att den som spelar bäst under 3 dagar vinner turneringen.
Jag tycker att det är bra..
Jag ser ingen andledning att göra som de flästa andra tuneringar och ge 10-14 poäng i målning istället för 0-4..
Senast redigerad av 1 Nefrums, redigerad totalt 26 gånger.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag håller med, mycket bra.

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Med 4 som maxpoäng för målning känns det lite som att det delas ut poäng bara för att.... i princip är det detsamma som att inte dela ut några poäng alls.

Målningen ska givetvis inte avgöra turneringen (vilket den ju iof skulle kunna råka göra ändå).... men borde det inte vara något större marginal mellan tabletop och (potentiellt) 'eavy Metal- kvalité? Jag fick ju en fyra nu på LBK- touren, men det går att måla bra mycket bättre än den armén jag använde.

Vad sägs om 0-8 istället (4 för tabletop)? Det skulle ger fler grader av målningskvalité och ger samma maximala påverkan på resultatet som på LBK- touren (det är ju trots allt dubbelt så många matcher på LinCon).
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det finns ingen andleding att ha en skalla som går från 4-8 eller 2347895623789455- 2347895623789459.. man kan lika gärna ha 0-4. Men folk kanske blir lässna om de får 0 i målning för att de bara har tabletop.. Om man vill tillåta armere med mindra än tabletop så kan man ju ge dem -10 istället..

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Och för att ytterligare förtydliga Nefrums sifferbabbel så är det viktiga hur stort intervallet är, inte vad de faktiska siffrorna är.
Ett intervall på två poäng mellan tabletop och supersnyggt är ganska lämpligt, då blir det en liten edge men inget avgörande.

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Hurra för att målning max ger fyra poäng. Jag tycker att det ska ligga som en helt egen tävling bredvid turneringen och det här är ett steg i rätt riktning!

Dawn of War ska absolut vara med. DoW ställer till det för många och man tvingas till taktiska beslut såväl i matcherna som i listbyggandet, vilket är bra, tycker jag.

Om det är som visare personer än jag säger tidigare i tråden att kompsystemet gynnar medelbajs, vilket indirekt gynnar bajshårda listor, så tycker jag att ni bör se över det. Ett kompsystem ska ju straffa hårda listor.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

the godfather

Inlägg av the godfather »

att måla snyggt ska vara en bonus, inte turneringsvinnare..
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

tue

Inlägg av tue »

vad sägs om ett publisera ett schema så man et när matcherna börjar på torsdagen respektive slutar på lördagen, så man kan planera resor

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

the godfather skrev:att måla snyggt ska vara en bonus, inte turneringsvinnare..
Fast det kan det ju bli ändå om de två första ligger nära varandra på matchpoäng och en av dem har högre målningspoäng. Frågan är ju om det ska vara några målningspoäng alls om man ändå delar ut så få poäng.

Dessutom lär det säkert finnas en Best Painted tävling också även om vi inte har hört något om den. Skulle kunna tänka mig en öppen tävling i så fall, där alla som vill vara med (och som är med i turneringen) får ställa upp, istället för att arrangören väljer 3-4 bidrag. Vet att det var det på LinCon för några år sedan och det var inga överdrivna mängder som anmälde sig, men betydligt fler än när arrangören väljer (vilket skulle kunna ha varit ett argument mot det annars). Det är förmodligen mer motiverande att jobba på att bli en bättre målare och/eller måla upp en armé snyggt om du vet att du får vara med i omröstningen och inte behöver ta dig förbi arrangörens subjektiva val först (jämfört med att få max 4 extra poäng i turneringen)... dessutom så slipper ju arrangören bestyret med att välja. Det blir ju förmodligen fler bidrag att välja mellan, men det borde väl gå det också (man kan ju alltid singla slant eller slå en tärning om man har svårt att bestämma sig ;) ).
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Skriv svar