LinCon 2010
Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: LinCon 2010
Skönt att veta vad man ska satsa på. Ser bra ut med kompen!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
upplägget på första missionet kommer bli ett objektiv i varje setup, i mitten, och 2 längs mittlinjen 18" in från kanten, kartan jag ritade var inte tillräckligt snygg vör o visa för omvärlden, men det kommer snygga kartor till alla missions så snart som möjligt
Winning is a theme!
twitter: xdanskx
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Hoppas, inget Dawn of War?
Intressant system, ser kul ut!
Finns det någon motivering till att det är väldigt stora hopp i VP-bonus vid låg komp men de blir mindre vid högre komp? Uppmuntrar ju visserligen medelkomp och lagom är ju mysigt.
Finns det någon motivering till att det är väldigt stora hopp i VP-bonus vid låg komp men de blir mindre vid högre komp? Uppmuntrar ju visserligen medelkomp och lagom är ju mysigt.
Systemet gynnar medelkomp-listor vilket gör att det gynnar lågkompade-listor indirekt. Eftersom om många spelar listor runt komp 40-60 så blir man inte speciellt straffad om man spelar en komp 25 lista. Komp 25 lista vs. komp 60 ger spelaren med komp 60, 7-3 innan slaget har börjat dvs +2 i TP.
Detta systemet ger ju mindre fördelar för högkompade listor än DefCons system, men det kanske är det ni är ute efter.
Jag tycker att varianten med att komp ger VP låter intressant.
Jag gillar missionsen, skönt att slippa killpoints!
Detta systemet ger ju mindre fördelar för högkompade listor än DefCons system, men det kanske är det ni är ute efter.
dawn of war är sjukt tråkigt, och känns lite för slumpmässigt imho, så vi tänkte att vi hoppar över det helt och hållet.Jocke Rapp skrev:Hoppas, inget Dawn of War?
tanken är att vi vill ha typ komp 50 listor (eller däromkring) så vi viktade tabellen (formeln får ni fråga frans om, det är han som är det matematiska geniet, jag är bara högskoleingenjör). högkompade listor brukar juh vara mer spelförstörande än skojiga o spela med/mot, och lågkompade listor straffas genom att få lite i bonus-VP...
systemet fungerade bra på LBK-touren, och det verkade som att de som spelade gillade att de visste, utan att behöva räkna för mycket, ekaxt vad de hade fått för poäng när de lämnade bordet.
Winning is a theme!
Rätta mig om jag har fel:
Om jag förstår det här rätt så kan man få upp till 10 för VP och 10 för objektiven som tillsammans ger max 20p per match. 6 matcher i sin tur kan max ge 120 tunering poäng
Men max poäng för målning är 4?!!!!!!!!!!
Om detta stämmer så är det ju helt åt helvete. Känns ju som en ordentlig pungspark för dom som faktist lägger ner bra med tid för att få sina armer riktigt snygga.
/ Davve
Om jag förstår det här rätt så kan man få upp till 10 för VP och 10 för objektiven som tillsammans ger max 20p per match. 6 matcher i sin tur kan max ge 120 tunering poäng
Men max poäng för målning är 4?!!!!!!!!!!
Om detta stämmer så är det ju helt åt helvete. Känns ju som en ordentlig pungspark för dom som faktist lägger ner bra med tid för att få sina armer riktigt snygga.
/ Davve
jag tycker inte lågkompade arméer gynnas indirekt, det som gynnas är lagom-arméer (runt komp 50)...Magnus skrev:Systemet gynnar medelkomp-listor vilket gör att det gynnar lågkompade-listor indirekt. Eftersom om många spelar listor runt komp 40-60 så blir man inte speciellt straffad om man spelar en komp 25 lista. Komp 25 lista vs. komp 60 ger spelaren med komp 60, 7-3 innan slaget har börjat dvs +2 i TP.
Winning is a theme!
Hur många poäng målningen ger i förhållande till turneringspoängen är helt irrelevant, eftersom att det är en bonus.Davve skrev:Rätta mig om jag har fel:
Men max poäng för målning är 4?!!!!!!!!!!![]()
![]()
![]()
/ Davve
det finns flera tankar bakom att vi har en målningspoäng mellan 0 och 4:
1. den skall ge en edge, men den skall inte kunna avgöra en turnering.
2. målningsbedömningen skall vara enkel, genomförbar, och bli rättvis, bara för att du har en målningsbedömning som är mellan 0 och 30 betyder inte det att det blir en bättre bedömning, tvärtom så är chansen större att det blir ojämnt satta poäng.
3. att folk lägger ner tid på sina arméer kan vi uppmuntra med en Best Painted-turnering.
4. Vi vill lägga fokusen på spelandet, att den som spelar bäst under 3 dagar vinner turneringen.
Winning is a theme!
-
the godfather
Tycker detta låter kalas. Och då har jag inte ens läst pdf:en än... 
Sitter och glor på 2 listor. Båda är (enligt mitt sjuka inre) kul att spela.
Förhoppningsvis inte trista att möta...
EDIT: Läst PDF:en. Tydligt, enkelt och utan krusiduller. Bra!
Sitter och glor på 2 listor. Båda är (enligt mitt sjuka inre) kul att spela.
Förhoppningsvis inte trista att möta...
EDIT: Läst PDF:en. Tydligt, enkelt och utan krusiduller. Bra!
Mork, the articulate ork!