Grenades i assaultfasen

Regelfrågor och förslag på husregler
Laughing God

Re: Grenades i assaultfasen

Inlägg av Laughing God »

page 180 (som gäller alla faser) "Only one grenade (of any type) can be thrown by a unit per phase." (bold by GW)
Såg den nu också :)
Det behövs ju ingen faq för det som är så tydligt utskrivet, det enda vi behöver är ju nya läsglasögon till 95% av wh40k-utövarna världen över :)
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Laughing God

Inlägg av Laughing God »

Har någon händelsevis en passande länk till just detta nya om grenades i melee?
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Twinkle

Inlägg av Twinkle »

Röde skrev:
Twinkle skrev: page 180 (som gäller alla faser) "Only one grenade (of any type) can be thrown by a unit per phase." (bold by GW)
Jo visst. Jag läser samma text. Problemet är att om man läser hela stycket kan det ses som att texten du refererar till syftar tillbaka på stycket innan där thrown används i delen som berör skyttefasen.

Jag säger inte att du har fel, bara att konsensus om hur det ska spelas varit en annan. Den kan i sin tur vara baserad på hur det har fungerat (i assaultfasen) i tidigare regeleditioner.
Fast det står inte bara "shooting attacks" i meningen innan utan även "fight sub-phase", dvs närstridsdelen av assault fasen.

"Some grenades can be used to make shooting attacks or attacks in the Fight-subphase, albeit to different effect."

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Nej, jag ser också det. Jag har läst hela stycket ett gäng gånger innan jag skrev min förra post. Jag menar att det likaväl kan vara så att vi läser in ett syftningsfel i meningen i det något anala sätt vi tenderar läsa regler på. Tror inte GW skriver sina regler med riktigt samma allvar som vi tenderar läsa dem med. Språkligt flyt kan ibland gå före glasklara regelskrivningar...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Röde skrev:Nej, jag ser också det. Jag har läst hela stycket ett gäng gånger innan jag skrev min förra post. Jag menar att det likaväl kan vara så att vi läser in ett syftningsfel i meningen i det något anala sätt vi tenderar läsa regler på. Tror inte GW skriver sina regler med riktigt samma allvar som vi tenderar läsa dem med. Språkligt flyt kan ibland gå före glasklara regelskrivningar...
Ett problem är att de skriver "Only one grenade (...) can be thrown per unit" medan i närstrid beskrivs granatattacker med "have to be clamped in place...".

Så jag håller med om att det absolut går att tolka så.
Fast jag förstår inte din referens till att vi tenderar att läsa regler något analt. Det borde stå enbart "analt" alternativt "väldigt analt" ;)

Konfa

Inlägg av Konfa »

Framförallt saknas ju en genomgående tolkningsmetodik som hade hjälpt både oss att tolka regler men även GW att skriva dem. På så sätt hade GW kunnat förutse möjliga luckor och problem och förebygga dem redan på idéstadiet. Nu är det ofta rent High Chaparall på hur olika regler tolkas genom ex. utfyllnad.

Genom sina nya FAQ verkar ju dock GW börja försöka välja en linje om någon form av rimlighet och att en strikt tolkning av ordalydelsen ofta inte är den räta.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Laughing God skrev:Har någon händelsevis en passande länk till just detta nya om grenades i melee?
Har inte länkat till facebook förut så vi får se om det funkar. Annars ligger alla deras faq draft på deras facebooksida och det finna en specifik för grenades.

https://www.facebook.com/15756824760857 ... =3&theater
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar