LinCon 2010

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: LinCon 2010

Inlägg av DHettNeck »

Du missar inget, men 38 i kompskillnad för möjlighet till 20-0 känns ändå väldigt rimligt då maxskillnaden (om man kör 25-75) är 50.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Precis, Michael har förstås helt rätt i det han skrev.

Jeppa har också rätt, på sätt och vis. Eftersom min linjära skala tar slut vid 20-0 så blir det en skillnad, som jag dessutom tror är enklare att förstå än "poängen försvinner". Men man kan ju prova att inte ha en linjär skala, kan bli intressant.

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

xdanskx skrev:det jag skrev på jobbet idag var

Matcher ger antingen 5-5 eller 10-0 i objektiv

sen ger vp tabellen 0-10 precis som vanligt

kompen ger +/- 5 (kompdiff/2)

målning hade jag inte tagit hänsyn till i poängen, den skulkle jag nog helst vilja ha som 13pts för tabletop, upp till 15 för bra målade arméer (som på defcon), eller några liknande poäng som passar. skall ge ungefär samma poäng som ett slag...

vi är väl inne på samma spår, typ, bara försöka lista ut vilket som funkar/passar bäst...
Antar att det skulle se ut någonting som det här jag själv räknade på igår.

Vinst på objektiv 10-0
Oavgjort på objektiv (inklusive ingen tar något givetvis) 5-5

VP

5-5 0-292
6-4 293-584
7-3 585-876
8-2 877-1168
9-1 1169-1460
10-0 1461+

Sen använder jag mig av kompdiff/2 till båda spelarna och halva poäng (så svårt är det inte). Alla matcher ger totalt 20 poäng... man kan aldrig gå över 20 och aldrig under 0. Den med högre komp får plus halva skillnaden och den med lägre minus halva skillnaden (inga avrundningar). Turneringsledningen kan ju alltid bestämma hur din 5-15 komp (som man givetvis behöver för det här) ska avrundas så att alla gör likadant om det är ett problem. För att komma till rätta med att högkompade listor får poäng utan att göra något så kan man köra att komp bara används om både spelarna har fått poäng (alltså att det slutar som mest 19-1) efter själva spelet. Är det 20-0 efter själva spelet så slutar det 20-0 (för att det ska hända krävs att förloraren inte får poäng på objektiv och tar mindre än 293 VP).
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Yabob: Ditt system skapar alltså en helt enorm skillnad mellan att ta 1460 mot en högkompare och att ta 1461.
Du skriver att man inte kan få mer än 20 men vad händer om en högkompare får en stor vinst? Försvinner kompbonusen då? Då har du samma problem som jag kritiserade tidigare.
Dessutom har den största kritiken på senaste varit att kompen inte spelar tillräckligt stor roll, dvs man ska inte göra det sämre för högkompsarméerna, samtidigt som jag håller med om att det är dumt att lågkomp kan bli automatiskt utslagna ur turneringen pga matchups mot för hög komp.

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Man är inte tvungen att ta en lågkomplista, det är ett val man gör!
Är man så duktig att man ofta vinner med 20-0 och vill ligga i toppen, så är man dum om man tar en lista som hindrar det.

Bäst är att lotta efter komp så länge som möjligt, så man får en jämn match där bästa General vinner.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Ditt inlägg är ju helt irrelevant.

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Jocke Rapp skrev:Yabob: Ditt system skapar alltså en helt enorm skillnad mellan att ta 1460 mot en högkompare och att ta 1461.
Du skriver att man inte kan få mer än 20 men vad händer om en högkompare får en stor vinst? Försvinner kompbonusen då? Då har du samma problem som jag kritiserade tidigare.
Dessutom har den största kritiken på senaste varit att kompen inte spelar tillräckligt stor roll, dvs man ska inte göra det sämre för högkompsarméerna, samtidigt som jag håller med om att det är dumt att lågkomp kan bli automatiskt utslagna ur turneringen pga matchups mot för hög komp.
Så blir det ju tyvärr. Min huvudsakliga tanke var att försöka lösa problemet (inte för att jag ser det som något jätteproblem) med gratispoäng till högkompade listor som spelats dåligt.

Har någon övervägt systemet vi körde på etapp 1 av LBK touren, där både spelarna delade på 100 poäng efter en VP tabell och sedan drog av/la till kompdiff/2 (den faktiska kompdiffen, 0-50 i det här fallet)? En lågkompad kan ju förstås tappa massor med poäng mot en högkompad.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Yabob skrev:Har någon övervägt systemet vi körde på etapp 1 av LBK touren, där både spelarna delade på 100 poäng efter en VP tabell och sedan drog av/la till kompdiff/2 (den faktiska kompdiffen, 0-50 i det här fallet)? En lågkompad kan ju förstås tappa massor med poäng mot en högkompad.
Det låter som det klassiska RT-systemet med 100p per match istället för 20. Dock är det ju i princip samma som 0-20 fast utan avrundningar.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Tjena

Om man får ha ett finger med i spelet så skulle jag rekommendera en lätt modifierad variant av de kompsystem som användes på RTO warmup. Där fick man 20 i vp per komp diff, 2000 vp i differens = 100 - 0. Där var kompspannet 25 - 85, vilket var för mycket (enligt mig). Men fördelen med de systemet var att lågkompslistan kunde vinna 100-0 mot en högre kompad lista dock inte om differensen var mer än 50 typ. Så de fanns typ 3 typer av VP, komp VP, VP och mission VP. man la samman alla VP och tittade i tabellen på komp diffen och voila, resultat. Tror misions va binära, alltså, vunnit, draw, förlust. Vinst gav 1000VP Så max kunde man få 2750 VP.

Bara en ide.

Mina 5 cent
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Lunaticman

Inlägg av Lunaticman »

Hej!

Jag undrade bara om ni har bestämt någonting ännu eller om ni fortfarande diskuterar hur ni ska göra.
Tyvärr känns det inte som jag kan bidra med någonting själv eftersom det här kommer bli min första "riktiga" turnering med komp. Dock är jag väldigt intresserad av hur det kommer att fungera så jag kan testa det i alla fall en gång innan det är dags att spela med det!

/MVH Lunaticman

Skriv svar