mina templars ...

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
paintner

mina templars ...

Inlägg av paintner »

sitter o kluddar lite på mina speeders.

Bild
Bild
Bild

ska försöka mig på att göra battle damage på de svarta partierna och sen får vi se vad det blir för detaljfärger.
armén är black templars med egna färger.

/ paintner
Senast redigerad av 1 paintner, redigerad totalt 15 gånger.
- black templars @ time of ending -

paintner

Re: landspeeders

Inlägg av paintner »

nästan klart.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
MrCheeze

Inlägg av MrCheeze »

Ser bra ut! :)

Gillar bakdelen på den .. framifrån känns det lite plottrigt med allt svart stänk som ska bli battledamage men jag väntar på slutresultatet :D

keep it up dude! :)
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

paintner

Inlägg av paintner »

tack tack, men det är väl framdelen som tar mest stryk så den blev lite plottrig.
har en liten förkärlek för det smuttsiga och skitiga sådär. får se hur det blir när det blir klart.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag gillar själva "stuket" på den bortskavda färgen, men det känns som att den är lite för fläckvis på en del ställen för att kännas realistiskt. T ex på nosen till höger nedanför örnen, på det stora platta partiet, varför är det ett område där det är massor med bortskavd färg just där, medans resten av det platta partiet är helt oskadat? På utsatta platser som där personalen ofta sätter fötterna, eller utskjutande delar som ofta slår emot träd och terräng är det helt rätt, men på "skyddade" områden tycker jag att det behöver vara mindre och mer jämnt fördelat. (Ja, nu är jag hyperkritisk, men du målar hypersnyggt, så det får du ta. :P) Jag gissar på att du har kört stipling med svamp, töm ur svampen nästan helt på färg när du kör på platta partier, och dutta många gånger. (Jag är expert, jag har använt tekniken en gång...)

paintner

Inlägg av paintner »

HeadWar skrev:Jag gillar själva "stuket" på den bortskavda färgen, men det känns som att den är lite för fläckvis på en del ställen för att kännas realistiskt. T ex på nosen till höger nedanför örnen, på det stora platta partiet, varför är det ett område där det är massor med bortskavd färg just där, medans resten av det platta partiet är helt oskadat? På utsatta platser som där personalen ofta sätter fötterna, eller utskjutande delar som ofta slår emot träd och terräng är det helt rätt, men på "skyddade" områden tycker jag att det behöver vara mindre och mer jämnt fördelat. (Ja, nu är jag hyperkritisk, men du målar hypersnyggt, så det får du ta. :P) Jag gissar på att du har kört stipling med svamp, töm ur svampen nästan helt på färg när du kör på platta partier, och dutta många gånger. (Jag är expert, jag har använt tekniken en gång...)
jo att det blev mitt på där var väl mer lite av en miss än ett genidrag =p
rekåade helt ärligt tappa svampen, men tänkte att jag låter det vara kvar då även om det är ett skyddat område så kan man ju tänka sig att de blivit träffade där av något från högre höjd än de kommer från. sen är inte alla svarta ställen metallade heller. tanken där med svart/metall eller bara svart är väl att de flesta saker i vår tid grundmålas först innan lacken kommer på och den är oftast svart =)

men tack för påpekandet, ska tänka mer på placeringen på nästa enhet jag gör.

och tack för berömmet. det är min första målade figur på nästan 2år eller så och antagligen min fösta (nästan) färdigmålade modell inom 40K på 10år, jag är lite nöjd. =p

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

HeadWar skrev:Jag gillar själva "stuket" på den bortskavda färgen, men det känns som att den är lite för fläckvis på en del ställen för att kännas realistiskt. T ex på nosen till höger nedanför örnen, på det stora platta partiet, varför är det ett område där det är massor med bortskavd färg just där, medans resten av det platta partiet är helt oskadat? På utsatta platser som där personalen ofta sätter fötterna, eller utskjutande delar som ofta slår emot träd och terräng är det helt rätt, men på "skyddade" områden tycker jag att det behöver vara mindre och mer jämnt fördelat. (Ja, nu är jag hyperkritisk, men du målar hypersnyggt, så det får du ta. :P) Jag gissar på att du har kört stipling med svamp, töm ur svampen nästan helt på färg när du kör på platta partier, och dutta många gånger. (Jag är expert, jag har använt tekniken en gång...)
det var precis det här jag sa när jag o paintner diskuterade battle damage.
det viktigaste är att få den där det är troligt att fordonet blivit skadat på riktigt, jag kan se en del ställen där battle damagen borde gjorts annorlunda (det stället headwar beskriver skall det inte vara battle damage(precis som han säger), i praktiken det enda sättet man kan fått battle damage där är om nån skjutit på fordonet, och det ser det inte ut som just nu (faan va många gånger man kan skriva battle damage i samma mening))

sen rent generellt är jag emot sådär pass mycket weathering på en landspeeder... har dom kört ner den i en buske upprepade gånger ?? hur har skadan uppkommit ? sådär pass hård weathering passar bättre på ett landbaserat fordon.

skall det röda på missile podsen symbolisera rost ?? för isf så skall den ner i mer i vecken, inte sitta sådär mycket på dom platta ytorna...

sen ser dom inte speciellt bra ut bakifrån, väggen som exhaustsen kommer ut ur borde vara mörkare, den skulle kunna vara helsvart, utan problem, det ser konstigt ut när den inte är nedsmutsad. exhaustsen skulle må bra av o vara sotig blånad metall, och inte roströda....

men det är en bra början..

för att du skall ta det till en lite högre nivå så måste du studera hur det ser ut i verkligheten, leta bilder på nätet på rostiga skavda fordon, gå ut i närområdet o titta på containrar o dylikt, där finns det massor med inspiration...
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

paintner

Inlägg av paintner »

tack för kommentarerna Dansk.
och jag minns vår konversation om battle damage =p

nu är tanken att hela armén ska vara rätt skitig och sliten. anledningen till det hårda slitaget ska väl vara att de inte haft möjlighet att underhålla det hela ordentligt, även om det nu kanske går emot lite av fluffet i generella SM delen att de behandlar allt så jäkla bra osv =))

det röda på missilerna är lite tänkt som rost och sammtidigt ett test på att ev. lägga till rött som 3e färg. obeslutsamheten och lite feghet gjorde att det blev halvdant. och jag tror nog jag kommer måla om dem i en mörkare grå och sen göra rost på rätt ställe istället.

håller på att konverterat om typhoondelen också då jag inte är rikigt nöjd med hur de ser ut just nu.

ska mecka vidare så får vi se.

tack åter igen för kommentarerna och ska försöka ta åt mig och göra 'rätt' på nästa modell, så får dessa vila ett tag så jag inte arbetar om samma modell i evigheter =)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ser inga problem med att SM har slitna grejer. Visst, mellan krigen putsar och polerar de sin utrustning till förbannelse, men när de väl drar ut i krig föreställer jag mig att de är fokuserade helt på funktion, så att saker som avskavd färg får vänta tills de kommer hem igen.

paintner

Inlägg av paintner »

HeadWar skrev:Ser inga problem med att SM har slitna grejer. Visst, mellan krigen putsar och polerar de sin utrustning till förbannelse, men när de väl drar ut i krig föreställer jag mig att de är fokuserade helt på funktion, så att saker som avskavd färg får vänta tills de kommer hem igen.
Lite min tanke. Och eftersom jag spelar Templars så är väl tanken det med att de är ju ute hela tiden och stökar runt, även om de har stora skepp att fixa till dem på därimellan men. Kanske inte alltid det finns tid/möjlighet trots allt.

Men jag tar åt mig och ska lugna ner mig med min svamp =p

Skriv svar