Agera på initiativ även i shooting phase?
Agera på initiativ även i shooting phase?
Det slår mig ofta när jag spelar hur viktigt det är att få första turn. Dels har man ju en bra chans att få first blodd men man kan oxå eliminera motståndarens "big hitter" innan de ens fått agera. Tänk om man skulle låta enheter agera på sitt initiativ även i shooting. Det fungerar ju bra i närstrid, även om det är färre enheter att hålla reda på. Vad tror ni? Skulle det funka?
Re: Agera på initiativ även i shooting phase?
Mer fördelar för Eldar och Marines. Fest.
I ett system där du aktiverar en enhet och motståndare sedan aktiverar en hade väl den lösningen varit ok. Men i hela turns så känns det riktigt jobbigt.
Behöver jobbas på, i alla fall.
I ett system där du aktiverar en enhet och motståndare sedan aktiverar en hade väl den lösningen varit ok. Men i hela turns så känns det riktigt jobbigt.
Behöver jobbas på, i alla fall.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Hade gjort Tau sämre och Eldar bättre. Resten skjuter alla (typ) på I4.
Något som däremot hade gjort spelet mer balanserat hade varit random range. Vi som spelar närstrid kan torska matcher på att vi missade en charge, slog dåligt helt enkelt. Händer aldrig skytte, de når så gott som alltid. Om en Bolter däremot hade range 4D6", slå för varje enhet precis innan de ska skjuta, då hade vi nog inte sett skytte vara så absurt tråkigt.
Något som däremot hade gjort spelet mer balanserat hade varit random range. Vi som spelar närstrid kan torska matcher på att vi missade en charge, slog dåligt helt enkelt. Händer aldrig skytte, de når så gott som alltid. Om en Bolter däremot hade range 4D6", slå för varje enhet precis innan de ska skjuta, då hade vi nog inte sett skytte vara så absurt tråkigt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Flogger for president!Flogger skrev:då hade vi nog inte sett skytte vara så absurt tråkigt.
Ja' än't bittä'!
En tanke som jag fick efter gothcon är att man kanske kan bjuda VP för att få första rundan. Just för att det är så viktigt ibland.
Så säg att du får första rundan men motståndaren ligger 2-3 vp upp redan.
+1på seize för 2VP sägs före man slår.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Tycker ju faktiskt man ska ta bort seize. Rätt tråkig grej från början liksom.Newyn skrev:+1på seize för 2VP sägs före man slår.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
-
Iambroborn
Håller med Flogger. Man får redan bjussa på att visa motståndaren hela sin deploy för att få första rundan. Att motståndaren sen ska kunna få counter-deploya och sen kanske ta första turen ändå...
Går nog att balansera ut på ett bättre sätt imo
Går nog att balansera ut på ett bättre sätt imo
Vi hade så på ett mission något av de sista GC jag arrade. Varje spelare la en dold tärning hur många VP de bjöd för första rundan. Sedan visade båda. Om spelarna hade bjudit lika funkade allt som vanligt och man slog om att börja deploya. Om någon av spelarna hade bjudit mer än den andra fick han välja vem som började och det fanns ingen seize. Motståndaren fick så många poäng som vinnaren hade bjudit.LillePer skrev:En tanke som jag fick efter gothcon är att man kanske kan bjuda VP för att få första rundan. Just för att det är så viktigt ibland.