Springa genom terräng

Regelfrågor och förslag på husregler
fauh

Springa genom terräng

Inlägg av fauh »

RUN
"At times, warriors may have to redeploy quickly, literally running from cover to cover or
simply concentrating on movement and giving up their chance to shoot. In their Shooting
phase, units may choose to Run instead of firing. Roll a D6 to determine the maximum
Run distance for the entire unit. Models in the unit may then immediately move up to
that distance in inches. They may choose not to move after the roll is made, but still count
as having Run.
Running movement is not slowed by difficult terrain but models running through
dangerous terrain must test as normal. Units that Run in the Shooting phase cannot
charge in the following Assault phase."

MOVE THROUGH COVER
"A unit that contains at least one model with this special rule rolls an extra D6 when
rolling to move through difficult terrain and is not slowed by charging through difficult
terrain. In most circumstances, this will mean that, when moving, the unit rolls 3D6 and
picks the highest roll. Furthermore, a model with the Move Through Cover special rule
automatically passes Dangerous Terrain tests."

Får jag slå en eller två tärningar när jag väljer att göra en run om jag står i diff? Jag diskuterade med Dag och vi kom fram till att det kan läsas åt båda hållen. Vad säger ni?

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Springa genom terräng

Inlägg av LillePer »

Men "rolling to move through diffucult terrain" syftar ju på ett specifikt slag och en specifik regel?
Även om jag förstår vad ni läser.

fauh

Inlägg av fauh »

LillePer skrev:Men "rolling to move through diffucult terrain" syftar ju på ett specifikt slag och en specifik regel?
Även om jag förstår vad ni läser.
Det var det vi misstänkte också men det är ju om man menar att det är just i movement fasen. Man skulle kunna läsa det som att när du står i dif och vill göra en run så är det TEKNISKT SETT att slå en tärning to "move through difficult terrain".
Roll a D6 to determine the maximum
Run distance for the entire unit. Models in the unit may then immediately move up to
that distance in inches. They

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Fast det är ju en d6 för att "determine run distance", som inte har med terräng att göra, så känns som det blir syftningsfel om man tolkar som ni gör.

Sen att man råkar springa genom terräng har ju inte med saken att göra.

För att komma med ett regelhål i er tolkning: Man skulle alltså slå 2d6 genom terräng och välja högsta, men i det öppna får man bara slå 1d6 då man inte kan nyttja MtC...

fauh

Inlägg av fauh »

LillePer skrev:Fast det är ju en d6 för att "determine run distance", som inte har med terräng att göra, så känns som det blir syftningsfel om man tolkar som ni gör.

Sen att man råkar springa genom terräng har ju inte med saken att göra.

För att komma med ett regelhål i er tolkning: Man skulle alltså slå 2d6 genom terräng och välja högsta, men i det öppna får man bara slå 1d6 då man inte kan nyttja MtC...
Det var det vi diskuterade ja, vi kom fram till att det förmodligen inte var så det funkade men det är klart värt att nämna tycker jag! Rimligtvis är det inte så det funkar men alltid kul att lusläsa regelboken efter tvetydighet.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Det finns absolut inget fel i att ta upp tolkningar för diskussion, hoppas det inte verkade som jag bara viftade bort era argument, utan att jag snarare besvarade oklarheter :)

Skriv svar