Imperial Bastion Battlementfrågor
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Imperial Bastion Battlementfrågor
Förmodligen inte. detta är sällan ett problem, men det kan dyka upp med lite tur.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag är på jobbet och har inte kunnat titta i regelboken så slå mig gärna på fingrarna om frågan är helt dum, men kan man någonsin stå ovanpå en annan modell? Bör inte battlements vara ett undantag från att multi-charge krävs för att kunna ta sig upp eftersom battlements måste ses som ett undantag från de reglerna i helhet då man annars inte hade kunnat anfalla alls eftersom det hade krävts att man ställde sig på en annan modell? Och om frågan är specifikt reglerad i buildingsreglerna, är då inte även den här konsekvensen reglerad?Newyn skrev:I det här fallet så går det inte om man inte gör en multi charge. Buildings räknas som en vehicle och battlement ligger ovanpå vilket gör att man hamnar på och man får inte stå i baskontak med en enhet som man inte står i CC med.
Models in the Way
A model cannot move within 1" of an enemy model unless they are charging into close
combat in the Assault phase, and can never move or pivot (see below) through another
model (friend or foe) at any time. To move past, they must go around.
Så RAW kan man inte charga upp på en bastion (ej heller komma ner från den XD) eftersom man inte får "move trough at any time" (friend or foe). Den blir heller ingen ruin förrän bastionen i sig är sprängd rent RAW heller. Så det skulle vara bra med en Swefaq ruling tycker jag eftersom reglerna är så tvetydiga och muppiga.
A model cannot move within 1" of an enemy model unless they are charging into close
combat in the Assault phase, and can never move or pivot (see below) through another
model (friend or foe) at any time. To move past, they must go around.
Så RAW kan man inte charga upp på en bastion (ej heller komma ner från den XD) eftersom man inte får "move trough at any time" (friend or foe). Den blir heller ingen ruin förrän bastionen i sig är sprängd rent RAW heller. Så det skulle vara bra med en Swefaq ruling tycker jag eftersom reglerna är så tvetydiga och muppiga.
Förvisso:
MOVING THROUGH TERRAIN
As part of their move, models can move through, up or over any terrain they encounter,
unless the terrain is noted as being impassable.
Fast den är ju in effect ett transportfordon tills den är sprängd =/
MOVING THROUGH TERRAIN
As part of their move, models can move through, up or over any terrain they encounter,
unless the terrain is noted as being impassable.
Fast den är ju in effect ett transportfordon tills den är sprängd =/