Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
egge

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av egge »

Carnifex skrev:
egge skrev:
@Carnifex: Jag ser inte meningen med posten. Är det på något sätt representativt för hela GothCon turneringen (vilket det inte är, enligt mig). Av erfarenhet så är det oftast de som är missnöjda som postar på forum och de som är nöjda skriver inget. Att det finns folk som inte gillar subjektiv komp är givet. GothCon är mer riktad mot dem som tycker om/kan acceptera det. Om man absolut hatar subjekiv komp så skall man nog välja att inte spela på GothCon. Precis som att man skall nog inte spela okompat om man hatar att det inte finns något som hindrar en från att ta den hårdaste listan som finns. Går man med i en turnering så bör man acceptera dess regler och upplägg.
Oavsett vad jag tycker om subjektivt komp så tycker jag det är väldigt konstigt att säga att 4/140 är negativa när det egentligen är minst 13 som inte gillar det (och det bara i denna tråden - det var fler i Gothcontråden). Jag blir nästan lite arg när folk inte kan hålla sig till fakta - det blir omöjligt att diskutera på ett vettigt sätt (som det tyvärr oftast är på forum när inlägg inte har mycket med fakta att göra).
Till att börja med så är inte alla dem som är på din lista de som spelat på 40k. Så sjukt mycket fakta är inte precis den listan heller. Jag tror också att de 13 var negativa mot subjektiv komp. Inte mot enbart GothCons komp. Likaså är det många som tycker att komp slog fel om deras placering inte blev lika bra. Precis som att folk som blir positivt överraskade av sin komp om den gör att de kommer bättre än vad de förväntade sig. Så jag tycker nog att 4 är klart närmre. Att vara missnöjd med sin bedömning och att inte gilla att den faktiskt bedöms är inte samma sak. Så skall du hålla dig till fakta bör du inte använda den listan. Ingen har faktan. Forumet är helt klart inte representativt. Man får ta andemeningen. Men hur som helst skall vi inte låsa oss på det. :)

Jag kan passa på att säga att jag uppskattar all input från alla, negativ eller positiv. Men jag lyssnar inte så mycket på folk som klagar vid denna situation:

"Se! GothCon skall ha subjektiv komp! Då jag inte är en idiot betyder det att jag kan få lägre, till och med mycket lägre, komp än vad jag själv anser mig förtjäna. Så om jag anmäler mig så går jag med på den risken."

Efter turneringen: "Gud vad dåligt det gick för mig. Vad dåligt det var med subjektiv komp." Eller: "Fan vad bra det gick, subjektiv komp är sjukt bra!"

Då är det mycket bättre med riktiga förslag. Någon skrev något om att använda mallen och sedan låta bedömarna ge +/- en viss poäng per armé (men den siffran skall nog ligga på +/- 20, ungefär). Utmärkt förslag. Samtidigt skall vi också komma ihåg att ingen i arrangörsgruppen har missat diskussionen om olika kompformer (eller okompat) så det blir lite svårt att lyssna på de kommentarerna igen (vi har redan hört mer eller mindre allt, flera gånger om). Den subjektiva kompen valdes för att den ansågs vara det bästa alternativet. Förhandsbedömningen valdes bort för att minska arbetsbördan (då det var svårt att hitta arrangörer) och för att det inte gav färre negativa kommentarer efter turneringen. Spelande arrangörer valdes för att det anses vara rätt allmänt accepterat och för att vi skulle locka till oss tillräckligt många arrangörer vilket har lett till att första gången, någonsin, kan nuvarande arrangörer tänka sig att arra igen nästa år vilket ger som konsekvens att de inlägg som är vettiga här kommer att få påverkan och verkligen begrundas! Likväl som att folk mer ser hur det kommer se ut nästa år.

Jag tar gärna input i form av att man anser att en viss armé fick för låg komp. Exempelvis Nids. Men om man gått med på ett system och anmält sig så kanske man skall istället berätta på vilket sätt systemet slog på ett annat sätt än vad man var beredd på. Och inte bara att man anser att en siffra blev fel. Exempelvis "Min necronlista med massa tomb spyders fick väldigt dålig i komp, det verkar som att den andra som hade lite udda listor hade också dålig komp. Kanske arrangörer bör avsätta lite mer tid till just de udda listorna för en mer rättvisande bedömning då de kan vara svåra att bedöma?"
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Någon mer än jag som ser slutscenen i Yrrol framför sig?

-Du lyssnar ju inte!
-Men du hör ju ingenting!
-Men du lyssnar ju inte!
-Men du hör ju inte!
Osv.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

sourpus

Inlägg av sourpus »

EDIT: nevermind.
Röde skrev:Någon mer än jag som ser slutscenen i Yrrol framför sig?

-Du lyssnar ju inte!
-Men du lyssnar ju inte!
-Men du hör ju inte!
Osv.
:lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av 1 sourpus, redigerad totalt 9 gånger.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

egge

Inlägg av egge »

Röde skrev:Någon mer än jag som ser slutscenen i Yrrol framför sig?

-Du lyssnar ju inte!
-Men du lyssnar ju inte!
-Men du hör ju inte!
Osv.
Jag älskar dig! :lol: 8-)
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Utan att ha läst hela tråden och skriva ett skitlång inlägg så tror jag mig veta vad åtminstone en del utav subjektivkompmotståndarna var dåligt med GothCons kompbedömning, nämligen osäkerheten. Många utav dem som har uttalat sig är ganska kompetativa spelare som antingen vill vinna eller placera sig bra och för att kunna göra detta krävs stabilitet; man måste få veta sina förutsättningar innan man väljer slutgiltig lista. Detta skulle i så fall kräva en förhandsbedömning, vilket är skitjobbigt (kompade 250 listor GothCon -08 tror jag) om det skall göras precist. Skulle man däremot lätta lite på kompspannet i förhandsbedömningarna och låta dem ske över en längre tid så skulle det kanske vara genomförbart, typ upprätta ett forum, låta alla posta en lista 2 månader innan turneringen och sedan ge de kompbedömmare som anser sig ha lite tid sätta en ungefärlig siffra (5-steg på en 20-skala) och kanske kommentera specifika saker som som de slagit ner på.

Detta endast om arrangörerna vill såklart. Som påpekats tidigare så är det helt upp till arr att göra vad de vill med sin turnering och helt upp till spelarna att välja att deltaga eller inte. Gillar man inte ett system är bästa sättet att ändra på det att bojkotta en turnering, inte att whina på forum.

För övrigt har jag nog aldrig blivit missnöjd med min egen bedömning på ett GothCon, dels för att jag alltid ser till att ha ett hum om hur jag kommer ligga (spela inte extermlistor med lottokomp, t.ex.), dels för att jag inte tror mig veta bättre än kompbedömarna och dels för att jag har full förståelse för det stora jobb de lagt ner på bedömningarna.

4,5 penny
/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Painter, bunta inte ihop mig med dom som ogillar subjektiv komp. Subjektivt äger mall & kompfritt vilken dag som helst.

Ryggdunk till GC arrangörerna och nu lämnar jag nog den här disskussionen, jädrar va infekterat det blev.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Bra post, Matthias.

En sak är jag lite tveksam till.

Jag håller med om att det är skönt att veta sin komp och att de kompetativa spelarna gärna vill veta. Men för dessa spelarna torde det absolut viktigaste vara att sin lista får en rättvisande komp i förhållande till andra listor. Alternativet att de drar en fördel.

Mallen har ju fortfarande en del hål som gör att det kan bli större skillnader i kompen än i den subjektiva. Borde detta inte avskräcka eller är det så att dessa spelare tror/vet sig kunna hålen såpass bra att de hellre vill ha en fördel gentemot sina motståndare? Det senare hoppas jag inte på.

Alltså vill de bara ha fördelen eller tror de att de subjektiva bedömarna släpper igenom fler saker än mallen.

Allt ovan verkar ju rätt negativ och med lite extra tanke så är det nog mer vad man är van vid. Om ens förening kör på mallen mycket så är man mer bekväm med detta och förordar troligen mallen. Vidare kommer man såklart att framhäva fördelarna med de system man är mer van vid och tona ner nackdelarna.

Enda sättet att få till förändringar är väl att kontinuerligt testa de OLIKA systemen för att sedan, så gott det går, försöka utvärdera de olika för och nackdelarna så objektiv man nu bara klarar av.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Håller med Mattias om han inlägg, dock, så tycker jag inte man ska se folks inlägg som whin:a på ett forum. Jag tror att alla mer eller mindre väl formulerat vill bidraga till kompklimatet, för vi vill väl alla kunna deltaga på subjektivkomp turneringar, liktväl som mall, som kompfritt som hittipå. Mina inlägg handlar egentligen inte ett skit om gothcon, jag va inte där. Dom handlar om hur man ska hitta ett förhållningssätt så subjektivkomp funkar smidigare. För enligt mig, så suger det om 10% av en turnering är ledsna/missnöjda/sura eller vad man vill kalla whine-pellarna =).. Inte för att arrangörerna inte gjort ett bra jobb, utan för att de är trist med "missnöje".

I slutändan är det precis som alla säger här, upp till arrangörer hur dom vill göra och deltagare om dom vill deltaga. Men det är inte riktigt sant, om jag vill spela kompetativt och "placera" mig så måste jag delta på stora turneringar, det hjälper inte att åka på alla stockholmsturneringar på ett år (dvs 2 st). Och då kan man väl, precis som mallen, försöka nå ett consensus beslut på hur subjektiv komp kan förbättras för alla, men framförallt för att undvika 10%:s missnöje.

5 pence
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Efter RydCon förra året hörde jag inte en enda sur kommentar om kompen.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Jag upprepar förslaget:

Ha mallkomp, men låt arrangörerna göra en subjektiv justering på upp till +/- 20% av den maximala kompsumman (vilket är 100 i mallen och det skulle alltså ge arr. 20 poäng att höja/sänka listorna med för helhet). På så vis skulle man ha en hyvens koll på vart ens lista kommer att placera sig i komp samtidigt som arr. kan täppa till de värsta luckorna, alternativt glänta lite mer på dörren för de listor som fått onödigt mycket stryk av mallen.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Skriv svar