Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Malleus

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Malleus »

Tycker kompen var bra gjorda i de matcher jag spelade.
Att c:a 4 av 140 är så besvikna att de beklagar sig på forumet och 2 som inte var med ogillar subjektiv komp får ses som ett bra betyg för kompbedömningen skulle jag säga...

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag funderar på om inte death wing med bra sköldar och cykloner inte borde ha straffats hårdare. Jag spelade komp 11 chaos och hade 6 ap-2 bössor, 1 defiler och en sorcerer med wind of chaos och fick böja mig frammåt och ta emot båda matcherna jag möte komp 12 death wing. Detta då han knatar frammåt och pangar först transporter sedan pred/defiler, varpå jag kan välja att gömma mig i ett hörn och bjuda på objektiven eler slänga mig in i närstrder jag inte har en chans att vinna. Tror inte LBM som kompar 12-14 hade haft någon större chans än vad jag hade, ergo: death wing borde förmodligen ha straffats hårdare.

Annars instämmer jag med dhettneck i att kroots borde ha minimikomp typ 18.

I övrigt fungerade kompen ganska bra i mina matcher med undantaget Tau som klättrat upp på komp 14 mha inga pods/shield drones och möter mig på ett bord med ruiner överallt så han får 4+ hur som, men det är inte riktigt kompens fel, snarare bordet och det är inte den här tråden till för.

Bra jobb med kompen, att jag har otur är inte erat fel.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

GLinus

Inlägg av GLinus »

Generellt sett så tycker jag inte att DW är en särledes hård lista i sig. Man betalar 42 poäng som minst per modell. Som absolut mest kan man få in 36 modeller på 1750 poäng.
Det är klart att om det skulle handla om 36 modeller med hammare och sköld så ska det kompas långt, långt ner.
Om listan däremot är skapligt varierad så brukar den vara långt från oslagbar.
Vad som däremot borde straffas ganska hårt i kompen är när man blandar in "vanliga" enheter och fordon i en DW-lista för att kompensera för listans svagheter.

Sedan anser jag att rädslan för DW+RW generellt sett är för stor. Sk. Double-Wing-listor kan förvisso göras riktigt hårda om man tar både Belial och Samael så att alla bikes och termies blir scoring, men i andra fall så är de listorna inte något direkt hårdare än andra listor. En D/RW-lista innebär förvisso att man kan deepa termosar långt fram utan risk för scatter, men det innebär också a) få modeller, b) enheter om 5 termosar som står som fån i en hel skyttefas efter att de har kommit in.
Med tanke på hur hög AP2-spams-faktorn är generellt sett så innebär det att modellerna blir en ganska kort stund på bordet, speciellt om deepade termies inte springer direkt när de har kommit in och således inte får skjuta.

För att klargöra och undvika missförstånd: Jag påstår inte att DW, DW eller D/RW är dåliga listor. Absolut inte. Jag anser bara att att de inte är lika bra som folk tror. Jag spelade D/RW på turneringen i år (Belial, AC-Mortis, HB-Mortis, 4x5Termies, 6 Bikes och 1 Typhoon. Komp 11) och jag fick till 14-6 mot demoner, 16-4 mot IG, 2-18 mot Ultra Marines, 17-3 mot Chaos, 6-14 mot Demoner och slutligen 11-9 mot Chaos. Det gav mig en behaglig 28:e plats
Nu hade jag sämst komp av DW-listorna eftersom jag hade bikes i min lista (som minst två poäng lägre komp än de övriga) vilket jag så här i efterhand kan ha mina åsikter om huruvida det var befogat eller ej.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jag hade helt missat att denna tråd blivit flyttad hit därav min tystnad. Dock känns det bra att kunna läsa igenom hela posten i ett svep, få bättre perspektiv på frågorna och därmed kanske kunna komma med en vettigare svar.

Mall vs Subjektiv:

Tja åsikten kring detta är väl subjektiv ;) . Vissa gillar mall andra inte. Vi som arrangerade i år gillar uppenbarligen inte mall därav subjektiv kompbedömning.

Min personliga anledning är att jag tycker mallen inte är bra nog och jag har svårt att se att den kan bli det utan parametrar i en sådan mängd att det kommer behövas ett datorprogram för att beräkna den.

Vi gör fel. Så är det bara. Men jag vågar säga att vi gör mindre fel än mallen. De listor som var svårast att bedöma var extremlistor som till exempel nämnda krötter och spindelnecrons. Men de listorna som håller sig inom ramarna har vi god koll på. Men visst +/- 1 är nog en felmarginal vi har och accepterar.

Förhandsbedömning:
Att detta skulle vara ett hästjobb är det nog inget snack om men det kanske går att göra ändå. Dock skall den inte vara precis. hård lista, medel, snäll är kanske det som gäller där:
hård: 0-10
medel: 5-15
snäll:10-20

Varför inte noggrannare?
Då kompen är relativt de andra listorna så beror ju allt på hur hårda listor som kommer in. Alltså måste det finnas en hel del att leka med. Samtidigt kan alla bedömare troligen ge ett svar utan att snacka ihop sig.

EX: En lista skickas in vi säger medel och så är det massor med apsnälla listor till slut så att listan precis åker ner under medel. Vad säger den spelaren då? - Ja glad blir han inte.

Om vi har exakt bedömning innan så ökar jobbet och vi måste snacka ihop oss rejält innan svar och ändå så kan ovanstående exempel uppstå.

Alltså OM vi har en förhandsbedömning så förväntar, nej KRÄVER spelarna den kompen. Detta kan vi ju inte alltid ge eftersom den som innan sagt är relativ.

Så länge spelarna har förståelse för detta så kan man nog ha någon form av förhandsbedömning men jag är osäker på om det ger mindre sura miner. Det kanske faktiskt ger fler...

RT-mallens komp jämfört med den jag fick på GC

Utöver de åsikter om hål i mallen, så finns det en stor skillnad jag hoppas alla är medvetna om. Den faktiska komppoängen man har fått spelar ju ingen som helst roll såvida man inte jämför med en annan lista. Att få 50 i RT mallen och 5 på GC kanske är ok om alla som får 75 enligt mallen har 10 på GC. Nu är det ju såklart inte så men jag vill belysa något som jag tycker inte verkar kommit med i diskussionerna här på forumet. Samtidigt skall man nog inte hitta sin värsta matchup när man kollar detta men det är klart man kanske bara vill vinna diskussionen ;)

Subjektiv komp
Hur bedöms min lista? Ja att försöka få svar på forum av folk i närheten av de som kompbedömer är nog en hit. Alltså är nog västkusts folk mer att lita än Stockholmare, men det hör väl till vanligheterna :).

Jag vill tacka för att ni tar er tid till att diskutera GC, Ja även de två Linusarna ;) kramas nu är ni snälla.
Jag tar till mig era argument och jag försöker även lyssna och förstå de som har lite mindre argument och mest känsloyttringar. Det hjälper dock mer med argument.

/Hylander
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Malleus skrev:Tycker kompen var bra gjorda i de matcher jag spelade.
Att c:a 4 av 140 är så besvikna att de beklagar sig på forumet och 2 som inte var med ogillar subjektiv komp får ses som ett bra betyg för kompbedömningen skulle jag säga...
Tackar :)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Minns inte om jag tackade för min kompbedömning eller om jag delete:ade det inlägget. Jag är sjukt nöjd med att ni inte utgick från mallen och sen satte en subjektiv komp efter det. Hade fått ca 4/20 om ni kört på mall. Jag hade byggt en lista med fullt av "kompsmink" och genuint kassa grejer som inte kunde hantera mech eller horder. Jag hade hoppats/trott på 11-13 i komp och fick 12. I efterhand kanske det var lite högt. Men jag hade till skillnad från andra extremt tur med mina matchups. Mötte bara en Raider, den sket jag i. En 170 orker-lista, den hade jag iofs rätt jäkla svårt mot och resten var rätt lagombajs. Så heja subjektivt säger jag!

Carnifex

Inlägg av Carnifex »

Liten poängräkning för och emot komp-jobbet i denna tråd:

De helt emot subjektiv komp som det var gjort på Gothcon 2010:
Simon Talltorp
paintner
Booogeyman
Gonka Koff
Papa D
Magnus
Yautja
Olof
Klus
Röde
Falkman
Poet
Norrland

De för subjektiv komp (eller iallafall huvudsakligen positiva):
Mag-El
Marshal
kelaino
Malleus
DHettNeck
Nahoj
HeadWar
Mortarion
Hylander
Bengtsson den yngre
speedfreek
Serpent
bjorn_nilsson
DHettNeck
egge

Emot: 13
För: 15

Obs! Bedömningen om de är för eller emot är subjektiv :)

paintner

Inlägg av paintner »

Om det nu var/är så att flera personer kompat listorna (läste ngt om att de pratat ihop sig om hur de skulle bedömma tidigare?) så tror jag ju inte att de i huvudsak kompade sina egna listor. Antagligen gjorde någon annan det och de hade en diskussion om de var oense om det.

Diskussionen handlar väl främst om att folk tycks vilja veta lite mer om vad/hur det bedöms och också få en uppfattning om hur de ligger till innan de ska spela så de inte får sig en chock.

Och som förslag och lösning på det gav ju någon att man får en snabbbedömning om hur man ligger till med 'lätt, medium, hård' och vilket kompspann man riskerar hamna i. Det låter ju som en lösning.

Många gillar nog den 'vanliga' kompmallen då den är väldigt 'hands on'. Man ser vad man får och kan sitta på sin kammare och pilla med poäng fram och tillbaka =))

Har bara spelat med vanliga kompmallen men tycker väl att subjektiv komp har sina fördelar och nackdelar. Precis som kompmallen. Frågan är väl om de kan samköras på något vis?

Var inte på GothCon så hur arrangemanget var i övrigt vet jag inte. Min åsik är bara av allmän natur och utan direkt avsikt att stöta sig med eller förringa arrangörernas hårda arbete.

Nu ska jag sova =)
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Jag kan tillägga förresten att alla i min förening (trauma) även om vi är nya alla tyckte kompen var konstigt satt, den vi beräknat skulle få sämst komp fick bäst (7) och den snällaste vi trodde skulle komma lätt över 10 hamnade på 6.
säger detta mest för att ge ett övergrepp om att ytterligare 5 pers var missnöjda med kompbedömningen.

Och jag vet inte om fler tänker som jag, men jag kommer göra så elak lista jag kan och få 0 i komp hellre än att föröka snälla till och tjäna 1-2 poäng. Jag spelade förövrigt tyranids som jag tror blivit orättvist bedömda pga att det är nytt lag (hellre kompa för argt än för snällt, vilket är ett helt okej resonemang).
grejen är att man hade kunnat göra så sjukt mkt vidrigare lista och tagit 0an istället för 3an i komp.

Om det nu är fler som tänker som jag och kommer göra svinlistor nästa GC kommer ju större del av turneringen skita i kompen och då tappar kompen lite av sin funktion.
just tanken att kompen får en att vilja köra så arg lista som möjligt känns ju som motsatsen av vad den är till för.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Klus skrev:Jag kan tillägga förresten att alla i min förening (trauma) även om vi är nya alla tyckte kompen var konstigt satt, den vi beräknat skulle få sämst komp fick bäst (7) och den snällaste vi trodde skulle komma lätt över 10 hamnade på 6.
säger detta mest för att ge ett övergrepp om att ytterligare 5 pers var missnöjda med kompbedömningen.

Och jag vet inte om fler tänker som jag, men jag kommer göra så elak lista jag kan och få 0 i komp hellre än att föröka snälla till och tjäna 1-2 poäng. Jag spelade förövrigt tyranids som jag tror blivit orättvist bedömda pga att det är nytt lag (hellre kompa för argt än för snällt, vilket är ett helt okej resonemang).
grejen är att man hade kunnat göra så sjukt mkt vidrigare lista och tagit 0an istället för 3an i komp.

Om det nu är fler som tänker som jag och kommer göra svinlistor nästa GC kommer ju större del av turneringen skita i kompen och då tappar kompen lite av sin funktion.
just tanken att kompen får en att vilja köra så arg lista som möjligt känns ju som motsatsen av vad den är till för.
Helt rätt, gör helt tvärtom och förstör för alla andra. Häftiga protester for teh win och all nerdrage samlad på en plats...
Herregud, var kommer all den här gråtilskan från?! Blir du verkligen så här ledsen när folk inte tycker som du?
Eller så tar du lärdom om vad som skett och accepterar att ni kanske har haft en relativt felaktig idé om subjektiv komp?

Att folk är lipiga i Linköping är ju vanligt, det är ju liksom en dialektel grej...

Och det heter fan armé/lista, inte lag...
Senast redigerad av 1 Silversixx, redigerad totalt 9 gånger.

Skriv svar