Jag gav dig en gliring, för att retas lite. Det var inte allvarligt menat, Linus. Det var absolut inte min avsikt att sparka dig på pungen. Jag är hemskt ledsen att jag gjorde dig upprörd. Det var inte min avsikt. Var det jag gjorde det mest mogna man kan göra? Nej det var det inte, men jag trodde verkligen att du kunde ta ett skämt. Återigen: Jag är ledsen att jag trampade på en mycket öm tå. Hade jag vetat att det var så känsligt så hade jag aldrig skrivit det inlägget.Serpent skrev:Jag kom med ett konstruktivt förslag om hur man kan göra angående kompen. Du valde att förlöjliga det jag sade. Du gjorde det personligt. Om jag hade kastat bajs tillbaka på dig hade det spiralat nedåt och du avslutat med att konstatera att jag minsann inte alls hade växt utan barnslade mig. (En så kallad dubbelbestraffning.) På vilket sätt hade det varit bättre?GLinus skrev:Det var helvete vad folk är snarstuckna nuförtiden. Vad hände med att ta en gliring och ge igen med samma mynt, istället för att ta allt så superpersonligt?
Jag börjar ju förlora hoppet här...
Diskussion om kompbedömningen på GothCon
Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
-
bjorn_nilsson
Tyckte bedömningarna överlag var bra. Trodde själv jag skulle få 7 - fick 6 och det beror nog på att arrangörerna vet hur man använder en waveserpent vilket jag inte fattat (fråga Cadelin). De listor som fick lägre komp än deras generella hårdhet var i regel de som var sjukt enahanda. Jag tycker förvisso att din lista är festlig Magnus (9 spyder-Magnus) men det finns faktiskt mer än 4 val i Necron-listan. Jag spelade själv en rätt enahanda lista och tog med det i beräkningarna när jag gissade på vilken komp jag skulle få (det finns visst mer än ett sätt att kitta de olika valen i listan). Sen att vissa råkar vara bättre på att komp-sminka än i min mening inte mer orättvist än att vissa är bättre på att optimera i en mall.
Jag var rätt skeptisk till subjektiv bedömning innan - särskilt på en så stor turnering - men jag känner mig överbevisad nu om att det fungerar. Är det 100%-igt rättvist? Nej! Finns det 100%-ig rättvisa? Nej!!
Det finns så klart alltid en massa stackare som anser att de fått för lite komp - men har vi några som vågar sticka ut fötterna och säga att de tyckte de fick för mycket ?
PS. Dock tycker jag det ska finnas en hård cap på "kompvinst". Det kan verkligen bli sjukt snett att man inte kan ta vettiga poäng i en match. Jag hade gärna sett att det t.ex inte kan bli sämre än 16-4 oavsett om det är komp 0 mot 20. DS.
Jag var rätt skeptisk till subjektiv bedömning innan - särskilt på en så stor turnering - men jag känner mig överbevisad nu om att det fungerar. Är det 100%-igt rättvist? Nej! Finns det 100%-ig rättvisa? Nej!!
Det finns så klart alltid en massa stackare som anser att de fått för lite komp - men har vi några som vågar sticka ut fötterna och säga att de tyckte de fick för mycket ?
PS. Dock tycker jag det ska finnas en hård cap på "kompvinst". Det kan verkligen bli sjukt snett att man inte kan ta vettiga poäng i en match. Jag hade gärna sett att det t.ex inte kan bli sämre än 16-4 oavsett om det är komp 0 mot 20. DS.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Först tyckte jag att min komp var lite för låg, men när jag spelade listan så insåg jag att dom som bedömde den gjorde ett bättre jobb än vad jag själv hade gjort. I 95% av fallen tror jag att kompen blev rätt med +/-1 så det känns som ett jobb well done.
Fortfarande fundersam hur dom tänkte när dom kompade krootsen, men annars är jag rätt nöjd. Subjektiv komp är kul som omväxling ibland jämfört med att behöva sitta och mallopta.
Fortfarande fundersam hur dom tänkte när dom kompade krootsen, men annars är jag rätt nöjd. Subjektiv komp är kul som omväxling ibland jämfört med att behöva sitta och mallopta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag tror inte det handlar så mycket om man fick 9 när man förvänta sig 10, jag tror besvikelsen kommer från att visa har haft kompmall 80 - 90 och fått 10 i komp, andra kompmall 40 -50 och fått 1-2. Denna diskripans ställer till en vis besvikelse då man upplever att man blivit gravt våldtagen. Därför måste det i subjektiv komp finnas någon form av "red flag", typ. Jag tycker att detta är en komp 11 - 13 lista, om den hamnar LÅNGT i från detta, dvs, komp 2, så måste spelaren få en headsup på vad som skiljer sin egna bedömning från "domarnas", så man kan få spela ungefär den komp man vill spela på... Annars blir folk ledsna, besvikna osv. Och då dyker det upp bittra inlägg på forum. Om man hade ett system som fungera så, så skulle det inte bli en komp bedömning på samtliga listor utan snarare en handfull extrema fall.
Jag hamnar alltid själv på den korta ändan av subjektiv komp och vet hur jäfla besvärligt det är. Jag har deltagit på 2 Subjektiva turneringar och haft en lista med på en, dock spelade jag inte listan själv. Och samtliga gånger har jag känt mig lurad. Hade någon bemödat sig med att meddela mig innan turneringen att, du, din lista kommer få skit dålig komp, va de tanken? Så hade jag kanske kunnat modellerat om min lista lite och inte varit besviken en hel helg.
Skillnaden på mina listor kontra vad jag trodde eller vad kompmallen sa om listorna:
Orker 1750p, komp 1, 1 - 10 spann, jag trodde min lista var lite halvhård, kanske 3-4. (Min första turnering, inser nu att min lista var så inihelvet jävla skithård! så det var nog rätt..) Sämst komp på turneringen.
Death Wing (1000p)& Tau(1000p), Kompmall 60 på båda listorna, trodde jag skulle hamna på en subjektiv komp på 8-9 av 20. Hamna på 3. Näst sämst komp.
Tyranids kompmalls komp, 42 tror jag eller 48. Trodde listan skulle hamna i spannet 5-8, då listan har ett par uppenbara svagheter. Fick 0 av 20. Sämst tillsammans med 3 andra på turneringen.
Jag säger inte att kompmallen är korrekt, men den är "rättvis" för man vet vilket ingångsvärde man väljer att spela med. Se Olofs post tidigare.
Om någon kompsättare känner sig träffad av detta så finns det inga "hard feelings", jag vill inte hänga ut någon, jag vill bara ha en konstruktiv dialog kring subjektiv komp, så jag också kan känna att jag vill åka på turneringar med subjektiv komp i framtiden.
MvH
Papa D
Jag hamnar alltid själv på den korta ändan av subjektiv komp och vet hur jäfla besvärligt det är. Jag har deltagit på 2 Subjektiva turneringar och haft en lista med på en, dock spelade jag inte listan själv. Och samtliga gånger har jag känt mig lurad. Hade någon bemödat sig med att meddela mig innan turneringen att, du, din lista kommer få skit dålig komp, va de tanken? Så hade jag kanske kunnat modellerat om min lista lite och inte varit besviken en hel helg.
Skillnaden på mina listor kontra vad jag trodde eller vad kompmallen sa om listorna:
Orker 1750p, komp 1, 1 - 10 spann, jag trodde min lista var lite halvhård, kanske 3-4. (Min första turnering, inser nu att min lista var så inihelvet jävla skithård! så det var nog rätt..) Sämst komp på turneringen.
Death Wing (1000p)& Tau(1000p), Kompmall 60 på båda listorna, trodde jag skulle hamna på en subjektiv komp på 8-9 av 20. Hamna på 3. Näst sämst komp.
Tyranids kompmalls komp, 42 tror jag eller 48. Trodde listan skulle hamna i spannet 5-8, då listan har ett par uppenbara svagheter. Fick 0 av 20. Sämst tillsammans med 3 andra på turneringen.
Jag säger inte att kompmallen är korrekt, men den är "rättvis" för man vet vilket ingångsvärde man väljer att spela med. Se Olofs post tidigare.
Om någon kompsättare känner sig träffad av detta så finns det inga "hard feelings", jag vill inte hänga ut någon, jag vill bara ha en konstruktiv dialog kring subjektiv komp, så jag också kan känna att jag vill åka på turneringar med subjektiv komp i framtiden.
MvH
Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Papa D: Ja visst kan man tacka arrangörerna, för dem gjorde ju faktiskt ett bra jobb med turneringen i helhet, och me tanke på all den tid dem lade ner så får ja lov att applådera.
Men helt ärligt tror ja alla nids listor var för hårt kompade av den simpla anledningen att vi har ett nytt codex, och dem som kompbedömmer inte testat listorna. Ganska orättvist, men men. Är ju knappast slump att nids förlorade flest matcher av alla raser?
Kompen bör, precis som nämt ovan, inte spela SÅ stor roll och göra det mer eller mindre omöjligt att vinna en match stort - Och därav inte kunna placera sig på en turnering.
P.
Men helt ärligt tror ja alla nids listor var för hårt kompade av den simpla anledningen att vi har ett nytt codex, och dem som kompbedömmer inte testat listorna. Ganska orättvist, men men. Är ju knappast slump att nids förlorade flest matcher av alla raser?
Kompen bör, precis som nämt ovan, inte spela SÅ stor roll och göra det mer eller mindre omöjligt att vinna en match stort - Och därav inte kunna placera sig på en turnering.
P.
-
Booogeyman
Vad hade hänt om ni hade lagt upp listorna på forumet i förväg och frågat om hård den är?
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Ja vet inte vad jag ska svara på det. Jag hade uppenbarligen fått en hel rad olika svar eftersom jag alltid bollar mitt listbyggande med ett tiotal 40k spelande vänner som spelat 40K väldigt länge och många befinner sig från Topp 40 och nedåt på rankingen.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
-
Booogeyman
Papa D skrev:Tyranids kompmalls komp, 42 tror jag eller 48. Trodde listan skulle hamna i spannet 5-8, då listan har ett par uppenbara svagheter. Fick 0 av 20. Sämst tillsammans med 3 andra på turneringen.
Testa och lägg upp den i efterhand, så får vi se vad folk i allmänhet hade svarat.Papa D skrev:Ja vet inte vad jag ska svara på det. Jag hade uppenbarligen fått en hel rad olika svar eftersom jag alltid bollar mitt listbyggande med ett tiotal 40k spelande vänner som spelat 40K väldigt länge och många befinner sig från Topp 40 och nedåt på rankingen.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
-
Gonka Koff
Det var en hel del som lade upp sina listor här, men det gavs få kompförslag tillbaka. De förslag som gavs stämde inte heller så jättebra alla gånger.svenska40k-konto skrev:Vad hade hänt om ni hade lagt upp listorna på forumet i förväg och frågat om hård den är?
Jag blir litet sorgsen och orolig över de besvikna kommentarerna i den här tråden, och tycker att det viktigt att försöka minimera sådant i framtiden, -för jag vill gärna att 40k på GothCon skall fortsätta vara en höjdpunkt och samlingsplats för figurnördar.
Det är ju iockförsig bra, men eftersom det inte fanns någon förhandsgranskning i år, gissar jag att det detta år var en större andel klagomål som handlade om att spelares egen komp var för låg, jämfört med klagomål om att andras varit för hög. Tidigare år har man ju känt till sin egen komp i förväg, samt haft chans att rätta till den innan man avbokat påsk med familj / bokat resande och eventuellt boende.egge skrev:Resultatet av detta årets komp har varit färre sura miner, enligt mig.
Det är stor skillnad på att (anse sig) själv bli "kompvåldtagen" än att se någon annan slinka igenom litet bättre än denne förtjänat.
Är det för jobbigt med förhandsgranskning enligt tidigare års modell, tycker jag att Papa D:s förslag låter som en vettig pragmatisk lösning:
Papa D skrev:Jag skickar in min lista, på den står det: Jag vill ligga i komp spannet 8-10. Tillbaka får man ett as garv, där det finns en förklaring till hur man bedömt listan till 0, så man får en chans att ändra sin lista lite så man kanske hamnar i komp spannet man önskat..
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jag har varit med och förhandsbedömt komp någon gång innan. Kan vara värt att nämna att det är färre onda kommentarer i år än då, faktiskt är att det är färre än alla de gånger (kanske inte så imponerande) som jag varit med och kompbedömt på något sätt.Det är ju iockförsig bra, men eftersom det inte fanns någon förhandsgranskning i år, gissar jag att det detta år var en större andel klagomål som handlade om att spelares egen komp var för låg, jämfört med klagomål om att andras varit för hög.
Edit: Det är dock min personliga åsikt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/