Deep strike, Monolith

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Deep strike, Monolith

Inlägg av Nefrums »

På ETC spelades det enligt senaste tryckningen av codexen..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Magnus

Inlägg av Magnus »

Jag tar upp det här ämnet igen.
Jag har inte spelat så mycket med Monolithen men funderar på att testa den lite. Monolithen får ju skjuta sina vapen trotts att den rör sig enligt Codex. När ett fordon Deepar så räknas det som att fordonet har rört sig "cruising speed" vilket gör att de flesta fordon inte får skjuta. Ett fordon som är "fast" har ett undantag som gör att det får skjuta när det rör sig i "cruising speed" och Monolithen har ett undantag som säger att den alltid får skjuta även om den rör sig.

Detta måste väl ändå betyda att Monolithen får välja att skjuta sin Particle whip när den deepar?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

från ETC faq 2009:

18-Heavy Support- The special deep strike rule of the monolith takes precedence over the immobilized status of any enemy vehicle in the way : move the vehicle the minimum distance required in order to deploy the monolith.
19-Heavy Support-When a monolith deep strikes it counts as moving at cruising speed and can only use its power matrix. If it does deep strike on an impassable terrain,roll a dice on the deep strike mishap table.

Magnus

Inlägg av Magnus »

Alltså får den inte skjuta 1d6 på alla enheter inom 12 tum. Men den får använda sin power matrix och då välja att antingen skjuta particle whip eller teleportera Necrons? (vill bara va extra tydlig)

paintner

Inlägg av paintner »

där har nig lite om monolithen och deepstrike.

http://www.youtube.com/watch?v=s0JvCUW0ttw
- black templars @ time of ending -

Skriv svar