Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Bengtsson den yngre

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Jag spelade mot simons lista och jag kan säga att jag hade kompat en orklista som får stryk av i princip allt i powerarmour så lågt, precis som jag antagligen hade kompat flera andra listor annorlunda om jag hade arrat.

Nu var det inte jag som arrade och det det är inte min subjektiva bedömning som räknas och det är väl inte mer än naturligt att olika spelare/arrangörer har olika uppfattning om vad som är hårt/inte hårt.

Dock blev bedömningen som jag uppfattade det betydligt mycket bättre och mer rättvis än vad den blivit om mallen använts.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Jag var inte på Gothcon och vill inte lägga mig i diskussionen om det blev rätt eller fel komp på gothcon...

Det jag tror, och själv upplevt besväret med subjektiv komp handlar om är, att det känns som ett lotteri. Man kan tycka att man gjort en typisk mellanhård lista, så "supplies!!" får man komp 1 i subjektiv komp. Detta kanske har med erfarenhet eller att man måste känna kompbedömmarna för att veta hur dom tänker... Detta är pudelns kärna kring subjektiv komp, man vet inte vad man får, och blir därför ledsen om man får 0 i komp när man ville spela med en komp 8:a lista. Och då kan folk säga.. om du byggt en så jävla hård lista att den får komp 0 så får du fan skylla dig själv. Jo men om man inte tycker den e så hård/tror att den är så hård och ingen av ens i umgänget mer eller mindre erfarna 40k spelare skulle ge listan komp 0, så är det klart att en vis besvikelse uppstår. Därför måste det finnas riktlinjer som är TYDLIGARE. eller ett filter, typ:

Jag skickar in min lista, på den står det: Jag vill ligga i komp spannet 8-10. Tillbaka får man ett as garv, där det finns en förklaring till hur man bedömt listan till 0, så man får en chans att ändra sin lista lite så man kanske hamnar i komp spannet man önskat..

Å då säger folk.. Jo men det går inte att ha en sådan process på 140 listor, vilket jag förstår!! Men då kanske man ska ha en -mall-? eller VÄLDIGT TYDLIGA riktlinjer, Invalid tydliga, alltså så tydliga att folk som har ett helt moln av extra kromosomer snurrandes kring huvudet som ett cloud of flies förstår?

Mina 5 cent.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Magnus

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Magnus »

HeadWar skrev:
Gonka Koff skrev:
HeadWar skrev:Numera finns det ju faktiskt en kompmall som för det mesta ger åtminstone en ungefärlig bild av hur hård en lista är.
Jo, det är väl litet av problemet, folk kollar sin lista med mallen innan de skickar in den, och räknar med att få något liknande. Då kan det nog kännas rätt surt att få en mycket lägre subjektiv komp. Jag är helt övertygad om att kompbedömarna gör sitt bästa för att få till en rättvis bedömning, men det är hopplöst svårt att veta hur de går tillväga om man inte tillhör samma krets, och diskuterat komp med dom tidigare.
Var det många som fick "mycket lägre" än mallen då? Simons lista får ju t ex 8/100 i mallkomp, så det är ju inte enormt förvånande att den får 1/20 här. Jag är snarare förvånad att den inte fick 0 eftersom skalan "spreds ut", om jag har förstått saken rätt.

Är man osäker är det dessutom inte svårare än att posta listan här på forumet, så kommer man nog få en ganska klar bild av vad "kretsen" anser.

Min Necron-lista kompar 54 med mallen, jag fick 5/20 på GothCon. Väldigt tråkigt för mig eftersom jag aldrig hade spelat den listan om jag visste att den skulle kompa så lågt.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Hela poängen med subjektiv komp är ju att den ser till listans helhet, inte bara till de enskilda enheterna. Hur ska du få in det i så tydliga riktlinjer, utan att göra dem ännu mer komplicerade än mallen?

Visst, vissa får inte den komp de trodde att de skulle få, men jag tippar på att det oftare beror på att de själva inte kan bedöma hårdheten än att de fem ändå hyfsat erfarna kompbedömarna inte kan göra det. Ibland blir det säkert bara fel, bara genom den rena mängden av listor som ska bedömas, men tycker man att det är ett alldeles för stort problem så får man kanske låta bli att åka på turneringar med subjektiv bedömning.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av HeadWar »

Magnus skrev:Min Necron-lista kompar 54 med mallen, jag fick 5/20 på GothCon. Väldigt tråkigt för mig eftersom jag aldrig hade spelat den listan om jag visste att den skulle kompa så lågt.
En stenhård närstridslord, fyra minimala scoring-enheter och resten av listan är copy-paste av saker som står i riktlinjerna att de ger minus... Men ok, ibland får man uppenbarligen ganska mycket mindre än vad mallen visar.

egge

Inlägg av egge »

Jons åsikter speglar min (trots att han är en sämre 40k spelare än mig - jämför bara våra placeringar kommer ni ser hur sjukt mycket bättre jag är...) och det är svårt att få kompen 100% rätt. I grund kan man titta på den mallen som lades upp och se hur många enheter som anses vara onda som fanns med i listan. Men det är omöjligt att täcka upp allt. Att maila tillbaka efter att ha förhandskontrollerat listan för att få göra om bedömningen igen är antagligen vi inte sugna på nästa år heller. 280 listor istället för 140 är rätt stor skillnad. Och det är ändå ingen garanti att det blir rätt då den arr som svarar i mailet inte speglar alla bedömares åsikter. Oavsett hur man än gör så kommer det bli fel. Inklusive okompat.

Samtidigt vill jag gärna tro att GothCon också har blivit stor tack vare sin hårda kompbedömning och det arbete alla vet om att arr lägger ned på att bedöma. Att ha lågtkompat var för en gångs skulle inte bäst. Man skulle satsa på mitten någonstans till skillnad från många andra turneringar där kompen bara är en tröstpoäng.

Och necronslistan hade 18 wounds monsterous creatures med 4+ cover varav en av modellerna skulle få 3+ cover (scaraberna) och 18 wounds närstridsnids ger rätt mycket minus. Och dem får inte cover lika lätt...Eller blandar jag ihop listorna?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Problemet är när komp har SÅ stor betydelse som det har, så blir man mer eller mindre helt rökt i turneringen om man kompas för hårt... därför blir folk ledsna när dom får en dålig lott i det tillsynes, för oss dödliga, subjektiva komp lotteriet.
Nu har jag kollat lite på kompen och jag är inte överaskad att Gustavssons och Simons listor hamnade runt 0, dom är skithårda. Jag tycker inte denna diskussion ska handla om Gothcons subjektiva komp eller specifika listor, snarare, hur subjektiv komp ska användas eller inte för att man inte ska få sura miner/ dålig stämning osv.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag skulle vilja våga påstå att ett större eskalerande minus i Necronmallen är på sin plats...
5/20 är bra mycket mer "rätt" än 54/100

/självklart ännu en herr felkompad

Magnus

Inlägg av Magnus »

egge skrev:Jons åsikter speglar min (trots att han är en sämre 40k spelare än mig - jämför bara våra placeringar kommer ni ser hur sjukt mycket bättre jag är...) och det är svårt att få kompen 100% rätt. I grund kan man titta på den mallen som lades upp och se hur många enheter som anses vara onda som fanns med i listan. Men det är omöjligt att täcka upp allt. Att maila tillbaka efter att ha förhandskontrollerat listan för att få göra om bedömningen igen är antagligen vi inte sugna på nästa år heller. 280 listor istället för 140 är rätt stor skillnad. Och det är ändå ingen garanti att det blir rätt då den arr som svarar i mailet inte speglar alla bedömares åsikter. Oavsett hur man än gör så kommer det bli fel. Inklusive okompat.

Samtidigt vill jag gärna tro att GothCon också har blivit stor tack vare sin hårda kompbedömning och det arbete alla vet om att arr lägger ned på att bedöma. Att ha lågtkompat var för en gångs skulle inte bäst. Man skulle satsa på mitten någonstans till skillnad från många andra turneringar där kompen bara är en tröstpoäng.

Och necronslistan hade 18 wounds monsterous creatures med 4+ cover varav en av modellerna skulle få 3+ cover (scaraberna) och 18 wounds närstridsnids ger rätt mycket minus. Och dem får inte cover lika lätt...Eller blandar jag ihop listorna?

Stämmer. Sen att listan har 17 killpoints och har lagt 720p på troops som är extremt överprisade och dör automatiskt om de bli assaultade kanske också skulle spela in?

Naturligt vis är det väl så att det finns olika uppfattningar om vad som är hårt/mjukt, det tråkiga med subjektiv komp för mig är som många andra säger att om man inte känner arrangörerna (dvs vet vad dom tycker är hårt) så kan man ha otur och missa sitt mål helt. Jag kommer nog att fundera en extra gång innan jag åker på en subjektivt kompad turnering nästa gång.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Istället för subjektiv komp kan man inte bara slå fram varje listas komp med en D20 nästa år? Samma resultat men mindre arbete för arrangörerna.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar