Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Hylander

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Hylander »

Gonka Koff skrev:Förhandsgranskning och preliminär komp som funnits tidigare år var väldigt bra för att minska kompchock vid ankomst till göteborg. Det kanske låter konstigt, men det är väldigt svårt för många att ha ett ens ungefärligt hum om vilken komp en lista kommer att få.
Detta är såklart en god idé med förhandsbedömning, men att kompa 140 listor känns tungt som det är utan att behöva kompa 140 till. Riktlinjerna bör ge det ungefärliga hum:et på hur listan kommer kompas.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

HeadWar skrev:
Gonka Koff skrev:Förhandsgranskning och preliminär komp som funnits tidigare år var väldigt bra för att minska kompchock vid ankomst till göteborg. Det kanske låter konstigt, men det är väldigt svårt för många att ha ett ens ungefärligt hum om vilken komp en lista kommer att få.
Numera finns det ju faktiskt en kompmall som för det mesta ger åtminstone en ungefärlig bild av hur hård en lista är.
Jo, det är väl litet av problemet, folk kollar sin lista med mallen innan de skickar in den, och räknar med att få något liknande. Då kan det nog kännas rätt surt att få en mycket lägre subjektiv komp. Jag är helt övertygad om att kompbedömarna gör sitt bästa för att få till en rättvis bedömning, men det är hopplöst svårt att veta hur de går tillväga om man inte tillhör samma krets, och diskuterat komp med dom tidigare.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jag hoppas verkligen att spelarna inte tror sig få samma komp som RT-mallen. Vi gick tidigt ut mad att våra riktlinjer är just riktlinjer och har inget med RT-mallen att göra.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

paintner

Inlägg av paintner »

det finns ingen lista på vilka riktlinjer som användes och motiveringar varför dessa är/blev som de blev osv när den subjektiva kompen arbetades fram?

iom att jag är ny med hela komp-delen så är jag nyfiken på vad den subjektiva kompmallen egentligen innebär och vad som är dess fördelar mot den vanliga kompmallen som finns på detta forum.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Listan med riktlinjer finns på 40k turneringens hemsidan där du anmälde din lista. Att motivera varje post hade blivit ett hästjobb och att arrangera en tävling av GC storlek är redan flera hästjobb så vi undviker gärna några extra.

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Känns som det är dags för tråddelning!

Personliga tankar.
Att titta på RT-mallen fungerar bra, om man inte försöker hitta hål. Mallen ser inte bra kombinationer eller helheten.
Förhandsgranskning kan man få när som helst, bara att lägga upp din lista på forumdelen och be läsarna om kommentarer/kompbedömningar.
Ibland ser kompbedömmarna en bättre möjligheter en man själv. Det var trots allt 5 gamla rävar som studerade listorna.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

paintner skrev:det finns ingen lista på vilka riktlinjer som användes och motiveringar varför dessa är/blev som de blev osv när den subjektiva kompen arbetades fram?

iom att jag är ny med hela komp-delen så är jag nyfiken på vad den subjektiva kompmallen egentligen innebär och vad som är dess fördelar mot den vanliga kompmallen som finns på detta forum.
http://tok.sverok.net/gothcon40k/index.php?page=komp

Där hittar du riktlinjerna

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av DHettNeck »

Överlag kännde jag att kompen var ganska korrekt med typ +/-1.

Dock känndes det som att DE kom väldigt snällt undan och att krootsen inte fick 18+ är lite av ett dåligt skämt. Men annars tycker jag att ni gjorde ett sjukt bra jobb!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Gonka Koff skrev:
HeadWar skrev:Numera finns det ju faktiskt en kompmall som för det mesta ger åtminstone en ungefärlig bild av hur hård en lista är.
Jo, det är väl litet av problemet, folk kollar sin lista med mallen innan de skickar in den, och räknar med att få något liknande. Då kan det nog kännas rätt surt att få en mycket lägre subjektiv komp. Jag är helt övertygad om att kompbedömarna gör sitt bästa för att få till en rättvis bedömning, men det är hopplöst svårt att veta hur de går tillväga om man inte tillhör samma krets, och diskuterat komp med dom tidigare.
Var det många som fick "mycket lägre" än mallen då? Simons lista får ju t ex 8/100 i mallkomp, så det är ju inte enormt förvånande att den får 1/20 här. Jag är snarare förvånad att den inte fick 0 eftersom skalan "spreds ut", om jag har förstått saken rätt.

Är man osäker är det dessutom inte svårare än att posta listan här på forumet, så kommer man nog få en ganska klar bild av vad "kretsen" anser.

Mutt

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Mutt »

När ska någon dåre göra en jämförelse kompmallskomp vs gothcon komp på alla deltagare?

Skriv svar