Stort tack till arrangörerna

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Clara

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Clara »

DHettNeck skrev: Mindre bra saker:
Ingen föreningshänsyn. Det var surt att möta clara första matchen.

Konstigt:
Att Clara inte blev nominerad till best painted fast hennes armé är bra mycket snyggare än många av dom som blev det.
Det var snarare surt för mig att åka på stryk, och nu har jag ju ännu mer motivation till att måla tills nästa gothcon.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Snot skrev:WTB bilder på Claras armé!
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Coola, skulle velat se closeup på vad det nu är för karaktär i bikeuniten :)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det där är de bilder jag har tyvärr.

Edit: Tyst min mun så får du socker.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

jag stämmer in i hyllningskören, bra uppstyrt och förutsägbart!

+
Subjektiv komp (så man fick se lite riktigt balla armeer och har en ursäkt för sin insats;))
mission (alla utom mission 3 som var en freewin för många armeer)
Bestpaintedarmeerna
5 bataljer för alla (så att även vi medelmåttor fick gejma lite)
över lag bra bord (fick dock någon golfbana)
-
Frågan på allas läppar är dock när gothcons logistikavdelning skall börja ta GWarrangemangen på allvar. Nu när det finns så många bra arr (med gratis kaffe!) runt om i landet börjar jag faktiskt fundera på om det är värt 450 spänn i anmälningsavgift för att lira i pass och trånga skolsalar som antingen är för kalla eller luktar kompis. För att Sveriges största singelturnering skall kunna ta klivet och även bli landets bästa måste lokalerna utökas (och det måste finnas möjlighet att köpa kaffe i anslutning till salarna!)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Jag håller helt enkelt med alla andra i det mesta de har sagt. Bra med ordentlig tidsvarning, men jag tycker nog att man i så fall kan varna tydligare när det är sista inlämning. (Nu var jag de där två poängen från topp-10, Olof var väl sina två från att få möta vargarna eller nåt...)

Överlag ett väldigt bra arr. Bra saker:
* Kompens genomslag var kul, jag visste att jag behövde spela bra för att slå både Olof och Joppe- Det gick i en av matcherna, i alla fall... Skönt att det gick att fatta om man klöst till sig en vinst eller inte utan att vara matematiskt begåvad.
* Bra missions. Roliga att spela. Ibland var det lite stora hopp i poängskillnader, bara. Kunde man inte ha fått sikta på mer än två objektiv i Dawn of War-missionsen? Nu mötte jag Orker i bägge och fick så jävla mycket däng... Hur som helst - sjukt kul. De lär spelas en del på föreningen under året.

Mindre bra:
* Lokalerna - som är för små och trånga och har fönster man inte kan öppna utan att hela Joppes armé blåser omkull. Det fanns visserligen fler toaletter borta hos Fantasy. En gick inte att låsa, en hade inget papper, en fungerade helt. :roll:
* Saker runt Best Painted - kl. 22 ville jag hellre lägga mig och dö i en soffa, men det blev att plocka över en miljard metallfigurer till ett annat bord. Sjukt cool Nid-armé. Även jag sällar mig till gruppen av personer som undrar varför det är så få "nya" arméer varje år. Inte för att jag klagar över uppskattningen - jag är glad och stolt över att bli uttagen - utan för att jag tycker att det är lite synd att nya förmågor ibland behöver vara bättre än de gamla - inte lika bra - för att bli uttagna.
* Hur svårt var det för GC att ordna en ambulerande kiosk till Vasa? Har de fattat hur vi spelar och hur mycket köpkraft som finns i den lokalen? Å andra sidan är det inte GothConmage i år, så det var väl relativt positivt...

Stort tack till alla som tog sig tid att göra det här.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

GLinus

Inlägg av GLinus »

Ska väl hosta ur mig lite + och - då'rå.

+
* Ordnung! Kudos till arr. för det tyskt effektiva maskineriet som drev denna turnering. Det är den bäst organiserade turnering jag har varit på till dags dato.

* Det faktum att alla fick spela 5 slag och att endast 6:e slaget var begränsat. Det är bra att folk får valuta för sina runt 400 kronor.

* Uppdragen var riktigt bra, även om jag saknar ett "crazy"-uppdrag à là "Prime Time TV". Jag gillar absolut det faktum att det blir svårt att få 20-0. Uppdelningen på Primärt och Sekundärt objektiv är lysande!

-
* Att inte ta hänsyn till förening i lottningen tycker jag är riktigt, riktigt dåligt. Speciellt när det finns andra motståndare med samma poäng att ta av. En stor del av behållningen med att spela på turnering är att få möta motståndare som man inte spelar mot till vardags hemma på föreningen. Folk betalar för att vara med på turneringen och då tycker jag att det inte är mer än skäligt att man, så långt som det är rimligt/möjligt, ska slippa att möta de som man spelar mot gratis var och varannan vecka. Jag slapp detta personligen, men det finns de som spelade både två och tre slag mot folk från den egna föreningen. Stort bu på det!

* Lokalerna. Kom igen GothCon!! 40K-turneringen måste ju utan tvekan vara ett av de största arrangemangen på konventet, både i deltagare och framförallt i besökare. På söndagen fick jag migrän, som utlöstes av den otroligt dåliga luften i salarna. Ge oss bättre lokaler och gör det redan nästa år!!

* Att kompen påverkade resultaten i varje slag. Jag tycker att det blir för hårt utslag på det. Jag är en ivrig kompförespråkare, men jag undrar om det inte räcker med att kompen läggs till slutresultatet och framförallt att man lottar med komp i åtanke så långt som det är rimligt/möjligt.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Drösch

Inlägg av Drösch »

Jag vill bara stämma in i lovsången och säga tack för en bra turnering!

Vi hörs nästa år för en magisk påsk fylld av nördsvett och mystiskt prat om killpoints!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Kom på en sak jag missade.

Match fem borde byta plats med sig själv. Det vill säga att övre halvan spelar på kvällen och undre på morgonen. Då får nästan alla spela på söndan och dom som kommer till topp 32 behöver inte spela två matcher i rad utan tid till varken frukost eller lunch.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

Vita kameler:
* trevliga arrangörer
* bra sekretariat

Svarta kameler:
* kassa lokaler med värdelös ventilation
* Pass, trodde alla vid det här laget kommit fram till att det är kass med pass... Fler spelare innebär inte en bättre turnering.
* Subjektiv komp (se vidare nedan)
* Gothcon, Why pay? jag betalar 350 kronor extra för att ha en kiosk som är dyrare än den nere på hörnet som desutom är närmare figurspelshuset. jag betalar 350 kronor för att få gå i konventsbutiker som har sina vanliga butikspriser. jag betalar 350 kronor för att rollspelare (och till viss del brädspelare) skall ha ett helt hus där dom sitter 6 personer i en sal motsvarande en som vi har 18 spelare och minst lika många åskådare i. Inte okej.
* Spelande arrangörer
* spelande kompbedömmare
* Spelande domare eller snarare bristen på domare öht, vem skulle man gå till?

Kompen... Jag skickade in samma lista som förra året. exakt samma lista som förra året, och tänkte att det kommer att resultera i samma komp som förra året, hu så fel jag hade...
* 2009 hade jag 13 av 30 i komp.
* 2010 hade jag 1 av 20 i komp.

Hur gick detta till? Arrangörerna sa på uppropet att listorna som skickats in i år var mycket hårdare än förra året och att kompen justerats upp för att få in listorna i en jämnare fördelning. Bra tänkte jag, då kommer jag att få högre komp än förra året, hu så fel jag hade...
* 13/30 översatt till X/20 =8,66...

Detta borde ha landat mig på (med uppjusteringen för alla andra listor) på säg 9-10 i komp. Då jag lade fram detta för arrangörerna sa dom att min lista antagligen var felkompad förra året och att exempelvis meganobs är bättre än dom trodde förra året då Jeppa vann med dom förra årets GC. Till viss del kan jag hålla med dom men att då ge mig 1 i komp för fem meganobs utan bosspole tycker jag är kass. Andra saker i min lista är två deffrollas, som funkar likadant som förra året, PF på alla nobs, som funkar likadant som förra året och två looted wagons med boomguns som funkar likadant som förra året (och ska ge plus i komp).

Så hur gick jag från komp 8,5 till 1? LBK som förening kompades hårdare än någon annan förening på hela GC-2010. hade vi rövhårda listor? både ja och nej, Davids var nog värd 0-1 i komp i min bok men övriga listor som fick 3-5 i komp var inte så hårda om man jämförde med dom listor som fick runt 10 från många andra föreningar.

Subjektiv komp is teh sux...
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Skriv svar