Funderade på hur folk kör med hemmabyggen?
TLoS, större baser mm.
Själv kör jag enligt där konventeringen kan göra en skillnad, så får motståndaren bedömma hur orginalet skulle passa in istället.
modelling for advantage
-
Booogeyman
modelling for advantage
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Re: modelling for advantage
man får väl inte modella saker så man skaffar sig en fördel? det är väl grundregeln eller liknande?
vill minnas jag läste en diskussion om detta någonstans där det hävdades att man kan spela med en egenbyggd modell, men om motståndaren så krävde var man tvungen att kunna placera ut ett orginal för att mäta LoS utifrån orginalmodell och dess vapen osv.
vad som sedan är lagligt i konverteringsväg kan väl diskuteras, är det OK att göra en dread högre? är det OK att sänka sina speeders så de går 3mm från 'marken' osv.
för egen del så går väl gränsen när man skaffar sig en fördel man inte skulle haft annars i form av att konvertera om ett vapen så det sticker ut mer så man kanske vinner 1-2" eller liknande. speciellt på en befintlig orginalmodell.
är det ett helt custombygge kan man väl ha lite mer överseende om det inte är way out there.
vill minnas jag läste en diskussion om detta någonstans där det hävdades att man kan spela med en egenbyggd modell, men om motståndaren så krävde var man tvungen att kunna placera ut ett orginal för att mäta LoS utifrån orginalmodell och dess vapen osv.
vad som sedan är lagligt i konverteringsväg kan väl diskuteras, är det OK att göra en dread högre? är det OK att sänka sina speeders så de går 3mm från 'marken' osv.
för egen del så går väl gränsen när man skaffar sig en fördel man inte skulle haft annars i form av att konvertera om ett vapen så det sticker ut mer så man kanske vinner 1-2" eller liknande. speciellt på en befintlig orginalmodell.
är det ett helt custombygge kan man väl ha lite mer överseende om det inte är way out there.
- black templars @ time of ending -
får man lov att limma fast baserna till sina skimmers?
Har träffat högst en person som kanske konverterat i sin fördel bara för sakens skull. Har spelat mot en hel del personer. Misstänker att det är samma för de flesta andra.
Om jag spelar mot någon med en tungt konverterad figur kör jag alltid TLOS till och från den precis som om det vore originalfiguren, såvida inte motståndaren misstycker naturligtvis.
Om jag spelar mot någon med en tungt konverterad figur kör jag alltid TLOS till och från den precis som om det vore originalfiguren, såvida inte motståndaren misstycker naturligtvis.
Personligen uppmuntrar jag konvertering. Skulle aldrig påpeka eller kräva något av någon som konverterat, så länge det är ett tema eller en anledning till konverteringen.. det är inte cool att konvertera saker för att det uppenbart ska bli bättre.. men å andra sidan är gamla rhinos, gamla trukks och buggies lagliga och dom är ju typ hälften så stora.
Låt folk få göra sina sköna konverteringar. Tycker det är sjukt viktigt att folk får utrymme för sina kreativitet.
Mina 5 cent.
P daddy
Låt folk få göra sina sköna konverteringar. Tycker det är sjukt viktigt att folk får utrymme för sina kreativitet.
Mina 5 cent.
P daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
När jag spelade på defcon hade jag två småobbar och en stor. Det löste jag genom att ta bort de små först så att motståndaren alltid kan dra LOS till den stora. Däremot fick jag lite nackdelar då de små obbarna inte ser över viss terräng.
Konvertera så det ser häftigt ut. =
Konvertera så det bara ger fördelar. = Folk kommer
åt dig.
Konvertera så det bara ger fördelar. = Folk kommer
Mork, the articulate ork!
Detta kanske är något som borde anges på armélistan likt vad som koms fram till ang kratrar.Nefrums skrev:får man lov att limma fast baserna till sina skimmers?
Om någon uppenbart försökt konvertera till sig fördelar (t.ex. lång pipa på en vindie) så åker väll den berömda sandfyllda magväskan fram, eller?
Coola konverteringar kan jag leva med om de är lite bättre på något vis, har aldrig varit med om att det skulle vara matchavgörande på något vis.
På tal om för stora baser så känns det för min del OK så länge man inte aktivt missbrukar det. T.ex. kan man mäta längst fram på basen 3" från luckan om en 25mm-kille på en 40mm-bas hoppar ur en transport.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-