Comms Relay + Building upgradefråga

Regelfrågor och förslag på husregler
benmannen

Comms Relay + Building upgradefråga

Inlägg av benmannen »

Jag fick ett tips från en heeeeeeemlig källa om en rolig regel. Det låter som en bugg men är den regelkorrekt så skulle det vara en otroligt bra sak för många armeer, framförallt min Dark Eldar som reservar och deepar en massa.

I Stronghold Assaultboken så står det att man kan köpa upgrades utan en fortification. Jag citerar:

"The following list summarizes the battlefield debris that can be purchased as an upgrade to a fortification or fortifications in their own right."

Och sen listas allt. Det innebär alltså att man kan köpa en Comms Relay utan en fortification? Eller tom en Quadcannon utan en defenceline?

Comms Relayen verkar ju en riktigt bra deal. Den ger 5+ cover och är oförstörbar... För 20p!

Kan det här stämma? Kan man köpa dem så?
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Comms Relay + Building upgradefråga

Inlägg av DHettNeck »

Ingen annan jag vet har tolkat det så på nått sätt. En uppgrade kan ju bara köpas om man har grunden. Dock ska jag kolla lite mer i boken när jag kommer hem.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

benmannen

Inlägg av benmannen »

Ja, precis. Men läser man det noga så listas tex Comms Relay i samma kategori som en Defence Line eller en Imperial Statuary. Och de kan man ju köpa löst så att säga... De är samma sak.

Men jag har aldrig läst om någon som nånsin inkluderat dem så i sin armelista... Det känns som om att vissa turneringsrävar i sverige eller utomlands skulle ha gjort det förut om det tilläts. Men läs i boken. Det är inte helt solklart.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++

Konfa

Inlägg av Konfa »

Ordalydelsen behöver ju dock inte läsas som ett godkännande? Hade det stått and/or eller liknande hade ju syftningen varit tydligare till en sådan läsning, men som jag läser ordalydelsen nu säger den ju enbart att den räknar upp allt debris som kan köpas som en uppgradering eller en fortification i sig själva. Det innebär ju inte att alla debris har den valmöjligheten, men att samtliga debris på listan antingen kan köpas som antingen fortifications eller uppgraderingar till fortifications.

Sen håller jag med om att syftningen är oklar, och definitivt kan läsas åt andra hållet också.

benmannen

Inlägg av benmannen »

Konfa skrev:Ordalydelsen behöver ju dock inte läsas som ett godkännande? Hade det stått and/or eller liknande hade ju syftningen varit tydligare till en sådan läsning, men som jag läser ordalydelsen nu säger den ju enbart att den räknar upp allt debris som kan köpas som en uppgradering eller en fortification i sig själva. Det innebär ju inte att alla debris har den valmöjligheten, men att samtliga debris på listan antingen kan köpas som antingen fortifications eller uppgraderingar till fortifications.

Sen håller jag med om att syftningen är oklar, och definitivt kan läsas åt andra hållet också.
Det låter det som GW nog hade det för avsikt när de skrev regeln jag citerade. Jag håller med om den tolkningen. Och så verkar de flesta tolka det.

Synd bara att de inte gjorde någon tydlig avgränsning för hur de ska köpas... Nu är det lite öppet.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

"Battlements & Battlefields:
Battlement & Battlefield upgrades are single pieces of battlefield debris. Each fortification can purchase a single Battlement & Battlefields upgrade from the list below. These are placed either on the fortifications battlements or anywhere on the tabletop that is wholly within 6" of their fortification:
Ammu dump 20 pts
Comms Relay 20 pts
Gun emplacement icarus 35 pts
quad-gun 50 pts"

Jag tror det här är en del av anledningen till att man tror att de är begränsade till en specifik fortification och enbart kan köpas som upgrades.

Däremot har Battlefield Debris separata regler, och jag kan inte hitta något som säger att man inte kan köpa dem lösa. Det till o med står uttryckligen, så om jag inte missar något någon annanstans i stronghold så kan man absolut köpa dem lösa.

Det här står under Fortifications under Battlefield Role i regelboken:

"Fortifications are battlefield defences, including everything from barricades to towering
fortresses. They are typically buildings and/or battlefield debris that your army has either
constructed or captured just before the start of the battle."

Det är ju semi-flufftext men det ser onekligen ut som att tanken är att kunna spela med debris lösa.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Så här står det:
Battlement & Battlefield upgrades are single pieces of battlefield debris. A list of the relevant descriptions and
rules for battlefield debris can be found opposite. Each fortification can purchase a single Battlement & Battlefield
upgrade from the list below. These are placed either on the fortification’s battlements (if it is a building with
battlements) or anywhere on the tabletop that is wholly within 6" of their fortification.
Det är enda sättet att köpa dom, i det stycket som nämnts tidigare:
The following list summarises the rules for battlefield debris that can be purchased as an
upgrade to a fortification, or as fortifications in their own right.
finns inga poängkostnader och inget sätt att köpa dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

There we go. Jag hittade heller inga, och hittade inte dem i summaryn under fortifications.

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

är det
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Lägger in denna här också så finns det dokumenterat på ett bättre ställen än i en listtråd också:
DHettNeck skrev: Här är det ENDA stället man kan köpa dom ifrån i hela boken:
BATTLEMENTS & BATTLEFIELD
Weapons and wargear litter the battlefields of the 41st Millennium.
Battlement & Battlefield upgrades are single pieces of battlefield debris. A list of the relevant descriptions and
rules
for battlefield debris can be found opposite. Each fortification can purchase a single Battlement & Battlefield
upgrade from the list below. These are placed either on the fortification’s battlements (if it is a building with
battlements) or anywhere on the tabletop that is wholly within 6" of their fortification.
Ammunition Dump......20 pts
Comms Relay......20 pts
Gun Emplacement with Icarus Lascannon......35 pts
Gun Emplacement with Quad-gun......50 pts
På nästa sida finns denna lista:
The following list summarises the rules for battlefield debris that can be purchased as an
upgrade to a fortification, or as fortifications in their own right.
Den ger på inget sätt ett sätt att köpa en comms realy löst, den är en sammanfattning där reglerna för dom olika sakerna står. Hur detta skulle kunna ge er rätten att köpa den löst är för mig helt oförståeligt.
Summeringen ger ingen rätt eller möjlighet att köpa saker på något sätt, den listar bara reglerna för saker som kan köpas på olika sätt. Hade den innehållit poängkostnader hade det fortfarande inte varit nog, men då hade man kanske kunnat argumentera för saken iaf.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Skriv svar