Regelfrågor

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Hylander

Re: Regelfrågor

Inlägg av Hylander »

fjugin skrev:Folk verkade ju ha lite olika åsikter, så hur ser gothcons regeldommare på:
http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=1327
Vore trevligt med svar innan sista listinskick.
Denna fråga känns såpass specifik så jag kommer hänvisa till vad SWEFAQen beslutar.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Hylander skrev:
fjugin skrev:Folk verkade ju ha lite olika åsikter, så hur ser gothcons regeldommare på:
Denna fråga känns såpass specifik så jag kommer hänvisa till vad SWEFAQen beslutar.
Verkar inte komma nån swefaq (eller har jag fel?), och då jag spelar med ork-karaktär på bike kommer denna fråga komma upp varje match, så vore skönt att veta vad som gäller innan GC.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

fjugin skrev:
Hylander skrev:
Verkar inte komma nån swefaq (eller har jag fel?), och då jag spelar med ork-karaktär på bike kommer denna fråga komma upp varje match, så vore skönt att veta vad som gäller innan GC.
Om flera modeller i en enhet har olika cover saves tar man det coversave som majoriteten av modellerna i cover har. Exempel: En enhet är 10 man. 4 st står i 4+ cover och 2 st står i 3+ cover. Enheten har cover eftersom 6/10 står i cover och tar sina saves på 4+ eftersom 4/6 står i den covertypen.

Om vissa i en enhet har inbyggt cover save så ser man det som om de stod i cover. Så om en karaktär med inbyggt cover joinar en enhet på 10 man (som inte har cover) så får han inte använda sitt cover save. Joinar han en enhet på 9 man varav 4 står i cover får hela enheten cover eftersom 5/10 har cover save.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Tack!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Är väldigt tveksam till den tolkningen eftersom att vara i cover och att ha cover save inte är samma. Men den tolkningen är iaf bättre än ingen alls.

Dock fattar jag inte varför modeller med inbyggd cover inte alltid skulle få ta den. En ork-bike har 4+ cover, alltid. Det räknas dock inte som att den står i cover.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det här är inte en diskussionstråd, det här är en tråd där GothCon-arrangörerna meddelar vad som kommer att gälla på GothCon.
//Moderator-HeadWar

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Tactical Dession på Mission 3 (ta bort 201p och auto seiza),

räknas en combat squad alltid som halva grund squaden i poäng (så som de gör i VP i slutet)? Skulle man kunna lägga alla bra grejer i en Combat Squad och sen 5 vanliga killar i en annan för att sedan ta bort de 5 vanliga och de är ändå värda en halv squad?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Ny SWEFAQ version ute.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Zurken skrev:Tactical Dession på Mission 3 (ta bort 201p och auto seiza),

räknas en combat squad alltid som halva grund squaden i poäng (så som de gör i VP i slutet)? Skulle man kunna lägga alla bra grejer i en Combat Squad och sen 5 vanliga killar i en annan för att sedan ta bort de 5 vanliga och de är ändå värda en halv squad?
Du räknar på samma sätt som för VP.

Skriv svar