Assaults på GothCon??

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Assaults på GothCon??

Inlägg av Zurken »

Med hänvisning till följande tråd,

http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... sault+move

så undrar jag hur GothCon arrangörerna ser på frågan. Får man "fula" sig med charges, eller inte?
Jag har på senare tid sett det spelas åt båda hållen av "veteraner" och vill helst att det ska ske på samma sätt i varje match. Jag kan tänka mig spela åt båda hållen, men jag vill i förväg veta vad som gäller. Det blir lätt krångligt och jobbigt om man i varje match ska komma ihåg att ta upp det med sin motståndare.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Assaults på GothCon??

Inlägg av HeadWar »

Du är krånglig och jobbig. :P

Jag håller dock med, det är en ganska viktig fråga, så det vore bra om alla spelade på samma sätt.

hansson

Inlägg av hansson »

Tror det nämns nånstans i tråden, men hela regeln blir ju vettig om man alltid måste flytta närmaste till närmaste (som med första modellen). Enkel lösning.

egge

Inlägg av egge »

Punktlistan i regelboken. Alltså man få flytta sina modeller i vilken ordning som helst (utom första) och skall sedan följa listans regler (bas till bas med ny, bas till bas med en som redan är i bas till bas, inom 2" från en vänlig modell som har flyttat och som är i bas till bas och sist inom 2" från en vänlig modell som redan flyttat.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Punktlistan i regelboken kommer att gälla. Alltså strikt enligt regelboken.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Tack för ett snabbt svar :)
Alexander Merinen

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Ett enkelt sätt att undvika ganska mycket charge-bögeri är att säga att alla modeller som assaultar eller reactar måste flytta så långt som möjligt mot en fiendemodell.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Fast på GothCon kommer vi att köra efter punktlistan i regelboken. Inga houserules.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Är det bara punktlistan som gäller även på Defenders React (men man får inte flytta bort från fienden) och Pile-In (men måste flytta så nära som möjligt med varje förflyttning)?

egge

Inlägg av egge »

HeadWar skrev:Är det bara punktlistan som gäller även på Defenders React (men man får inte flytta bort från fienden) och Pile-In (men måste flytta så nära som möjligt med varje förflyttning)?
Ja.

Fast det finns situationer du kan flytta ifrån fienden. Om en modell är inom 1" från en modell som är i bas till bas och denne modell inte kan komma in i bas så kan han teoretiskt sett flytta ut 1" så länge han håller sig inom 2" gränsen.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar