Engaged via challange?

Regelfrågor och förslag på husregler
Newyn

Engaged via challange?

Inlägg av Newyn »

Mina TWC hamnade i CC med 2 enheter ur demonkin igår. Mina vargar stog på ett led med imposible teräng och andra grupper som blockerade så att de inte kunda komma in i base kontakt med samtliga modeller. Den modell som stog näst längst bort var char och kunde slåss och hamnade i chalange men vi stog inte i als baskontakt. Eftersom nästa modell var mer än 2" från någon modell som stog i baskontakt hamnade vi i lite funderingar. När man läser på Challange där man inte kan flytta dem i bas kontakt räknas det som att de är det. Kan man då använda den moddelen att mäta från fast den inte står i riktig baskontakt med någon fiende modell?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Engaged via challange?

Inlägg av DHettNeck »

Jag förstår inte riktigt frågan.

Men ja, en modell i en challange räknas som en engaged modell och är man inom 2" från den får man slåss.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Jag har tyvärr inte regelboken här så kan inte ge ett direkt citat eller sidhänvisning men under reglerna för challange ska man först byta plats på den som ropar challenge med en friendly model i bas med den som blivit challenged och om inte det går så ska man byta plats med den som blivit challenged med en friendly model som är i bas med den som ropat challenge. Om inget av det är möjligt så ska man byta plats med den som ropat challange så han kommer så nära som möjligt och sedan räkna det som att de står i baskontakt. Det var det sistnämnda som hände oss vilket ledde till att hans karaktär som stod en liten bit bak räknades som att vara i baskontakt även fast han inte var det. Det ledde i sin tur att ytterligare en annan modell i hans enhet som egentligen var för långt bort för att få slåss helt plötsligt fick det eftersom den var inom 2" från karaktären som nu "räknades som att vara i baskontakt".

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

ok, låter som en krånglig situation.

Som jag läser det är det dock ganska tydligt att alla inom 2" från honom får slåss då han räknas som i BtB med en fiende.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar