The Harlequins - Måla sin första 100% klara armé

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: The Harlequins - Måla sin första 100% klara armé

Inlägg av Katarsis »

Det går att bädda in bilder från Google Drive till forumet (och använda som hosting överallt annars också ), men det är lite bökigt:

1. Gör mappen med bilderna i publik för alla.

2. Ta bildens delningslänk och ta bort "/view?usp=sharing" samt byt ut "file/d/" till "uc?id=".
Så från detta:
Till detta:
3. Nu kan du använda bildlänken för hosting,t.ex. via en Image

Kod: Markera allt

[image]https://drive.google.com/uc?id=0BzsZzqv_kaRyVEVkQ2FhVldHcGM[/image]
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

Laughing God skrev:Ser mycket bra ut, och grymt avvis på att du är så skicklig på att göra ett sånt litet och jämnt rutnät. Finns det något bra tips du har lust att dela med dig av så är jag idel öra?
Självklart har jag lust att dela Laughing God, och tack :D

Det sättet som jag fann lättast var att välja ut en punkt I en kant av det som ska ''rutas'' (jag valde då nere vid fotspetsen). sen så ögonmåttade jag en linje ca 45grader I vinkel från utgångslinjen (skosulan tex. Eller ett bälte och dyl).

När du fått en bild av hur du vill att det ska se ut så doppa penseln I vatten INNAN du målar. Detta var det viktigaste jag lärde mig eftersom doppet gör så att det kommer in vatten imellan stråna på penseln. Så när man tar och doppar den I färgen sedan så kommer den första färgen att ''tunnas ut'' och även den glida in emellan stråna. På det sättet så släpper penseln ifrån sig en mer jämn färgsträng imo. Sen brukar jag suga på penseln mellan varje rundrörning I vattnet för att få en perfekt spets, man kan också använda fingrarna, beror på vad man har för preferens. Detta gör jag VARJE GÅNG JAG SKA TA NY FÄRG :lol:

Nu är det dags att börja på ''nätet''. Rör penseln lätt fram och tillbaka I luften over där du vill måla, sänk penseln saaaaaaaakta. Allting handlar om kontrollen här. Det är vad som skiljer ett sträck från en rad med prickar. Fortsätt på samma linje sen, så rakt som möjligt tills du möter ett ''stop'' I modellen där det ej ska vara rutat. Måtta sedan en ny linje med ett bestämt avstånd från den andra och bara följ denna parallellt. Repetera tills du har ett fullt diagonal monster(platta ytor) eller ett spiralmönster (ben och armar etc).

Bild

Nu är det dags att göra exakt likadant fast åt andra hållet. måtta 90grader mot en av de förra linjerna och måla likadant som förut, linje för linje.

Då kommer du sluta upp med ett mönster av diamanter/rutor.

Bild

Denna metoden är väldigt förlåtande då man kan ''söla'' med linjerna utan att det gör något. Sedan när man fyller I diamanterna så målar man helt enkelt over det man sölat innanför och smalar av nätet till den tjocklek som man vill ha (Använd tekniken som ovan fast börja en halv mm innan kanten med rutans linje och flytta sidleds för mer kontroll så man inte målar för mycket over nätet när det ska ''smalnas av''). Och som en sista touch up så går man over med ''nätfärgen'' igen och saaaaaaakta sänker penseln I RÖRELSE (kom ihåg kontroll) och täcker det som man sölat över från rutorna :)

ETT VIKTIGT TIPS: Använd inte GW's VITA färg som själva rutor. Den klumpar sig otroligt lätt om man ska måla ett litet område som rutor (sträck går 8275602786 ganger batter). Gjorde detta med andra benet som bilder kommer på ikväll :mrgreen:
Resultatet blir fortfarande ok men om man kollar noga så ser man att det ''klumpat'' sig.................

Hoppas det var till någon hjälp :D
Senast redigerad av 1 Iambroborn, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Snyggt! Basen är magisk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

Ismeno skrev:Snyggt! Basen är magisk.
Tack så mycket! :oops:

Gillar när det är ''naturtroget''
Senast redigerad av 1 Iambroborn, redigerad totalt 23 gånger.

Laughing God

Inlägg av Laughing God »

Tackar för tipsen :-). Har provat att göra liknande men finner det svårt att få linjerna parallella så det har alltid slutat med att jag behövt måla över de sneda linjerna otaliga ggr och tröttnat
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

Nu har jag sagt att jag ska lägga upp min solitär ett par gånger nu. Han är fortfarande inte klar men här får ni en ''sneak peak''. Har sprayat satin varnish på honom då han skavde av MASSOR med färg :( . Så ett tips är att inte klämma ur de sista dropparna från eran grundspray på en modell. Det blir inte bra....

Ska inhandla lite fler färger imorgon, gå över honom en gång till så att allt ljusgrått blir ''dark reaper med en ultratun ljusgrå highlight, en till omgång satin varnish och sedan watering effect på alla gems och lite mer ''blood for the bloodgod'' på blodet. seeeeeen är han klar och kommer aldrig att skava färg igen :lol:

Bild

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

Solitären klar idag, sjukt nice resultat men varnishade för hårt så nu har han en mjölkvit hinna över hela modellen. Är sjukt olycklig :(

Får väll se det som hans ''impossible form''...

Vill inte ens lägga upp bild på honom för jag skäms över han nu. Dock så har jag höga förhoppningar på kommande death jester

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Lack är ofta av ondo. Vilket fabrikat?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

Ismeno skrev:Lack är ofta av ondo. Vilket fabrikat?
Gws egna. Första lagret vart jättebra. Felet var att jag la ett andra eftersom han skavt färg innan pga dålig grundsprayning :|

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

Nu var man igång igen. En Death Jester står på schemat idag. Precis moddat klart modellen, ska bara fila lite på'n innan han får ställa sig framför sprayen. Bättre grundlager och mindre lack kör vi på denna gången :oops:

Bild

Nu börjar han ta form litegranna. Testar en mörkare aproach på vapnet med. Balthazaar Gold/nuln oil/blå glaze/runefang steel highlights. Tror jag kommer köra det på samtliga i armén faktiskt :roll:
Bild

Nu får jag ge mig för kvällen men kom en bra bit idag. Mitt mål är att göra klart Death Jestern imorgon. Enda som återstår är allting som är svart + gems + basen :mrgreen:
Bild

Skriv svar