Eldar och deras nya fuskrunor

Regelfrågor och förslag på husregler
Fenris

Re: Eldar och deras nya fuskrunor

Inlägg av Fenris »

Trulsante skrev:Innan denna regeldiskussion spårar ur kan vi väl nöja oss med att SweFaq. tar med sig frågan och rule:ar som de anser är passande?
Nej, eftersom det är SweFaq medlemmar som sitter och spårar ur tråden är det högst olämpligt.

Tillbaks till tråden

Först står det:
"To make a Deny the Witch test, first select one of your units that was a target of the enemy’s psychic power."

Sen står det:
"If none of your units were the target of the enemy’s psychic power (the power in question might have been a blessing, a conjuration, or some other power that only affects the Psyker’s own troops) you can still attempt to Deny the Witch. To do so, follow the same process, but apply no modifiers to your dice rolls – you will require rolls of 6 to nullify Warp Charge points"
(Min fetmarkering)

Jag tror vi kan komma överens om att delar eller hela den första meningen måste tas bort från processen, det som skiljer är hur mycket man vill ta bort.

om man:
1. Tar bort hela meningen, så får man inte göra DtW test alls på blessings m.m
2. Tar bort allt efter kommat, så vet man inte riktigt vem som får göra DtW testet.
3. Tar man bort "that was a target of the enemy psychic power" så får spelaren välja vem som gör DtW testet.

Fall 1:
Om man inte får göra DtW test mot blessings m.m så blir ju hela följande text meningslös, därför kan vi utesluta fall 1.
Fall 2:
Man tar alltså bort två steg i processen, 1 välj enhet, 2 enheten måste vara ett mål. Man landar då i att man inte vet vem som gör testet och kan därför inte säga varken si eller så, därför kan vi utesluta fall 2.
Fall 3:
Man tar endast bort det som behövs för att göra det möjligt att slutföra processen, och landar därmed i att man får välja vilken enhet som tar DtW testet.

Vad gäller Kharn, så blir det helt plötsligt ospelbart om han skulle få göra DtW mot blessings m.m på 2+, det finns dock 3 saker som talar emot hans förmåga:
1. Ordalydelsen är sådan att den specificerar Kharn och hans enhet som mål till skillnad från runorna och "The Aegis".
2. Om runorna får slå om 6+ och The Aegis får slå om 1:or, så är det inte spelavgörande.
3. 2+ är ett fast värde och räknas därför som en modifikation enligt regelbokens sida 5, att slå om en tärning tas upp på sidan 13 och har sina egna restriktioner.

En annan fråga som troligen kan vara relevant är även om hur nära den som vill ta bort magi behöver vara den som kastar en magi.
Är det magins räckvidd som avgör, dvs den som gör DtW testet måste fortfarande var inom räckvidden för att kunna ta bort magin. Samt om en magiker ens måste vara på brädet för att få göra DtW test.
Jag tycker inte det låter helt orimligt att magier som läggs på magikern själv eller dess enhet inte ska kunna tas bort med DtW om de inte har en räckvidd, men jag tror de flesta spelar med att, det är magikern som måste vara på bordet som räknas.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Som Tröger redan sagt så finns det snarare 2 vägar att gå. Antingen får man inte välja någon modell alls, eller så får man välja fritt. (Vid spells som inte targetar någon fiende vilket är det vi pratar om)
Båda bryter mot det som står under deny the witch, men det känns som det enda rimliga.

Swefaq kommer förmodligen(fortfarande röstning om det) rulea att man inte väljer någon modell vilket leder till att sådana spells endast kan denyas på 6or, och varken Kharn, Runorna eller Aegis fungerar för att förbättra detta.

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Jag tycker det är rimligt att tolka undantaget "If none of your units were the target of the enemy’s psychic power (the power in question might have been a blessing, a conjuration, or some other power that only affects the Psyker’s own troops) you can still attempt to Deny the Witch" som att man inte tar hänsyn till "To make a Deny the Witch test, first select one of your units that was a target of the enemy’s psychic power", och man istället bara väljer antal WC man vill spendera. Båda Runes of the Farseer och Aegis indikerar ju att det är modellen eller uniten som gör en Deny the Witch och eftersom det inte finns någon target kan man därför inte använda någon av dem. Så tycker jag det ska ruleas.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Jag tycker det är självklart att det är armén och inte en unit som denyar. Man följer proceduren exakt som vanligt. Välj antal tärningar att spendera, slå tärningarna, ta bort en lyckad manifesteringstärning på varje sexa, kolla om någon manifesteringsstärning finns kvar, resolva eventuellt powern.

Lite som när man gör en assault, jag har aldrig hört talas om någon som nekat en charge för att motståndaren inte gått genom terräng så man inte kan resolva just den biten.
Ja' än't bittä'!

Fenris

Inlägg av Fenris »

@lurräven, nja, med The Aegis så är det enheten eller modellen som gör DtW testet, men med runes of the farseer så är det inte specificerat vems DtW-test som får slås om.
Därför kan runorna användas på en "warlock"'s DtW-test på andra sidan bordet, samt även om armén skulle göra ett DtW test.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Fenris skrev:@lurräven, nja, med The Aegis så är det enheten eller modellen som gör DtW testet, men med runes of the farseer så är det inte specificerat vems DtW-test som får slås om.
Därför kan runorna användas på en "warlock"'s DtW-test på andra sidan bordet, samt även om armén skulle göra ett DtW test.
Runes of the farseer
"... a model with this special rule can reroll any number of dice used in a single deny the witch test..."

Är väl ganska tydligt att det är en modell som får reroll?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Annars kan man väl re-rolla en annan friendly caster's psychic test också? Har inte texten framför mig men.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

lurräven skrev:Annars kan man väl re-rolla en annan friendly caster's psychic test också? Har inte texten framför mig men.
Njae, såhär låter texten

"... a model with this special rule can reroll any number of dice used in a single deny the witch test or psychic test..."

Tycker fortfarande det är rätt tydligt att det bara är farseern?

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Elevatorlake skrev:
lurräven skrev:Annars kan man väl re-rolla en annan friendly caster's psychic test också? Har inte texten framför mig men.
Njae, såhär låter texten

"... a model with this special rule can reroll any number of dice used in a single deny the witch test or psychic test..."

Menade att om man tolkar att det inte är modellen så kan man väl använda re-rollen även på andras psychic tests?

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

lurräven skrev:
Elevatorlake skrev:
Njae, såhär låter texten

Menade att om man tolkar att det inte är modellen så kan man väl använda re-rollen även på andras psychic tests?
Ahh, nu förstår jag och jag håller helt med om det du säger ang liknelsen med psychic test :)

Lurt sa räven...

Skriv svar