Eldar och deras nya fuskrunor
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Eldar och deras nya fuskrunor
Jag håller inte med. Det är den enda definitionen av modifier vi har, så det är den enda som är rimlig att använda. Att ändra en tärningsrull från 6+ till 2+ är ju helt klart en modifiering av träningsrullen hur som.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Att ändra en tärningsrull från 6+ till 6+ med reroll tycker jag också är en modifiering i så fall 
Alldeles uppenbart är ju att det finns utrymme för diskussion, så vi tar upp det i gruppen också :
Alldeles uppenbart är ju att det finns utrymme för diskussion, så vi tar upp det i gruppen också :
En individuell modell denyar bara när den blir targettad. Allt annat blir bara skumt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
"select one of your units that was a target for the enemy's psychic power."
Blir:
"select one of your units."
Således kan farseern använda runorna mot blessings etc.
Angående Kharn så står det:
"Kharn and his unit always pass their DTW rolls on 2+"
Det här är mer tveksamt men jag tolkar det som att det endast fungerar mot saker som har Kharn och hans enhet som mål.
Skillnaden är att Farseern kan använda sina runor oavsett vems DTW testet är.
Blir:
"select one of your units."
Således kan farseern använda runorna mot blessings etc.
Angående Kharn så står det:
"Kharn and his unit always pass their DTW rolls on 2+"
Det här är mer tveksamt men jag tolkar det som att det endast fungerar mot saker som har Kharn och hans enhet som mål.
Skillnaden är att Farseern kan använda sina runor oavsett vems DTW testet är.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Varför är det solklart att det blir "Select one unit" var finns regelstödet för det?
@LillePer:
"To do so, follow the same process"
dvs man upphör inte att välja enhet eftersom det vore att skippa extra delar av processen.
"To do so, follow the same process"
dvs man upphör inte att välja enhet eftersom det vore att skippa extra delar av processen.
-
Gonka Koff
Så tycker jag med, och jag tycker dessutom att Flogger sammanfattar det hela bra.Ancalagon skrev:Att ändra en tärningsrull från 6+ till 6+ med reroll tycker jag också är en modifiering i så fall
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
-
Elevatorlake
Under sammanfattningen av psychic-fasen (sidan 393 i ibooksregelboken) står det följande om deny the witch;
"If the psychic power does not target an enemy unit, your opponent can still attempt to deny the witch, but will not be able to use any bonuses."
Under psychic phase står det
"... you can still deny the witch. To do so, follow the same process but apply no modifiers to your dice rolls - you will require rolls of 6 to nullify warp charge points."
Runes of the farseer
"... a model with this special rule can reroll any number of dice used in a single deny the witch test..."
Nog försöker man väl verkligen om man vill få det där till att en farseer ska kunna använda runorna när han/hon/den/det inte är target? Varför skulle farseern få använda vissa bonusar (runorna) men inte andra (psyker, högre ML osv.)?
Då funkar t.ex. grey knights the aegis också på alla deny the witch?
"A unit that contains at least one model with this special rule re-rolls results of 1 when making deny the witch tests."
"If the psychic power does not target an enemy unit, your opponent can still attempt to deny the witch, but will not be able to use any bonuses."
Under psychic phase står det
"... you can still deny the witch. To do so, follow the same process but apply no modifiers to your dice rolls - you will require rolls of 6 to nullify warp charge points."
Runes of the farseer
"... a model with this special rule can reroll any number of dice used in a single deny the witch test..."
Nog försöker man väl verkligen om man vill få det där till att en farseer ska kunna använda runorna när han/hon/den/det inte är target? Varför skulle farseern få använda vissa bonusar (runorna) men inte andra (psyker, högre ML osv.)?
Då funkar t.ex. grey knights the aegis också på alla deny the witch?
"A unit that contains at least one model with this special rule re-rolls results of 1 when making deny the witch tests."
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
The Aegis fungerar precis som runorna då ordalydelsen är densamma, dvs den får användas på DtW-test för blessings m.m
Det innebär alltså att både GK och Eldar med runor alltid får denybonusar trots att man inte får några bonusar mot blessings, detta tex utan att ens behöva vara på bordet? Nice.
Jag köper det inte.
Jag köper det inte.