Måla vitt bra, tips?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Jesper77

Måla vitt bra, tips?

Inlägg av Jesper77 »

Har en önskan om att min knight acheron ska har vit som huvudfärg. Det som gör att jag tvekar är att jag har väldiga problem med att få vitt till att bli snyggt även på små ytor och bävar nu för hur det kommer att bli på stora ytor. Som jag gjort hittills är följande;

Använt skull white primer följt av vit GW base. Brukar sedan lägga en wash följt av några lager av GW vit layer.

Rent allmänt tycker jag den vita färgen är "klumpigare" och känns som om den torkar oerhört snabbt på penseln. Detta även om jag skakar burken ordentligt och vattnat den långt mer än jag brukar på andra färger.

Är det något speciellt man ska tänka på när man målar vitt? Någon som har bra tips på hur man får fin, jämn vit yta med GW färger? Om man ska testa annat märke för just vitt?

Hade verkligen behövt hjälp med detta, vill ha knighten i vitt.

Halvar

Re: Måla vitt bra, tips?

Inlägg av Halvar »

Jag kan inte måla men jag har hört folk säga tidigare att man ska gå från grått och upp till vitt mot slutet.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Testa att använda Vallejos vita. Mil före enligt mig.

Det finns folk som spraygrundar i grått för att sedan highlighta upp mot vitt. Det funkar också att gå från grå till mycket ljus grå, eftersom vit är en så fruktansvärt svår färg att få till ordentligt. Du kan använda den vita till de extrema highlightsen istället för basfärg.

Lycka till!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Spraya valfri grundfärg sen måla 2-3 tunna lager med GWs Ceramite White utspädd med lite vatten. Har fungerat hur bra som helst för mig ända sedan den färgen släpptes. Sen ändrar man bara vad man vill ha för shade exempel:

Spraya vit
sepia wash
ceramite white

done. Jag tycker verkligen vitt är jättelätt. Det man bör göra dock är att undvika att använda en fel och ful färg som shade, typ blå/turkos/brun etc.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Jag målar vitt från ljusgrå i flera lager upp mot vitt. Börja med heltäckande celestra grey, följt av ulthuan grey, white scar och till sist lätt drybrush med praxeti white för att fånga de yttersta kanterna. Som Serpent är inne på så är vitt nog snyggast som ljus grå, eftersom helvitt blir platt.

Skriv svar