Coversave mot Screamers Slashattacker
Re: Coversave mot Screamers Slashattacker
Alla de grejer som ger dig ett coversave utan att du behöver kolla vinkel/var skottet/attacken kommer ifrån bör fungera likadant. Står du i ruins, har stealh/shrouding, har poppat smoke etc som struntar i direction så bör du absolut få save såvida attacken inte har Ignores Cover.
Det är enbart om du måste ha en direction för att avgöra ditt cover save som det blir struligt just med Slashing attacks.
Då finns det som jag ser det 2 möjligheter:
1. Eftersom det finns en modell att allokera wounds ifrån, så varför inte avgöra cover saves från den modellen man allokerar ifrån som om det vore en skytteattack?
2. Det är en specialregel som kräver en egen specialregel för cover save, och då säger vi att "modeller som måste kolla från vilket håll attacken kommer för att ens ha ett cover save kommer inte få något cover save eftersom attacken egentligen kommer när de flyger över dig"
Det är enbart om du måste ha en direction för att avgöra ditt cover save som det blir struligt just med Slashing attacks.
Då finns det som jag ser det 2 möjligheter:
1. Eftersom det finns en modell att allokera wounds ifrån, så varför inte avgöra cover saves från den modellen man allokerar ifrån som om det vore en skytteattack?
2. Det är en specialregel som kräver en egen specialregel för cover save, och då säger vi att "modeller som måste kolla från vilket håll attacken kommer för att ens ha ett cover save kommer inte få något cover save eftersom attacken egentligen kommer när de flyger över dig"
- Lottomannen
Får man jinka?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Nej, du blir egentligen alltid targettad, bara träffad. Däremot om du redan jinkat och "har det aktivt" så får du absolut slå jink saves.Lottomannen skrev:Får man jinka?
Om något ser ut som en fågel, luktar som en fågel, låter som en fågel och även smakar som en fågel. Är det då så långsökt att anta att det faktiskt ÄR en fågel?
1. Slashing attacks används i skyttefasen, eftersom det är då man gör turbo-boosts.
2. Wound allocation görs från där screamers avslutar sin förflyttning.
3. FMC, har en liknande förmåga som har ignores cover.
4. Fordon som exploderar räknas som skytte.
5. Saker som skadar i förflyttningsfasen räknas generellt som skytte.
Jag kan därför relativt enkelt konstatera att slashing attacks borde ge coversave, och man mäter ifrån där screamers avslutar sin förflyttning. Jinka är givetvis tillåtet det också, om man kan jinka mot overwatch, varför skulle man inte kunna jinka mot det här?
1. Slashing attacks används i skyttefasen, eftersom det är då man gör turbo-boosts.
2. Wound allocation görs från där screamers avslutar sin förflyttning.
3. FMC, har en liknande förmåga som har ignores cover.
4. Fordon som exploderar räknas som skytte.
5. Saker som skadar i förflyttningsfasen räknas generellt som skytte.
Jag kan därför relativt enkelt konstatera att slashing attacks borde ge coversave, och man mäter ifrån där screamers avslutar sin förflyttning. Jinka är givetvis tillåtet det också, om man kan jinka mot overwatch, varför skulle man inte kunna jinka mot det här?
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
För man blir inte targettad.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Coversave mot Screamers Slashattacker
Förutom att det stycket är tillagt i 7th. Visst att du inte köper argumentet men kom med korrekt fakta när du säger emot.Flogger skrev:
Det är ju bara en hangover från 6th, den biten behöver man inte bry sig om
Förlöjligande är en ganska sunkig argumentationsteknik och du brukar vara vettigare än så
Blir det inte ett target när man väljer vilken enhet som träffas?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
nej, det följer inte nyckelordet Target. Precis som båtar inte kan jinka för beams men en av de träffade enheterna får göra en Deny.
Tycker faktiskt detta låter som en rimlig (RAI som RAW) mellanväg:
Cover gäller för area terrain då enheten alltid är obscured
Cover gäller ej om man står bakom en enhet/terrängbit där screamers landar på andra sidan av
Spontant känns de lite som gamla Hive Guards, du får cover om du står I terrängen. Annars inte.
Cover gäller för area terrain då enheten alltid är obscured
Cover gäller ej om man står bakom en enhet/terrängbit där screamers landar på andra sidan av
Spontant känns de lite som gamla Hive Guards, du får cover om du står I terrängen. Annars inte.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Nu är jag lite gammal och har inte spelat på waaay för länge ...
Men om jag hajar rätt måste man vara target för att få slå ett cover/jink?
Hur funkar det om man skjuter med en demolisher cannon på en enhet med sunkiga Astra snubbar ...scattrar och träffar den häftiga vendettan istället? Får man slå cover och/eller jink i sådana omständigheter? den är ju inte target...?
Kanske lite långsökt men det kan ju hända
Mitt spontana svar själv skulle vara jag du får slå...
Men om jag hajar rätt måste man vara target för att få slå ett cover/jink?
Hur funkar det om man skjuter med en demolisher cannon på en enhet med sunkiga Astra snubbar ...scattrar och träffar den häftiga vendettan istället? Får man slå cover och/eller jink i sådana omständigheter? den är ju inte target...?
Kanske lite långsökt men det kan ju hända
Mitt spontana svar själv skulle vara jag du får slå...
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!