Deep strike vs deep strike reserve
-
Elevatorlake
Deep strike vs deep strike reserve
Är skillnaden mellan deep strike och deep strike reserve så enkel som den låter, dvs deep strike reserve är när man kommer från reserves och använder deep strike?
Frågan kommer sig av att gate of infinity säger att man tar bort modellerna från bordet och sedan deployar om de med reglerna för deep strike. Däremot verkar mycket av reglerna som har med deep strike att göra, t.ex rites of teleportation för nemesis strike force men även t.ex. när deathmarks kommer på bordet när någon använder deep strike, hänvisa till att de gäller deep strike reserves.
Frågan kommer sig av att gate of infinity säger att man tar bort modellerna från bordet och sedan deployar om de med reglerna för deep strike. Däremot verkar mycket av reglerna som har med deep strike att göra, t.ex rites of teleportation för nemesis strike force men även t.ex. när deathmarks kommer på bordet när någon använder deep strike, hänvisa till att de gäller deep strike reserves.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Re: Deep strike vs deep strike reserve
SVFAQn gör skillnad på Deep Strike och Deep Strike Reserves. T.ex. Gate of Infinity kommer inte trigga Intercept och liknande, men man får använda t.ex. Locator Beacons.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
-
Elevatorlake
Tack, det var det jag trodde.
-
Elevatorlake
En till fråga på ämnet som jag tänkte ställa eftersom jag sett det här spelat på bägge sätten.
Om jag kör en nemesis strike force får jag börja slå reserve rolls från runda ett för enheter i "deep strike reserve". Gäller det endast enheter som avaer anlända via deep strike eller alla enheter i reserver, t.ex. flygare?
Frågar man mig så ska flygare slå sina reserve rolls från runda två men eftersom det kan vara rätt viktigt är det lika bra att fråga så jag inte misar något
Om jag kör en nemesis strike force får jag börja slå reserve rolls från runda ett för enheter i "deep strike reserve". Gäller det endast enheter som avaer anlända via deep strike eller alla enheter i reserver, t.ex. flygare?
Frågar man mig så ska flygare slå sina reserve rolls från runda två men eftersom det kan vara rätt viktigt är det lika bra att fråga så jag inte misar något
Om fordonet har regeln Deep Strike och väljer att anlända via Deep Strike kan de absolut sätta sig i Deep Strike Reserves om de köps som en del av NSF. Då måste de deepa in, de får alltså inte flyga på brädet som en vanligt flyer.
-
Elevatorlake
Synd för mig och min storm raven dåAncalagon skrev:Om fordonet har regeln Deep Strike och väljer att anlända via Deep Strike kan de absolut sätta sig i Deep Strike Reserves om de köps som en del av NSF. Då måste de deepa in, de får alltså inte flyga på brädet som en vanligt flyer.
Finns det ens några gw-flygare som har deep strike längre?
Fast i så fall görs det väl inte skillnad på dem. Gate of Infinity är Deep strike medan Locator beacon (i vart fall BA-varianten) bara funkar på Deep Strike reserve. Eller är locator beacon olika i olika codexar?Katarsis skrev:SVFAQn gör skillnad på Deep Strike och Deep Strike Reserves. T.ex. Gate of Infinity kommer inte trigga Intercept och liknande, men man får använda t.ex. Locator Beacons.
Innebär det att en BA Locator Beacon enligt SWE-FAQ:n även fungerar på Skies of Fury (alltså när man hoppar ut ur en Stormraven som har åkt snabbt), vilket jag trodde att den numera inte gjorde?
(Sorry om jag väcker en gammal fråga, men jag är inte på Svenska40k så ofta och absolut inte i regeldelen...)
-
Elevatorlake
Kan kolla beacon i grey knights codex senare men den stora skillnaden är intercept som bara funkar på modeller som kommer från reserves men inte om de använder gate of infinity så man slipper få fjorton pajplattor från helvetet/riptides varje gång man använder gate 
I gk codexen funkar även teleport homers endast på deep strike reserves men enligt swefaq verkar de funka på gate of infinity också.
I gk codexen funkar även teleport homers endast på deep strike reserves men enligt swefaq verkar de funka på gate of infinity också.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Teleporthomer funkar ALDRIG på gate, såvida det nu inte är en enhet med endast terminators man gatear.Elevatorlake skrev:I gk codexen funkar även teleport homers endast på deep strike reserves men enligt swefaq verkar de funka på gate of infinity också.
Senast redigerad av 1 DHettNeck, redigerad totalt 13 gånger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Space marine locator beacon nämner iaf inget om reserves, inte heller dark angels.Mortarion skrev:Fast i så fall görs det väl inte skillnad på dem. Gate of Infinity är Deep strike medan Locator beacon (i vart fall BA-varianten) bara funkar på Deep Strike reserve. Eller är locator beacon olika i olika codexar?Katarsis skrev:SVFAQn gör skillnad på Deep Strike och Deep Strike Reserves. T.ex. Gate of Infinity kommer inte trigga Intercept och liknande, men man får använda t.ex. Locator Beacons.
Innebär det att en BA Locator Beacon enligt SWE-FAQ:n även fungerar på Skies of Fury (alltså när man hoppar ut ur en Stormraven som har åkt snabbt), vilket jag trodde att den numera inte gjorde?
(Sorry om jag väcker en gammal fråga, men jag är inte på Svenska40k så ofta och absolut inte i regeldelen...)
Men till BA har dom ändrat det av någon anledning.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis