Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Moderator: DHettNeck

kraftman

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av kraftman »

Rent spontant så känns inte mallen helt klockren än, men med en massa trixande så kan den bli bättre men det lär kräva en del testning.

Ett eskalerande minus för riktigt snabba enheter som screamers t.e.x. verkar behövas iaf.

DE verkar vara något snällkompade också på Splintercannons. De flesta DE-listorna med mycket splintercannons fick faktiskt -2 i subkomp. Det skulle motsvara mer än -2 per splinter cannon och det kanske är lite i överkant..

DE:s splintercannons skulle nog kunna kompa 1 och splinter racks lika så. Night shileds kan också kompa något mer..

Även Scourges skulle kunna kompa något mer i grunden, men Talos och Chronos skulle nog behövas sänkas något..

thismeanswarmate

Inlägg av thismeanswarmate »

Precis som det diskuterades på plats tycker jag att Flayed Ones kompar för snällt. Även om det kanske inte var optimalt (eller direkt skoj) att ha med 36st. Men en 20:a med en karaktär som nickar wounds, eller massa utspridda små 5-trupper kan göra det rätt jobbigt för motståndaren. Eller som Kalle sa, vad stoppar 10x10 infiltrerande Flayed Ones?

Sen tycker jag fortfarande att Praetorians och Lychguards kompar för hårt på 3pts styck.
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

mtz

Inlägg av mtz »

Jag tycker att okej och lite sämre enheter kompar för bra.

Det gör att man kan börja med att klämma in osten. Och sen fylla på listan med skit. Som tar objectiv å kostar poäng.

Samma för billiga karaktärer. Där tex en techmarine på bike, kompar samma som att ge serganten i en bikesquad en fist.

Land_Raider

Inlägg av Land_Raider »

- Centurions med Heavy bolter ska kompa snällare. Som det ser ut nu kan man lika gärna ta attack bikes.

-Flayed ones har några nämnt tidigare. Kan bara hålla med. Det går att lösa 2x18-20 men det tar hela fokuset. Vilket inte syns i kompen.

-Destroyers. Gonkas minusexempel skriver jag under på.

Allmänt sett så bör Dark Eldar, Daemons kompas hårdare.
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag och Kosh har sammanställt en lista med förändringar vi gärna hade sett till nidsen. Förstår om ni inte tar hela listan rakt av men ta i alla fall våra ord i beaktning. Vi har räknat på komp/poäng på alla enheter och några av dem har vi medvetet satt högt (för att de är SÅ dåliga).

I allmänhet, sänk Regeneration till -1 på alla monster med 4 wounds, -2 för alla monster med 5-6 wounds FÖRUTOM Tyrannofexen som bör ha sitt -3 för regeneration.

Hive Tyrant
Old Adversary -1 istället för -3
Hive Commander - 1 istället för -3 (däremot ska den ha -2 om det finns en troop tervigon i listan)

Swarmlord
-17 istället för -22

Old One Eye
Sänk till -10 (1 MCP) istället för -11 (2MCP)

Tervigon
-14 i grund
-16 om den är troop
Räknas som 2MCP men 3MCP om den är troop

Tyranid Prime
Grundkostnad på -7 istället för -8
Lash whip&Bonesword -2 istället för -3
Reaper of Obliterax -3 (som lash whip & bonesword fast bättre)
Norn Crown -1 (större synapse range är värdefullt när man kan gömma modellen i enheter)
Ymgarl Factor -1, detta kan dra primen till S8 på charge, samt ge den 2+ save i viktiga rundor, värt ett poäng.

Deathleaper
Grundkostnad -5 istället för -7

Tyranid Warriors
-6 i grund, så det blir -2 per modell. Större enheten är inte sämre, de fyller bara andra roller.

Genestealers
Sänk Broodlord till -5

Termagant Brood
Släng in -1 om enheten har toxin sacs (den blir så grymt mycket bättre då)

Zoanthrope Brood
Just nu kompar en singelzoanthrope absurt hårt. Sänk dem till -5 för första och -4 för efterföljande.

Lictor Brood
-3 per modell, de är tillräckligt bra för det.

Haruspex
Sänk till -5 (1MCP)

Ravener Brood
Sänk Red Terror till -4, han är en Ravener som är sämre på att slåss men lite tåligare, -9 är verkligen jättekonstigt.

Harpy
Sänk Grundkostnad till -12
Varje efter första -14, dessa blir jobbigare i grupp

Hive Crone
Sänk till -15 för första men behåll -7 för varje därefter, alternativt höj detta straff då Crones blir betydligt giftigare desto fler man tar. Hade nog satt:
-15 för första
-22 för andra
-25 för varje efter den andra

Carnifex Brood
-1 per modell för Adrenal Glands (S10 och fleet är fett nice)
+2 per modell som inte har BioCannons (screamerkillers kan gott få lite bonus)
Sänk 2a och 3e modellen i en brood till 2MCP. Att 3 fexar i en enhet kostar 8MCP är sjukt hårt.

Trygon
Sänk till 2MCP

Trygon Prime
-15 i grund. 2MCP.

Exocrine
Sänk till -13 (2MCP)

Tyrannofex
Sänk till 3MCP

Toxicrene
Sänk till -8 2MCP, denna snubben är INTE kaxig

Maleceptor
Sänk till -8 1MCP, denna snubbe är ännu sämre, haruspex nivå nästan, har dock synapse och invulnerable save så får lite mer minus

Tyrannocyte
-12 rakt av. Inget jävla tjafs om hur resten av armén ser ut. Den är tillräckligt bra för att kompa hårt i sig själv, det är ett av våra bästa monster (även utan en enhet i den).

Undrar ni hur vi tänkt så fråga på. Överlag kompar monster alldeles för hårt (som alltid i alla mallar). Fordon kommer undan lite lättare, ett fordon är alltid bättre än ett närstridsmonster, i 99% av fallen. Framför allt är de immuna mot S3 och 4 och kostar en bråkdel av poängen.

Over and out,

/Floshger
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Newyn

Inlägg av Newyn »

Något som kommit upp under andra matcher för mig är.
SW scouts kompar 2 i grunden vilket känns lågt. 3/4 komp känns mer rimligt.

Serganter som kan ha 2 pistoler kommer undan riktigt billigt.
Grey Hunter 10 st med 2 plasma gun, plasma pistol Leader 2 plasma pistol Drop pod 260p 22 komp +avc (inte OS)
Grey Hunter 10 st med 2 plasma gun, plasma pistol Drop pod 220p 22 komp +avc (inte OS)
BA kan göra liknande fast med handflamer, grav/melta/plasma pistol.

Att sätta in en komp likande.
1 komp for every 2nd char with 2 special pisol skulle kännas bättre.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Flogger: jag får intrycket av att ni gjort en ärlig och noggrann genomgång av nidskompen, bra jobbat! Jag gissar att dessa
inputs kommer ge en del effekt i kommande mall.

Däremot undrar jag om det är jag eller ni som missuppfattat syftet med MCP/VCP. Jag har antagit att denna parallella och logaritmiska skala finns för att straffa s.k. "target overload" där man ser till att ha så mycket av enheter som kräver Antitank/Antimonster vapen så att det blir svårt för fiender att hantera armén.
Som jag ser det ska då MCP/VCP straffet ENDAST motsvara hur svår enheten är att döda. Den vanliga kompsiffran motsvarar hur bra enheten är. För tyranids bör då MCP vara rejält högt för 6-woundsgubbar, och inihelvette högt för Tyrranofexen. Sen ska iofs inte tyranofexxen ha så värst mycket minus i vanlig komp då den (vad jag förstår) mest är till för att överleva.

De flesta fordon har samma VCP som hull points, MCP borde väl rimligtvis spegla antal wounds, T och save, -"braigheten" anges sedan med den vanliga kompen.

Som en bisak i denna diskussionen anser jag att skimmers, och speciellt dom som får bonus på jinken ska ha extra VCP-straff. En DE Raider (3+ jink) är jävligt mycket svårare att panga ner än en Rhino , och borde då ha typ 4VCP.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Bra poänger från många håll.

@Flogger
Fint, föredömligt. Vi kommer ta till oss mkt, inte allt. Vill göra ändringar i ganska små steg så man har lite kontroll över hur en ändring i en codex påverkar en annan.

@Gonka
MCP/VCP skall kompensera att vissa saker kräver vissa vapen att mörda. Så du är typ rätt på det. Vi vill det skall kosta att överlasta motståndaren tunga vapen.

Men du har fel i rhino vs raider :)
Dels så tål inte raidern mkt mer än rhinon:
Att snitta ned en rhino med s7(som väl får ses som nån form av median-styrka) kräver 9 träffar. Förutsätter att du kan ställa modeller/skog/kulle/terräng/smoke emellan(vilket alla klarar).
Att snitta en raider med Night shields tar 12 träffar. Dock så kan du ha tur och spränga skiten på nån av de tididgare resultaten.
Visst är det skillnad, men inte mkt. Skjuter du dessutom med ap1-2 så ser det ännu ruttnare ut för raidern :), vidare så kan du repa upp raiders med typ alla vapen i spelet...
Att de psykologiskt upplevs som svårare att döda har jag full förståelse för. Hur många gånger under gothcon jävlades inte jag med motståndare med ord som "om du bara visste hur bra jag kommer jinka denna matchen". :D
Jag har spelat rätt mkt med raiders den senaste tiden, och de är inte alls lika stabila som av11 lådorna. Men ibland känns bara 3+ covern för jävlig(åt båda hållen).

@Newyn
Vi har tittat lite på mass-pistoler. Men det känns inte som att det är ett problem. De kostar 15pts styck och ger 1 skott på 6''. Skall du dubbla dem på flera modeller så springer de snabbt iväg i pris. Visst kan väl 7 veteraner med dubbla grav/plasma pistoler i pod se jobbigt ut. Men de kostar 400-500poäng. Bra värde i enheten rent kompmässigt, men är det prisvärt? Kommer enheten någonsin göra skäl för sin kostnad? Har svårt att se det.
Ok att en eller 2 modeller med 2 grav/plasma pistoler istället för en plasma/grav-gun gör att du räddar en komp gräns och att det då blir värt det rent poängmässigt, men jag tror inte på att spamma denna typen av enheter. Det känns mer som en sån sak som är jobbigt i teorin men som inte håller i realiteten.

@Generellt
Vårt mål efter Gothcon är att kompa saker som spammades hådare, och sådant som lös med sin frånvaro lättare. Vi vill göra ändringar i små steg hellre än att chansa hejvilt. Mallutvecklingen är en process, men den kommer bli bättre för var turnering som spelas.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Prio ETT innan ni gör något annat bör vara att få in de nya codexarna och framför allt alla dataslates och formationer för de redan existerande arméerna.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Prio ETT innan ni gör något annat bör vara att få in de nya codexarna och framför allt alla dataslates och formationer för de redan existerande arméerna.
Det håller jag inte med om. Det är viktigare att mallen är så bra som möjligt INNAN man för in för mycket nytt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar