Witchfire + Perfect timing

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Witchfire + Perfect timing

Inlägg av DHettNeck »

Fenris skrev:Klart att det måste finnas ett genitiv -s på "psyker" för att man ska kunna klumpa ihop det sådär.
Annars hade GW skrivit: "The unit's weapons has the ignores cover special rule".
DHettNeck är ökänd för att inte kunna grammatik.
Här är en länk för att lära sig detta:
http://www.paengelska.com/engelsk_grammatik_genitiv.htm
Jag kan ju iaf warhammer regler till skillnad från dej ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Fenris

Inlägg av Fenris »

Loudhoward skrev:
Fenris skrev:Klart att det måste finnas ett genitiv -s på "psyker" för att man ska kunna klumpa ihop det sådär.
Annars hade GW skrivit: "The unit's weapons has the ignores cover special rule".
DHettNeck är ökänd för att inte kunna grammatik.
Här är en länk för att lära sig detta:
http://www.paengelska.com/engelsk_grammatik_genitiv.htm
Here we go again...

Nu bråkar du bara med plusset för bråkandets skull. Otroligt meningslös länk då den inte alls rör exemplet.

Var god översätt följande: John och Sarahs hund.

John and Sarah's dog. (enligt trögers tolkning av GWs exempel)
John's and Sarah's dog (enligt din post borde det vara såhär)

Vilket känns mer rätt.
Jag tar fram fakta, du tar fram känslor.
fakta>känslor
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Fenris

Inlägg av Fenris »

DHettNeck skrev: Jag kan ju iaf warhammer regler till skillnad från dej ;)
Håll du dig till warhammer regler istället för reglerna för warhammer 40k, de är ungefär lika relevanta som vad en dinosaurie sa för 40-tusen år sedan.

Nu misstänker jag att du bara skriver i talspråk, men det är ju bara ytterligare exempel på din brist i korrekthet och grammatiska förmåga, där kunskap om skillnaden mellan talspråk och skriftspråk är relativt grundläggande.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Loudhoward

Inlägg av Loudhoward »

Fenris skrev: Jag tar fram fakta, du tar fram känslor.
fakta>känslor
Jag kan se från ditt senaste inlägg att du läst alla ord jag skrev men inte förstått vad jag försökte säga. Jag ber givetvis om ursäkt för detta.

Din eminenta länk beror inte alls dispyten då det ingenstans beskriver hur genitiv används vid kollektiv benämning (dvs The psycher and his unit).

Vad +1 hävdar är att genom att kollektivt benämna dessa så blir det endast ett "S" för genitiv. Något jag genom exempel försökte påvisa som korrekt, att jag sedan antog det som så självklart att det var ett axiom innebar att jag sedan ställde en retorisk fråga. En retorisk fråga som du av någon oförklarlig anledning hänger upp dig på. Det rör inte känslor alls, jag lade fram alternativen och antog att du skulle se löjligheten i det ena alternativet.

Vill du fortsätta att medvetet läsa fel på vad folk säger är det ditt val. Let the one man army go on! Kommer inte ödsla min tid på att svara ytterligare.

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Neeej, jag som precis poppade popcorn ;)
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Loudhoward

Inlägg av Loudhoward »

Trulsante skrev:Neeej, jag som precis poppade popcorn ;)
Sorry to disappoint ;) kanske Tröger orkar stångas!

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

GW har skrivit grammatiskt rätt i frasen "The psyker and his unit's weapons...". Detta då det av konjunktionsordet "and" framgår att psykern innefattas i uniten. Trust me, i are an Englisch teeeetcher!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

daskad

Inlägg av daskad »

Fenris skrev:
DHettNeck skrev: Jag kan ju iaf warhammer regler till skillnad från dej ;)
Håll du dig till warhammer regler istället för reglerna för warhammer 40k, de är ungefär lika relevanta som vad en dinosaurie sa för 40-tusen år sedan.

Nu misstänker jag att du bara skriver i talspråk, men det är ju bara ytterligare exempel på din brist i korrekthet och grammatiska förmåga, där kunskap om skillnaden mellan talspråk och skriftspråk är relativt grundläggande.
Det fanns inga Dinosaurier för 40-tusen år sedan, utan de dog ut för närmare 65 miljoner år sedan. (Nej fåglar klassas inte som dinosaurier)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Vad gäller Jonkes fråga så tycker jag att det hela är ganska enkelt och att man egentligen inte behöver avancerad grammatisk kunskap. Antingen så menar GW att Psykerns attacker skall ignorera cover (oavsett vad regeln säger RAW), eller så menar GW att Psykerns attacker inte skall ignorera cover (och då är det helt onödigt att ens inkludera Psykern i meningen). Så jag skulle helt klart anse att Psykerns attacker ignorerar cover.

Läser man på fler ställen i regelboken så finns det dessutom en massa fler attacker som inte är vapen men som har specialregeln Ignores Cover, t.ex. när byggnader går sönder.

/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Kan vi försöka hålla nivån i denna tråden lite högre? Dvs hålla oss borta från onödiga personpåhopp och liknande?

/Admin-Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar