Linus Night Lords på Gamer's Weekend...

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Serpent

Linus Night Lords på Gamer's Weekend...

Inlägg av Serpent »

Jaha, jag har ju lovat att försöka skriva något om Gamer’s Weekend och hur det spelas med Chaos Marines. Nu är jag inte lika planerande som Olof/refabricated i mitt arméval eller i mina slag, men kanske kan jag lära mig nåt själv om hur jag spelar…

Arméval:
Mitt val var baserat på en sak: Best Painted. Jag vet att jag inte längre har kunnandet att placera mig på turneringar, så jag får sikta på vad jag har inom räckhåll. Till GW har jag spelat vargar de senaste tre gångerna, och hade väl egentligen tänkt göra detsamma i år. Men efter lite testspel med en ganska mjuk lista med en Redeemer och ändlös frustration över bristen på mobilitet gick jag över till mina kära sadister på förrädarsidan. Eftersom jag nyss byggt en cykeltrollis fick jag ett ryck och bestämde mig för att bygga en massa cyklar och kasta ut mina fluffiga men ack så underpresterande Raptors ur listan…

Min lista:
Sorcerer
Bike, Level 3 (Telepathy), Force Axe, Gift of Mutation, Sigil of Corruption, Veteran of the Long War

6 Chosen
5 Plasmaguns, Champ w Combiplasma & Power Maul, Veterans
Rhino

10 CSM
Missile Launcher, Plasma Gun, Veterans, Icon of Vengeance

10 CSM
Autocannon, Plasma Gun, Veterans, Icon of Vengeance

10 Cultists
Shotgun, Flamer, Pistols&CCW:s

10 Cultists
Shotgun, Autoguns, Heavy Stubber

7 Chaos Bikers
2 Plasma Guns, Veterans, Icon of Vengeance, Champion w Power Maul & Mutation, Veterans

5 Havocs
2 Autocannons, 2 Missiles, Veterans

3 Obliterators
Veterans

Predator
Autocannon, Heavy Bolters, Havoc Launcher

Hmm… Vissa hårda element, vissa extremt ohårda. Predden känns inte direkt värd, men borde kunna knattra en del. Och mina kultister är typ harmlösa. Frågan är hur mina cyklister kommer att bete sig med plasmagevären. Och hur mycket mina trolleritrick kommer att boosta mig.

Omgång 1 – Johan Persson, DE
Johan spelar helt uppsutten DE-armé, med Grotesquer och Lord i Raider som främsta hot. Han får Stealth (Ruins) som Warlord trait och en jätteruin på sin sida. Jag får nåt kasst. Däremot slår jag fram bra spells – Invisibility och Shrouded. Nu jäklar!

DE r1: Han har första rundan. Jag har gömt mina Obbar helt utanför hans lansarsenal. Han försöker knäcka mina fordon, men inget händer där. Däremot skjuter han av fyra av åtta cyklister. Sjukt irriterande. Men hans Grotesquebåt har susat iväg alldeles på egen hand för att ta ett Maelstromobjektiv. Kanske jag kan panga av den?

CSM r1: Jag brakar iväg med mina cyklar mot hans Raider med stjärna. Med Invis borde jag vara svårskiftad. Mina Chosen på min högerflank rullar ut för att panga lite på en Venom. I trollerifasen går allt åt helvete. Trots fem tärningar går Invis inte genom. Inget jag försöker med går igenom, faktiskt. Skjuter dock ned hans Raider, och ut trillar en arg chef med fält som vill tanka åt Grotesquer. Mina autogunkillar vill mest skjuta på nåt och stjärnan är det enda som är i närheten. Ett skott av åtta träffar. Det skadar (på 6:a), och fältet poffar. Score! Sen kommer mina cyklar inte in i närstrid med idioterna...

DE r2: Han susar runt lite. Haywirescourges dyker ned bredvid min Pred. Hans giftkanoner skjuter halvmycket på mina cyklar. Det dör någon mupp till. Haywire flunkar, min pred står kvar. Däremot dör en hel del Chosen på andra flanken. Han dunkar in i mina cyklar, jag utmanar hans chef med min Champion (en träff på DE-chef utan fält borde göra honom platt). Han träffar hyfsat, skadar och min kille stendör såklart. Hans Grotesquer tycker att det är skitkul att slåss och mina sista två cyklar (inkl. trollis) biter i gräset. 7 av 9 missade 3+. Det är mina killar, det! Det kan ha kastats en tärning i väggen vid det här laget…

CSM r2: Nu börjar det bli uppenbart att vi har bråttom. Uppställning och första rundan tog lång tid. Jag får fokusera på att ta Maelstrom och hoppas på det bästa. Efter mycket om och men lyckas jag ta död på fem Scourges och sopa in mer wounds på Grotesquerna. Mina resterande Chosen försöker rva ned en båt, men det går inte. En flamerträff på en annan Raider gör dock att mina töntkultister känner sig kaxiga. Det dör typ en eller två warriors i den båten. Annars är det misär och uppförsbacke.

DE r3: Han susar runt. Börjar avancera mot mittenobjektivet med två Talosar. Iip! En trea cyklar kommer i närheten av objketivet som hålls av mina Chosen. Skyttet tar död på de sista Chosenkillarna. Mina skyttekultister får tokstryk av hans stjärna. Däremot låter han mina Obbar vara ifred i närheten av ett objektiv.

CSM r3: Jaha, vad fan gör vi nu? Skjuter lite mer på hans båtar. Jag får ned en av dem, det står kvar en massa gubbar ändå. Mina Havocs skjuter allt de kan på Grotesquer, på nåt sätt får de ned två av fyra, men de håller.

DE r4: det är rätt uppenbart att vi inte hinner spela runda fem. Vi måste sopa på! Han skjuter sönder min Pred till sist. Möjligen dör nån Havoc, samt en hel del standard-marines i mitten. Hans cyklar tar ett Maelstrom och ställer sig precis vid objektiv 3 och framför min fortfarande fungerande Rhino. En Venom sticker iväg och tar objektiv 2. På objektiv 1 (värt fyra poäng) står nu två Talosar, en ensam Trueborn och en Raider med gubbar. Okej, den båten måste dö.

CSM r4: Äh, nu chansar vi! Jag ligger ändå under så inihelvete, jag kan lika gärna gå in likt en linebacker, hjälm först! Jag avancerar med en Marinesquad, mina flamerkultister och mina Obbar mot mitten. Men först – tank shock! Min Rhino tutar och räjsar motorn. Hans cyklar bryter och drar. Min Rhino stannar på objektivet. Två poäng i hamn. Tackar, tärningsgudarna. I skyttet knattrar jag på nåt sätt ned två Grotesquer. Det KAN ha något att göra med att de stod på sina sista wounds och försökte skydda chefen… I mitten eldar jag på båten, dödar kanske nån i den. Sen lyckas jag panga ned den med obbarna. Tärningsflunk del två: hans Lord bryter och springer. OK, mer poäng in. En sista, desperat charge? Japp! Mina kultister, obbar och Marines vill in. Kultisterna failar. Eller? En kultist står på sju tum, som vi missat innan och jag slog nio tum. Jaha, de kom in. Och så även Marinesen. Det händer inte jättemycket i närstriden tills just kultisterna får slå. De dödar ett par sadoalver och Marinesen har en flagga, vilket ger mig vinst. Och Warriors bryter. Tärningsflunk del tre.

Det tar slut i runda fyra, och jag vinner med 11-9 på tre ledarskapsslag. Och mina trollerier har verkligen inte gjort nåt ordentligt… Mitt val att inte ta Meltor på Chosen verkar också som en dum idé. Jag har skitsvårt att plocka ned båtar.
Senast redigerad av 1 Serpent, redigerad totalt 13 gånger.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Excessus

Re: Linus Night Lords på Gamer's Weekend...

Inlägg av Excessus »

Wohoo! Chaos!

Synd att inte trollisen gjorde nåt. :(
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Omgång två – Jocke Engström, CSM.
Här har vi ett problem med klubblottning. Jocke har vunnit med 19-1 i första omgången. Jag har vunnit med 11-9. Men eftersom alla andra i samma kompspann är GAST:are så får ettan möta tian. Jocke spelar stabila CSM där allt är Fearless. Jag rullar fram ”Pinning test på tre enheter” som Warlord.

Han får välja sida och ställer upp först. Uppdraget gynnar verkligen den som går först, eftersom först in till reliken gör att det blir en jävla jakt efter det. Jag får Shrouded på trollerierna, men inget annat bra…

CSM/J r1: Han skjuter en del, inget händer. Avancerar med sina Noise Marines mot reliken och springer fram till den.

CSM/L r1: jag susar fram med mina cyklar mot hans Noise Marines, men även mot horden av kultister ledda av cykellorden. Flunkar mina spells, funderar på om jag ska boosta därifrån. Tänker ”det är bättre att chargea än att chargas” och missar prompt chargen.

CSM/J r2: Han tar reliken och sticker med sina Noise Marines. Skyddar dem med en rushande Vindicator. Skjuter lite på mina enheter, någon Marine här och där dör. Värst går det för Havocs, som tappar två eller tre killar och springer av. Mina cyklar tokdör mot hans kultister.

Egentligen kan vi strunta i resten av slaget. Han får igenom det han vill, och inget jag gör kan hindra honom. Eftersom min Rhino lyckas överleva slaget efter lite hjältemodigt backande och boostande ur siktlinjer vinner han bara med 19-1. Go me!

Lärdomar: SLUTA CHANSA MED HUVUDENHETEN! Nu tappade jag min hårda enhet till en chansning som jag ändå inte kunde vinna.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Kul att se kultisterna prestera i första matchen! Det brukar nämligen vara så. Tips till listan: om du hittar fem poäng, köp soulblaze till predden!
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Omgång tre – Oscar Miranda, Chaos Daemons.
Oh, crap! Jättesupermegasnabba demoner. Skitdåligt. Vadå, är det kortsidesdeployment? Och det är poänggivande objektiv? OK, det kanske kan gå…

Oscars armé är jättesnabb, med två home fieldenheter som ska hålla objektiv. Men eftersom han är offensiv borde han sätta viktiga objektiv långt fram. Eller? Och Invisibility+Shrouded hjälper ju nu när jag rullade fram den. Jag får dessutom Infiltrate på tre enheter, mina flamerkultister får Outflanka.

Han får välja sida och tar kanten med ett helt stängt hus, där hans Horrors bor resten av slaget. Jag får andra kanten där det finns två bra ruiner som mitt skytte kan bo i. Jag kramar kant och bosätter mig med allt knatter i ruinerna. Det visar sig att jag hade rätt om objektiven, båda 3-poängarna ligger i min deployment.

CD r1: Han börjar och avancerar med sina Seekers. Flugorna tar nåt Maelstrom. Screamers avancerar lite. Han får inte igenom Endurance på flickorna (viktigt!). Hans två kanoner dödar lite kultister, som bryter men lyckas med att inte springa av. Gött!

CSM r1: Jag avancerar fram med cyklarna mot flugorna, förbereder att binda upp dem med rätt trollformler i spel. Kultisterna rallar. Invis missas, Shrouded går igenom. Sen skjuter hela min armé på hans Seekers. Jag utplånar enheten med rundans sista skott. Det räddar min vänstra flank, nu kommer Obbarna vara safe mot det i alla fall… Mina cyklar visar sig ha lärt sig nåt på två katastrofer och boostar bakåt.

CD r2: Han rullar in bägge enheter med Flamers, en ställer han upp defensivt, en annan offensivt. Den offensiva scattrar bakåt, och kan bara elda lite kultister. Min Champ överlever tack vare en smidig Look Out Sir. Han boostar över mina cyklar med sina Screamers, inget märkvärdigt händer. Flugorna når inte fram, men tar ett Maelstrom.

CSM r2: Mina kultister kommer in på rätt flank! Haha! Nu ska de få elda Nurglings! Awesome! Nu gäller det att ta hand om de två enheter som finns i min deploymentzone. Min överlevande kultist gömmer sig. Jag får igenom Invis, vilket gör mina killar extremt modiga. I skyttet försöker jag ge mig på hans Skullcannon, men det händer inget särskilt. Chosen och cyklar knattrar på Scremers, det händer typ ingenting. Mina Obbar chargar hans Flamers och mina cyklar brakar in i Screamers. Flamers bryter och dör, Screamers och cyklar står mest och tuggar på varandra. Det dör kanske nån Screamer på combat res.

Här kommer jag på att mina kultister ju faktiskt kom in. De står just nu och tittar på en samling asglada Nurglings.

CD r3: Hans andra enhet Flamers äter upp alla kultisterna, hans flugor avancerar och står redo att gå in i cyklarna. Hans skytte skakar min Pred och dödar en Obbe. Obbarna bryter, såklart. Men de är för långt fram för att springa av. Flugorna går av någon anledning in i mina Chosen. Mina killar stendör. Mina Cyklister dödar hans Screamers.

CSM r3: Obbarna rallar, min Pred kör iväg för att ta ett viktigt objektiv. Alla mina enheter ställer upp för att skjuta på flugorna. Jag missar Invis på cyklarna, och de bestämmer sig för att det inte är värt det mot flugorna och boostar bort istället. Rhinon tar sig ur den uppenbara krisen och kör bort från flugorna. Allt annat skjuter på flugorna. Det kanske dör nån fluga, men de är sega som tusan. Jag tar några Maelstrom, leder både på dem och First Blood.

CD r4: Han flyttar sin GUO mot mina cyklar och jag får lite skrämselhicka. En tjockis vill de INTE träffa på. Särskilt inte med…oh crap, han fick in Endurance. Flugorna mobbar en enhet Chaos Marines, men eftersom den dör så står de i skottlinjen igen. Hans GUO visar sig vara 12+ från mina cyklar. Han når inte. Hallelujah. Därför springer han mot dem istället. Hans Flamers har ställt sig på objektiv 4, nära mina cyklar. Hans flugor dödar en enhet Marines till, men är nu bara två flugor och en Herald kvar. De står dock på objektiv 6. Jobbigt.

CSM r4: Återigen är vi tidsbrist. Ingen vet hur mycket tid det är kvar. Mina cyklar tar sig mot Flamers, jag behöver objektivet för att ta den här matchen. Mina Obbar kliver ut ur sin favvo-ruin för att skjuta rejält mycket på de sista två flugorna. Rhinon sladdar iväg för att contesta objektiv 6. Jag får igenom Invisibility och beskjuter Flamers, men det händer inget. Obbarna skjuter Assault Cannons på flugorna, och chargar sedan in. Cyklarna chargar Flamers. Cyklarna avrättar efter vissa problem Tzeentchdemonerna (det var betydligt lättare att vinna när de inte träffar så bra). De poffar. Obbarna har lyckats döda Heralden i skyttet och därför har inte flugorna FNP. Däremot är de inte fantastiska i närstrid. Det blir oavgjort i striden, men eftersom cyklarna håller ett viktigt objektiv och Predden håller ett, så är det en liten vinst till mig.

Reflektion: sent ska syndaren vakna. Nu hade jag inte oddsen på min sida att slå knasflugorna i runda ett, så jag boostade bort istället. Det gjorde att jag kunde behålla min trollis och impact-enhet. Eftersom det var kortsidor så blev det också lättare att se alla gubbar som behövde skjutas av. Och när Invis faktiskt funkar så är den enheten helt bananas.

Skriv svar