Måste dessa fortfarande gå på modeller i samma unit som den karaktären var med i och isf försvinner de helt om han var själv? Eller går det på närmaste modeller oavsett enhet och isf kan det påverka t.ex. en walker som också står i baskontakt? (jag avvaktar med att skriva hur jag rulade det så jag inte sätter idéer i folks huvuden
Wounds som spiller ut ur challange
Wounds som spiller ut ur challange
Vi hade en miniturnering idag för att testa lite "7th ed Combat patrol, KiB style" och två spelare hamnade i en situation där det vart väldigt intressant hur wounds som spiller ut från challange fungerar. Det står att de går på modeller i baskontakt och även om jag känner mig ganska säker på mitt eget svar så tänkte jag att det ändå kunde vara bäst att kolla vad allmänheten anser.
Måste dessa fortfarande gå på modeller i samma unit som den karaktären var med i och isf försvinner de helt om han var själv? Eller går det på närmaste modeller oavsett enhet och isf kan det påverka t.ex. en walker som också står i baskontakt? (jag avvaktar med att skriva hur jag rulade det så jag inte sätter idéer i folks huvuden
)
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Wounds som spiller ut ur challange
Dom går mot närmsta fiende, det behöver inte vara samma enhet. Om den man slår ihjäl har wounds eller HP och den som är närmast efter har tvärt om så bryter reglerna bara ihop 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
så... först slår man ju to hit och to wound mot det man är i challange mot. Som det som hände nu var att en powerfist slog ihjäl en karaktär och bredvid honom hade han kultister och en dread, han hade ju redan slagit så visste vad resultatet mot dreaden skulle bli och skulle alltså kunnat välja dreaden och orsaka en automatisk pen? Låter galet 
För att inte tala om vad som händer om man får in säg 3 wounds, en skulle räcka enbart för den i challange men de andra två räcker mot dreaden. Får man då välja vilken ordning man tar dem, så man kan få in två pen på dreaden (om inte en räcker så det tredje går på en cultist)? Sjukt knäpp regel iaf, borde ju bara vara mot enheten som han faktiskt är med i
För att inte tala om vad som händer om man får in säg 3 wounds, en skulle räcka enbart för den i challange men de andra två räcker mot dreaden. Får man då välja vilken ordning man tar dem, så man kan få in två pen på dreaden (om inte en räcker så det tredje går på en cultist)? Sjukt knäpp regel iaf, borde ju bara vara mot enheten som han faktiskt är med i
- DHettNeck
Wounds kan aldrig bli pens/glances, det var därför jag sa att spelet bryter ihop. Så i ditt fall skulle dreaden ta 2 wounds, den har inga wounds, så det händer ingenting.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Eftersom vi inte visste slog jag:
To hit med allt. Sen slog jag bara 1 to would sen frågade vi.
Är det randomiserade modell?
To hit med allt. Sen slog jag bara 1 to would sen frågade vi.
Är det randomiserade modell?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Nu kanske jag är lite korkad men...
Borde man ine ha slagit PF wounds en och en, och om karaktären i CC dör på första smäll och du har säg 2 smäll kvar som träffar så kan du då välja att de träffar dreaden och då slår man pen?
Borde man ine ha slagit PF wounds en och en, och om karaktären i CC dör på första smäll och du har säg 2 smäll kvar som träffar så kan du då välja att de träffar dreaden och då slår man pen?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
- DHettNeck
Nej, inte eligt reglerna. Man ska både träffa och wounda mot den som står i challangen. Sedan slår man save en och en tills dom eventuellt spiller ut.Arioch skrev:Nu kanske jag är lite korkad men...
Senast redigerad av 1 DHettNeck, redigerad totalt 20 gånger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Vilket gör att det kan vara sjukt dåligt att ta en challenge med en T3 gubbe i en enhet med T5 gubbar, typ haemonculi i grots 
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Så det som fuckar upp det hela är dreaden?
Jag tänkte man tog allt ett och ett för att sen spränga dread:) hur löser man det? Med eventuella hits på dread asså
Jag tänkte man tog allt ett och ett för att sen spränga dread:) hur löser man det? Med eventuella hits på dread asså
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Frågan är väl om man än får lägga på dreaden Oman kan ta modeller med would istället.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.