+1Kaptenen skrev:Den här tråden handlar inte om frågan längre och börjar lukta unket.
Ni borde stänga den innan det ballar ut helt.
Movement och fordon
Re: Movement och fordon
@Ismeno: Det finns andra fordon än bilar. Skimmers eller varför inte en monolith, men vi kan lämna den frågan så länge.
Om vi håller oss till bilar som kör framåt och bakåt endast, så blir det ju ytterligare en följdfråga:
Kan man tvinga bilen att göra en tankshock/ram (så att den inte får skjuta) om det står något framför och något bakom den?
(Alltså en tät fickparkering)
Under "vehicles and assault" under "successive turns" står det ju att man ska flytta på figurer som är i bas med fordonet när det gör en "pivot on the spot", gäller detta även om figurerna står t.ex 1" bort och inte har varit i närstrid med fordonet?
Jag tycker det börjar bli lite väl många frågor som är obesvarade. Detta brukar i engelska forum kallas för "a can of worms" och brukar vara det första tecknet på att man har gjort en felaktig/krånglig tolkning.
Om vi håller oss till bilar som kör framåt och bakåt endast, så blir det ju ytterligare en följdfråga:
Kan man tvinga bilen att göra en tankshock/ram (så att den inte får skjuta) om det står något framför och något bakom den?
(Alltså en tät fickparkering)
Under "vehicles and assault" under "successive turns" står det ju att man ska flytta på figurer som är i bas med fordonet när det gör en "pivot on the spot", gäller detta även om figurerna står t.ex 1" bort och inte har varit i närstrid med fordonet?
Jag tycker det börjar bli lite väl många frågor som är obesvarade. Detta brukar i engelska forum kallas för "a can of worms" och brukar vara det första tecknet på att man har gjort en felaktig/krånglig tolkning.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Står det en enhet fram/bakom men sidorna är fria kan fordonen pivota och sedan åka mellan enheterna. (Såvida inte mellanrummet är mindre än bredd+2") Är den omringad måste den klart tankshocka.
I det andra fallet så kan du alltid pivota en bil och motståndaren får flytta sina modeller så de följer 1" regeln.
Jag är rätt säker att dessa regler har varit väldigt snarlika iaf sedan 5e.
I det andra fallet så kan du alltid pivota en bil och motståndaren får flytta sina modeller så de följer 1" regeln.
Jag är rätt säker att dessa regler har varit väldigt snarlika iaf sedan 5e.
@LillePer: Tack, det var nog det mest sakliga inlägget på länge. 
Jag undrar då om det är helt ok att köra fram till en enhet och göra en piruett, för att mota bort figurer från ett objektiv, och sedan skjuta på dem? (De här knepen är helt nya för mig)
Jag undrar då om det är helt ok att köra fram till en enhet och göra en piruett, för att mota bort figurer från ett objektiv, och sedan skjuta på dem? (De här knepen är helt nya för mig)
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Nej, det är det inte lillper har fel. Du får inte pivota inom 1" från fienden. Enda undantaget är att du får göra det med fiender som redan är i närstrid med dig.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Ok då minns jag fel, får läsa på senare i veckan. Men hur funkar det med modeller som inte står i bas? Får man inte röra sig inom 1"'från dem då?
Är det ok om de är del av en enhet som varit i Cc med fordonet men inte ok om de bara råkar stå nära. Dvs man kan hindra "pivotputten" med en annan enhet på motsatt sida?
Är det ok om de är del av en enhet som varit i Cc med fordonet men inte ok om de bara råkar stå nära. Dvs man kan hindra "pivotputten" med en annan enhet på motsatt sida?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Du får normalt inte pivota inom 1" nej, så ja du kan hindra det med en enhet som inte är i combat. Tanken måste då göra en tank shock för att komma därifrån.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Check då var det bara jag som tänkte fel vid med pivot regeln. Bara så sällan det händer numera. (Allt dör ju när man tittar på det)