Using the best save availiable
Re: Using the best save availiable
Att använda det statistiskt bästa save:et i någon given situation är väl aldrig ett problem?
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
Problemet uppstår väl när man inte riktigt är säker på vad som är statistiskt bäst. Alla kan snabbt räkna ut att 2+ är bättre än 3+, men är 2+ bättre än 3+ med re-roll på ettor? Ja, det är det (knappt), men det kanske inte alla kan räkna ut lite snabbt väl vid spelbordet i en tajt situation.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Jag tror inte tanken är att man ska behöva räkna krånglig matematik (ja, det är krångligt, de flesta av oss är inte mattesnillen) för att lista ut vilket save man själv eller motståndaren ska ta.
5++ med reroll eller 3+ vanlig? Jag har ingen aning om vilken som är bäst (bäst chans att överleva), däremot vet jag vilken av dem som är bäst (lägst) då mina föräldrar inte är syskon.
5++ med reroll eller 3+ vanlig? Jag har ingen aning om vilken som är bäst (bäst chans att överleva), däremot vet jag vilken av dem som är bäst (lägst) då mina föräldrar inte är syskon.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
-
Gonka Koff
Flogger, alla vet att du startade som en liten svampspor, så sluta snacka föräldrar, inga Goblins har föräldrar!Flogger skrev:...då mina föräldrar inte är syskon.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Gonka Koff skrev:Flogger, alla vet att du startade som en liten svampspor, så sluta snacka föräldrar, inga Goblins har föräldrar!Flogger skrev:...då mina föräldrar inte är syskon.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- Pappersbåt
Har detta tagits upp i Swefaq?
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.
Bord inte formuleringen lytt "...statistically the best save..." om vi ska räkna in ett 4+ cover med re-roll?
RAW antar jag att GW vill att 3+ ÄR bättre än 4+ med re-roll.
RAW antar jag att GW vill att 3+ ÄR bättre än 4+ med re-roll.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime
Detta diskuteras i swefaq. Men förmodligen lägsta möjliga save. Dvs 2+ före 3+
Jag tycker det är givet att saven med det lästa värdet alltid är den bästa saven.
Möjligheten att re-rolla invul med prins med 3+ och 4++ ger en extra chans att klara av sin sämre save. Att chansen att lyckas ökar statistiskt ändrar inte var saven "är".
Om man blandar in statistik skulle man tex kunna räkna ut att 4++ generellt är den effektivare, och därmed bästa, saven mot tex en Deathwinglista där det mesta har ap2 och då får man alltid slå 4++. Reglerna för save nämner inget om att man ska välja sin bästa save baserat på varje specifik attack, vilket öppnar för konstigheter om man inte utgår från att dom menar "Bäst = lägst värde".
Möjligheten att re-rolla invul med prins med 3+ och 4++ ger en extra chans att klara av sin sämre save. Att chansen att lyckas ökar statistiskt ändrar inte var saven "är".
Om man blandar in statistik skulle man tex kunna räkna ut att 4++ generellt är den effektivare, och därmed bästa, saven mot tex en Deathwinglista där det mesta har ap2 och då får man alltid slå 4++. Reglerna för save nämner inget om att man ska välja sin bästa save baserat på varje specifik attack, vilket öppnar för konstigheter om man inte utgår från att dom menar "Bäst = lägst värde".