Missions

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Missions

Inlägg av DHettNeck »

Håller med jocke. Som uppdragen ser ut skulle jag inte äns överväga mina tau. Skulle man över huvud taget kunna spela dom skulle man behöva 3 devilfish med D.launchers vilket jag misstänkter skulle ge rätt kass komp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jag hoppas och antar att scoringskapacitet kommer vara en stor faktor när det gäller kompbedömningen. Hade jag gjort dess uppdrag och sedan satt subjektiv komp så skulle arméer med svag scoringkapacitet få mycket bättre komp än om uppdragen hade vart mer lika regelbokens (W-D-L).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jocke Rapp skrev:Jag måste få beklaga mig lite. När det ger mer poäng ju fler objektiv/quarters man tar så blir det ännu svårare för de svaga arméerna att få en stor vinst. Jag tänker främst på Tau men även Necrons som är väldigt svaga i sina troops. Även om jag utgår från att det här kommer speglas i kompen för dessa arméer med tanke på de här uppdragen så är det ändå lite tråkigt att de starkare arméerna får bli ännu starkare.
:)
Du menar att du hellre vill att missions skall vara digitala, dvs antingen vinner man dem eller också inte? Eller menar du att missions skall ge vika för VP?

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

cadelin skrev:yarr greyhunters!
yarr.. 4 splittade tacticals plus lite scouts :)

Uppdragen ser jättenajs ut! Först hade jag tänkt ha 4 scoring men sen skickade jag iaf in en lista med 5 scoring... det är jag inte ledsen för i efterhand, skulle nog gärna ha 6 scoring.

egge

Inlägg av egge »

Kan vara värt att betänka att kompbedömmarna är relativt erfarna spelare. Blev förvånad när Jocke och Mattias postade och inte trodde att arméers möjligheter att vinna en match inte skulle tas med.

Det går allmänt ett tema bland turneringar att det skall räcka med ett Troop choice som hålls vid liv för en massaker-vinst. Om vi ser tillbaka till tidigare år så har inte GothCon alltid följt trenderna. Variation är en nyckel i gothcons uppdrag.

I tre av uppdragen behövs inte mer än 2 scoring enheter för fulla turneringspoäng och i flera uppdrag har scoring enheter en sekundär roll.

Vid vanliga uppdrag där primary och secondary objektiv finnes brukar scoring enheter ofta ha både primary- och secondary objective som skall uppfyllas samtidigt som en högre tyngd ligger på scoring-enheters axlar (klarar du primary så blir det 8-0 turneringspoäng i en del andra turneringar).

På GothCons uppdrag har scoring enheterna en mindre roll i primary-uppdragen och inte i ett uppdrag har de en dubbel-uppgift. I flera uppdrag har scoring enheterna inte ens en primär roll. Jag skulle säga att scoring enheter har ungefär lika stor roll som i trendiga uppdrag just nu (om inte mindre).

Märk också att i de uppdrag där tre scoring enheter vid liv krävs för att få massaker är stegen för den första överlevande scoring-enheten större. Den andre och tredje överlevande scoring enheten har alltså en mindre roll än den första. Samtidigt som den första scoring enheten inte har lika stor som andra turneringar där en överlevande scoring enhet kan innebära 8-0 i uppdragspoäng.

Någon nämnde att det är svårare för sämre arméer att ta poäng eller arméer som har fåtal antal scoring enheter. Kan vara värt tänka på att om man har ett fåtal antal scoring enheter och spelar på andra turneringar så behöver motståndaren bara döda ett antal fåtal scoring enheter för att få det lika. Problemet med fåtal scoring enheter är lika framkommande när en av tre scoring enheter _måste_ överleva.

Jag tycker uppdragen har en bra variation på hur viktiga scoring enheter är. I vissa uppdrag behövs de skyddas mer och i andra kan de ha en mer aktiv roll i armén.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Mortarion skrev:
Jocke Rapp skrev:Jag måste få beklaga mig lite. När det ger mer poäng ju fler objektiv/quarters man tar så blir det ännu svårare för de svaga arméerna att få en stor vinst. Jag tänker främst på Tau men även Necrons som är väldigt svaga i sina troops. Även om jag utgår från att det här kommer speglas i kompen för dessa arméer med tanke på de här uppdragen så är det ändå lite tråkigt att de starkare arméerna får bli ännu starkare.
:)
Du menar att du hellre vill att missions skall vara digitala, dvs antingen vinner man dem eller också inte? Eller menar du att missions skall ge vika för VP?
Jag menar att dom ska vara digitala, ja. Alternativt att det finns en stor vinstnivå man kan nå med en scoring och sedan en nivå till. Inte fyra olika nivåer varav tre kräver var sin scoringenhet på olika platser på bordet.

egge: Jag vet att den första scoring-enheten ger mycket poäng och jag tycker att det är bra, men jag pratar om att vinna stora vinster, vilket du säkert förstår är viktigt om man ska placera sig högt i en turnering.
egge skrev:Någon nämnde att det är svårare för sämre arméer att ta poäng eller arméer som har fåtal antal scoring enheter. Kan vara värt tänka på att om man har ett fåtal antal scoring enheter och spelar på andra turneringar så behöver motståndaren bara döda ett antal fåtal scoring enheter för att få det lika. Problemet med fåtal scoring enheter är lika framkommande när en av tre scoring enheter _måste_ överleva.
Men nu tänker du ju fel. Det tvingar ju fortfarande arméer med dåliga troops att lägga ännu mer poäng på svaga enheter istället för mer poängvärda alternativ, medan arméer som SM som ändå har många scoringenheter inte alls har samma problem.

egge

Inlägg av egge »

Fast jag tror du har fel där. Jag tror att arméer som har svårt med sina scoring enheter har klart lättare att få mer poäng i medel i ett sådant här system jämfört med ett system där man endast har vinst-lika-förlust system. När man väl vinner så får man fler poäng och när man förlorar förlorar man mer poäng i ett sådant system.

Samtidigt som det är svårare att få 20-0 i dessa missions är det lättare att inte bli nollad vid förlust. Att ta ut en scoring enhet för motståndaren ger antagligen poäng i slutet av spelet - det gäller åt båda hållen. Jag tror det kommer ge en jämnare turnering och färre 20-0.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Tänk på andra hållet också. Vi som är lite sämre har enklare att få tag i några poäng iaf :), dessutom tycker jag att det är bra att det finns en viss skillnad mellan att vinna med 1 objektiv och 3 objektiv. Det låter ju rätt logiskt att man får mer poäng av att vinna med 3-0 än att vinna med 1-0.

Scoring-möjlighet måste ju återspeglas bra i kompen dock, men det tror jag att arrangörerna är väl medvetna om.
Alexander Merinen

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

En sak som kanske kan förtydligas är att en scoringenhet kan hålla två olika typer av objektiv. Samma enhet kan t.ex. hålla en quarter och ett objektiv. Däremot kan en enhet inte hålla två av samma sorts objektiv.

Och hur bra en lista är på att klara missions kommer givetvis att återspeglas i kompen.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

egge skrev:Blev förvånad när Jocke och Mattias postade och inte trodde att arméers möjligheter att vinna en match inte skulle tas med.
Jag skrev att jag hoppades och antog att det skulle göra det, vilket kompbedömarna nu bekräftat, jag försökte bara lugna de som trodde annorlunda utan att själv ha full insikt i GothCons kompbedömning.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar