Movement och fordon

Regelfrågor och förslag på husregler
Michael Carl

Re: Movement och fordon

Inlägg av Michael Carl »

Fenris skrev:@Mchael Carl:
Du missar då att mäta de här vektorerna:
Bild
Eftersom vektorn i steg 2 är längre än vektorn i steg 4 så har du rört dig för långt.
Hur fungerar det rent praktiskt när du spelar med fordon?

När och hur mäter du alla olika delar av fordonen?

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Sluta.

MC har helt rätt och pivot kostar inget. Detta är klappat och klar sedan länge.

Dags att gå vidare.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Halvar

Inlägg av Halvar »

DHettNeck skrev:Det kommer skrivas in i swfaq. Man kommer fortsätta spela med att man roterar fritt som resten av världen gör.
Ok. Ja det blir väl lättare för folk då.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Ismeno

Movement och fordon

Inlägg av Ismeno »

Halvar skrev:
DHettNeck skrev:Det kommer skrivas in i swfaq. Man kommer fortsätta spela med att man roterar fritt som resten av världen gör.
Ok. Ja det blir väl lättare för folk då.
Det lättaste för "folk" vore om du bara la av nu.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Halvar

Inlägg av Halvar »

Ok? Så att bara säga att folk att de ska sluta utan att faktiskt lägga fram regelargument är skitbra men att acceptera att en regeltolkning kommer med i swefaq är hemskt och bör slås ner på? Ursäkta , det kan vara sömnbristen men: wtf?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Halvar skrev:

Ok? Så att bara säga att folk att de ska sluta utan att faktiskt lägga fram regelargument är skitbra men att acceptera att en regeltolkning kommer med i swefaq är hemskt och bör slås ner på? Ursäkta , det kan vara sömnbristen men: wtf?
Det var nog din nedlåtande kommentar; "enklast för folk" som jag lackade ur på. Det handlar inte om "enklast" utan om "rätt." Ber om ursäkt för mitt snäpiga tilltal.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Ursäkten godtagen. Det var inte meningen att låta nedlåtande om folk, jag tycker att swefaq har gjort tolkningar som har varit bra trots att de inte varit regelmässiga eftersom de snabbat upp spelandet och arrangörsbiten som t.ex flygarnas min-räckvidd.
Ja' än't bittä'!

SnuffyN

Inlägg av SnuffyN »

Michael Carl skrev:Så här flyttar jag mina fordon.

Bild

Steg 1: Här startar fordonet

Steg 2: Rotera kring mitten

Steg 3: Flytta fordonet till exempel 6".

Steg 4: Rotera kring mitten

Sedan kan man upprepa detta om man vill göra flera svängar, tills man under steg 3 totalt kört så långt som fordonet får.
Detta känns fel! När jag läser reglerna tolkar jag dom inte så.
Ska försöka förklara vad jag menar utan att starta ett nytt krig :)

Så här gör jag.
Steg 1: här startar fordonet.
Steg 2: mäter tex 6" från sidan eftersom den delen av fordonet har kortas sträcka jag vill flytta.
Steg 3: flyttar fordon, roterar så mycket jag vill tills jag kommer fram.
Steg 4: är redan gjort i steg 3.

Varför jag tycker du gör fel.
Steg 2: gör du en pivot on the spot helt ok om du inte gör mer där. Men eftersom du i steg 3 nu börjar att mäta så gjorde du ingen pivot on the spot i steg 2 utan ett move. + att du kommer nu att få åka 7" och jag bara 6" ;)

Sedan kan jag tolka fel. Hänger upp mig på Pivoting on the spot alone does not count as moving. Men det är ju inte det du gör.

Ska tillägga att när jag läser gamla regelboken så tycker att ditt sätt är korrekt. Men eftersom dom tagit bort en rad i nya boken så känns det som dom gjort en ändring. Och ditt sätt att flytta inte längre är korrekt.

Balder

Inlägg av Balder »

Jo, men läser man regeln så står det så här exakt:
"Vehicles turn by pivoting on the spot about their centre-point, rather then wheeling around. Pivoting on the spot alone does not count as moving, so a vehicle that only pivots in the Movement phase counts as Stationary (however, Immobilised vehicles cannot even pivot on the spot)"

Alltså följer Michael Carls exempel regelboken till punkt och pricka.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

15 sidor senare snurrar det i huvudet, men jag är beredd att hoppa i säng med Halvar och Fenris, för så har jag alltid spelat:

Bild

Varför jag tycker så?

s.73: Pivoting on the spot alone does not count as moving
Absolut. Stå still, snurra runt, panga på.
Det hade varit en helt annan sak om det det stått:
Pivoting on the spot does not count as movement
Att röra sig och förflytta sig är ju inte samma sak, jag kan stå still med fötterna men röra på kropp och armar ändå.
Rör jag mig? Ja. Förflyttar jag mig? Nej.

s.72: Measure to and from their hull
Movement är 6", då kan jag inte hamna mer än 6" från var jag började, då har jag ju flyttat för långt.

Det är inte svårt att spela så, man behöver inte mäta bågar. Här är jag, dit vill jag, jag får flytta X inch.
På vägen från punkt A till punkt B får jag snurra hur jag vill.

Jag ser båda sidornas argument, men jag kan inte se hur det kan vara rätt att sluta förflyttningen längre bort är så lång som movement är.

Om jag applicerar min tolkning på MC's fina bild så får jag inte flytta förbi den röda linjen, då den är 6" bort åt det håll jag vill röra mig. Vilken del av fordonets hull jag sen väljer att ha mot den linjen är skit samma eftersom pivot är en fri rörelse, det är dock inte en fri förflyttning.
Hull till hull. 6" är 6".

Bild
Senast redigerad av 4 Kaptenen, redigerad totalt 12 gång.

Skriv svar