Olof Svensson: DEFCON! [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Olof Svensson: DEFCON! [KLAR]

Inlägg av refabricated »

Tjo!
Då var det dax att beta av årets första turnering. Defcon, 1800pts med en restriktionsmall. NI som inte känner till dessa kan hitta det i turneringsdelen i detta forumet under LBK-turneringar.
Jag spelade:
2 Farseers
20 guardians med 2 lansar, 2 serpents med DA
10 warp spindlar
2 Wraithknights
3 Warwalkers med dubbla scatter och holo.
Inte så mkt enheter som jag brukar vilja ha och lite för mkt poäng i hq. Men killpoints var en mkt stor del av det totala antalet poäng man kunde spela in så det var bara att optimera åt det hållet. Det är även pga detta som jag har holo på walkers och inte på serpents. Målet var att rulla mina farseers mot Shrouding och ha 2+ cover på walkers i/bakom skog och 2+ jink på serpents. Borde vara svårt att döda allt då.
Problemet jag märkte var att jag inte kunde rulla en 4:a, men mkt invis blev det... Vidare så vart det sällan det fanns tillfälle att gå samlat när det spelade roll. Antingen så fick jag inte börja och vart tvingad till defensiv deployment, eller så hade FI inget skytte där cover spelade roll(antingen så ignorerade han cover eller så skjöt han för lite för att jag skulle bry mig).

Efter att ha kollat på andras listor så var mitt mål att komma topp 2 på turneringen(gillar att jobba med målsättningar plus att jag hade en 'bra känsla' i magen). Det fanns väldigt mkt bra cron/tau armeer och några som jag spelar mirror-match mot, dessa skulle vara svåra att vinna stort mot. Samt att Trögers lista kändes som ett monster givet missions, att han är bra som fan gör inte saken bättre...

Så till matcher!

<mer kommer>
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 23 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Olof Svensson: DEFCON!

Inlägg av DHettNeck »

Tack för dom snälla orden. Dock verkar jag ju inte kunna spela finalmatcher längre....:(
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

DHettNeck skrev:Tack för dom snälla orden. Dock verkar jag ju inte kunna spela finalmatcher längre....:(
Kommer vi till final i ETC så skall alltså coachen spela din arme!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Kul med mer läsning från dig!

Var det pga killpoints som du körde 20 guardians istället för 2 * 10 eller gillar du så stora enheter?

Vad hade du för tankar kring den stora enheten spindlar, är det för att jaga stora infanterienheter och/eller att ta objectives?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Elevatorlake skrev:Kul med mer läsning från dig!
Var det pga killpoints som du körde 20 guardians istället för 2 * 10 eller gillar du så stora enheter?
Vad hade du för tankar kring den stora enheten spindlar, är det för att jaga stora infanterienheter och/eller att ta objectives?
@Guardians/Farseer
Hade det inte varit så mkt killpoints så hade jag troligen inte spelat vare sig farseers eller guardians. Hade nog allierat in ngt vettigare.
Sannolikt plockat en naken autarch som hq(reserv manipulering men framförallt billig) och sedan bantat bort saker så jag fick in allas favvo Bredsidor+batman+bunker.
Farseers är ok, men det finns inga bra ställen att ha dem på. Kanske shadow weavers... Men då blir de imobila. 20 guardians + farseers känns mkt dyrt för vad de gör. Ge mig hellre lite mer båtar eller ngt annat vettigt.

@Spindlar
Har länge sagt att de skall vara 5 eller 10 i en enhet. 6-7 modeller gör samma jobb som 5, deepar och dödar(sannolikt) en bil. 10 så tål de en hel del och sätter lite press mot dess tråkiga super heavies(som inte har i vanligt 40k att göra(iaf inte någon av de som kan slåss i CC, men det är en annan disskusion)).
5st är mkt prisvärt då de kostar 100pts, kan döda nått litet skit och sedan scora nått obj. Är de 10st så måste de göra saker, flunkar de(mishappar, kommer in r4 osv) så är det 200pts down the drain. I normala fall tror jag 2*5 e mkt mkt bättre än 1*10.
Som anti infanteri är de rent ut sagt kassa. 2 s7 är väldigt ineffektivt mot inf. Då är hökar bättre.

För det mesta så deepade jag in dem för att hota annibarges, eller annan bil. Rendingen e lite ball med, men mest en bonus. En annan styrka man inte ofta tänker på är att de är svåra att förutse, hoppar de 8 eller 18''? Rätt svårt att spela 'safe' mot dem.

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Match1: Lillen(crons)
Dlord, bargelord
4*5 Warrior, 2 flyg
6 wraiths
6 spindlar + 7&3 scaraber
2 annibarger

Hård, pushig lista, kastar han fram wraiths med lord, scaraber och bargelord samtidigt kommer det bli klabbe. Bakom detta haltar spindlar som kommer hota mig r3-4 och annibarges som man inte har tid att döda och flyg. Usch!
Mitt mål är att skjuta, backa och skjuta ett par rundor för att sedan kunna counter charga med WK:s och vända trenden. Skiter sig gör det om dlorden savar som en kung eller om bargelorden reser sig 2ggr. Jobbigt med crons...
Terrängen ser ut som all annan på Defcon, massa losblocker som hans wraiths älskar.
Han får börja och jag siezar inte.
Inget speciellt händer i deployment, han ställer saker centralt med scaraber bakom aegis. Jag ställer mig på andra sidan med guardianblobben till höger utspridd mellan några objektiv(ngt den kommer göra i alla matcher).
Tacticals tar vi lite här och där, för random för att hålla reda på eller för att vara inressanta.
r1 Cron:
Föder 6 nya scaraber, dock så håller han enheten(nu 13modeller defensiv), wraiths och bargelord pushar frammåt och gömmer sig bakom losblockers. Dock så kommer rätt mkt kunna se och skjuta på bargelorden. Han e mkt noga med att blocka all potentiell LOS mellan mina walkers och sina wraiths. Inget skjutande blir det, jag har ställt allt utom 36''.
r1 Eldar:
Riktar alla bössor utom 2 serpents mot bargelorden(den skall döden dö). 2 Serpents skjuter mot spindlar(som tog 3w från scarabfödande). I övrigt så stannar jag kvar i min deployment. Guidar en WK och mina spindlar. Bargelorden går ned och reser sig inte, 2 av 3 spindlar dör(vilket åsså plockar bort honom från coms relayen). First blood och en del av pushen e borta.
r2 Cron:
Föder nya scaraber och flyttar fram några av dem. Inga reserver kommer in, en abarge riktar in sig på spindlar, den andra på en serpent(?). Wraiths stannar kvar bakom sin losblocker och fokuserar sig mest på att inte synas. Skytte dödar 2 spindlar men inte mer.
r2 Eldar:
Denna rundan vill jag döda annibarges! Lansar och 2 wks mot den ena, spndlar mot den andra. Nått ströskott kommer jag åsså kasta på spindlarna. En barge går ned, likaså en drös scaraber(var tvungen att hantera det hotet).
r3 Cron:
Åter igen har jag hindrat comsen(vart scaraber som höll den) == inga reserver kommer in. Scaraber föds, spindlar shufflar runt och wraiths gömmer sig bakom sin LOSblocker(de kontrollerar 1 obj och håller mig i min deployment zon, så lite skada gör de). Annibargen som e kvar boostar ned och tar line break obj.
r3 Eldar:
Dödar annibargen, offar en serpent för tactical obj. Samt så vill jag locka fram scaraberna så jag kan hantera dem. Den andra chillar bakom för att ta hand som de så asen när de hoppar fram. disemarkar mina serpents innan den båten åker fram så att båten inte blir inringad och wreckad. Då dör ju allt... Spindlar hoppar mot mitten och skjuter ned 3 wraiths. Dax att sätta lite press. Går denna matchen långt så kommer det bli bra. Warwalkers+wk:s dödar 3 spindlar bakom aegis
r4 Cron:
Reserver kommer in, flygen ger sig på serpents(gubbarna i skall hjälpa till). En båt överlever, fint! Wraiths hoppar efter spindlarna och kommer charga ihjäl dem. Scaraber chargar ned disembarkade DA(hoppades han skulle klanta sig och ge sig på båten.). Blir iaf en massa slaughtpoints till Lillen.
r4 Eldar:
Dax att veva tillbaka! Wraithknight hoppar på scaraber för att knyta upp dessa. Serpent lottar ned ett flyg, warwalkers ett annat och guardians skjuter en massa på wraiths. Efter denna rundan har Lennart kvar: 1 dlord, lite scaraber i CC med WK. lite warriors. Jag har egentligen bara förlorat 2 serpents och mina spindlar.
Situationer som denna är alltid mitt mål, jag siktar mkt på att döda FI:s saker. Vilket jag hoppas skall ge mig liten vinst/draw i r5, stor vinst i r6-7. Kanske inte så mkt finess i det, men effektivt är det.
r5 Crons:
Skjuter ned sista båten och tar nått sista maelstrom.
r5 Eldar:
Chargar 5:a warr med wk, hoppas bryta den. Kastar en granat på mina egna fötter med mina DA... Linebreakar med min bikeseer.

Matchen slutar 8-4 till mig.

Vi snackar lite efter och min mening är att Lennart var för passiv. Hade han pushat med allt r1 och hoppats på lite ok saves med dlord så hade det varit svettigt för min del. Jag har svårt att se hur jag dödar 6 wraithsmed lord, bargelord och scaraber på en runda. Kan kanske ta 2 av de 3. Men reser sig sedan antingen bargelord eller dlord så blir det klabbe. Riskabelt, men det kan ibland löna sig. Kolla med Jimmy hur hans spelar sina necrons. Nu fick jag istället sitta i 3 rundor och plocka sönder Lennarts modeller en och en.
Sjukt trevlig prick! hoppas vi lirar igen.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Necrons verkar nästan vara den mest populära codexen på turneringar? Kanske inte så konstigt, verkar gå att bygga många olika typer av konkurrenslraftiga listor med de.

Intressant läsning som vanligt!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Match2: Mikael Ek(DE)
Han spelar en drös båtar, ett flygplan och formationen med chronos, talos + homo(webway).

Känns som en bra matchup för mig, får jag börja så skall det inte varanågra problem så han måste välja mellan att reserva i princip hela armen eller ta emot rätt mkt smisk r1. Jobbigt kan det bli om reservanadet lyckas och allt kommer in r2, men det är inte så sannolikt. Går jag 2:a så känns det åsså helt ok. Borde kunna spela runt det mesta i hans arme. Lite jobbigt dock att hans venom snittar ned en wk per runda, måste döda 2-3st innan jag kan hoppa frammåt med mina knäktar.

Jag har tur och väljer både sida och vem som börjar. Deployar allt utom spindlar som deepar, målet är att täcka av så mkt som möjligt av hans deploy så han måste fatta jobbiga reserv-beslut.
Mikael väljer att ställa ut allt och hoppas troligen på en sieze, annars kommer det göra ont. Han missar sedan siezen.

r1 Eldar:
Flyttar fram lite prylar och riktar in mina bössor. Guidar båda mina wk:s. 2 serpents, 3 WW, 2 knights samt explosoner av fordon dödar totalt 4 venoms och en ravager. Samt en drös med killar som satt i. Tung första runda, men jag gjorde ett fel här. Istället för att skjuta en av venomsen skulle jag ha skjutit itu raidern med grotesqs. 1 eller 2 venoms gör inte så stor skillnad, det kan knappt skada mig och om de lyckas skada en wk lite grand så spelar det ingen roll. En CC-raider i knäet är dock lite bökig.
r1 DE:
Grots-raider boostar frammåt, ravager tvingar en serpent att jinka. Småkillar gömmer sig.
r2 Eldar:
Flunkskjuter på den där raidern... och lyckas inte med mkt denna rundan. Tar 2 hullpoints från den och imobiliserar den bara. Ravagern får leva ett tag till(kanske tvingade fram jink på den, minns inte).
r2 DE:
Mikael chargar ihjäl en WK med grots-raidern(archon tankade med shadowfield). Hans bikes kommer in från reserver och gömmer sig(hade kanske kunnat göra ngt om allt kommit på en gång, nu blev det piecemeal).
r3 Eldar:
Skjuter allt in i grots, de dör. Plockar nått maelsrom. Skjuter ned ravagern med.
r3 DE:
Flyget kommer in och skjuter lite warwalkers.
r4 Eldar:
Samlar för att kunna hantera formationen när den kommer nästa runda. Tar lite tactical objs. Dödar nog den sista venomen. Tvingar plan att jinka.
r4 DE:
Plan flyger av, pain engiens deepar mitt i smeten.
r5 E:
Allt skjuter formatioen som inte överlever... tar mer obj.
r5 DE:
tar nått objektiv.
Vi rullar, konstaterar att det kommer bli en runda till, vi räknar poäng och inser rätt snabbt att jag kommer maxa givet de objektiven jag drog.
12-0 till mig.

Inte mkt att snacka om, DE har svårt att ställa upp mot s6-7 skytte i volym. Jag tror Mikael skulle reservat så mkt som möjligt, försökt gömma en ensam modell ngnstans. Fann ifs inte många bra platser... Kanske var det rätt att satsa på siezen.
Hursom så är han en sjukt skön kille, glad och rolig genom hela matchen trots den ruttna starten. Stort plus för det!

Har nu 20/24pts inspelade och det känns som att vi är på rätt spår. Kan jag nu bara avsluta dagen på ett bra sätt så är nog topp2 inom räckhåll.

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Match3 mot Johannes Wadin(Crons)
Mission där det är vansinnigt viktigt att gå 2:a. Man skall linebreaka med så mkt som möjligt och det är hammer and anvil.
Johannes spelar bargelord med rerolsave upgraderingen, c'tan, annibarge, stormlord med 2 rerolls och 2 flygplan med 2 haywiare pinnar var, även 2 enhter deathmarks med teleporttechs.

Han vinner vem som börjar och ställer ut sina pjäser. Imotek långt bak i gömsle, bargelord, annibarge och c'tan(hade t8 iom nån fräsig upgrade) för push.
Jag svarar med att ställa ut allt utom spindlar som deepar och WW som outflankar. Sedan säger han åt mig att börja.

r1 Eldar:
Jag hoppar frammåt med knights osv. fattar även ett beslut som inte var det bästa rent uppenbart kass faktiskt... Jag kör mina serpents frammåt istället för att bara chilla 40-41'' från hans baskant och invänta flygen. Tanken då var att sätta lite press på imotek(2+ save med 2 rerolls, bra tänkt!). Detta kostade en massa poäng i slutändan och var mitt största misstag under turneringen.
Guidar mina WK:s och skjuter meningslöst i hans 2 barger med mina 4 tl s10 och 2 lansar.
r1 Cron:
Hans prylar shufflar runt lite. Imotek sätter 1w på en wk med stormen(rerolls går till att försöka pricka mina serpents).
r2 Eldar:
WW och spindlar(mishap->reserv) kommer in, sätter in ww mot imotek då jag kan skjuta på enheten så jag ser allt utom imotek(5warr+2techs). Målet är att döda techsen och ta bort rerollsen så stormen tar slut snabbare, vill även plocka bort killen som ger c'tanen t8. Detta ver ett misstag, skulle plockat in dem längre bak och inväntat flygen. Tar jag ned flygen så vinner jag garanterat matchen.
Skjuter ned techsen(1 reser sig). Dödar även c'tanen med mina serpents(nu bara t7). Känndes som en ok runda.
r2 crons
Båda planen kommer in och jag inser jag spelat bort mig. Killar hoppar ut och jag säger adjö till serpentsen. Bargelorden hoppar på mina WW. Bra byte, 255pts WW mot 5 warr och en tech... Stormen dödar en båt, haywire den andra. Och här sitter jag utan annan anti air än guidade WK:s.
r3 eldar:
Serpents e borta och jag inser att jag spelat bort mig i ytterligare ett avseende. Jag har inte flyttat fram mina WK:s tillräckligt långt för att kontra avlastning av necrons ur flyg. Hade jag gjort det så hade det inte varit hela världen med att gubbarna hoppade ut och dödade båtar. Nu har jag bara mitt skytte att jobba med. Rikta alla bössor jag kan mot de utlastade gubbarna och hoppas få ned en enhet(missar ett par modeller och sedan reser sig någon). Spindlar deepar in och försöker sig på att döda av deathmarks. Vill inte ha dessa veilandes runt i slutet på matchen. 10 spindlar, 1 döda DM(som reser sig).
Summa sumarum så lyckas jag inte med ngt denna runda annat än att överleva bargelorden en extra runda med WW.
r3 Cron:
DM deepar in och dödar en WK, gubbar hoppar in i flyg(som flyger mot mitt backfield). Bargelord dödar sista warwalkern.
r4 Eldar:
Försöker skjuta ned flyg med guidad WK. Spindlar dödar av typ alla DM i hans deployment, de som dödade min WK mördar jag med 20 guardians. I örigt så försöker jag täta båten och siktar på draw. Sträcker ut blobben så långt bak jag kan(finns 2 obj i min zon).
r4 Cron:
Flygen rör sig min deploy(väntar på att släppa last i r5). Bargelord boostar ned för att ta mer linebreak. Lite spindlar dör på ngt sätt.
r5 Eldar:
Flyttar vad jag kan ned i hans deploy(spindlar, WK, farseer(bike)). Tar vad obj jag kan (3?). Får nog sent om sidor ned annibargen.
r5 Cron:
Gubbar i plan hoppar ut och linbreakar+tar obj. Bargelord tar linebreak. Flyg vänder hemmåt och försöker döda spindlar(får ned några stycken).
Tar det slut nu så har vi: 3 LB var + 2 obj var, men det blir en runda till.
r6 Eldar:
Siktar in mig på att döda en av linbreak/obj enheterna. Får ned de flesta(tingas gotoground), sedan springer jag upp för contest. Flyttar upp saker på de andra objektiven. Har i nuläget 2 obj mer, draw på LB.
r6 Cron:
Bargelord boostar för att ta obj och blocka mig från det r7. Här kommer Johannes första och enda riktiga miss i matchen, han glömmer ställa modellen så den linebreakar. Var väl inne i contesten. Han skjuter bort mig från nått obj med flygen.
Jag leder med nått obj och nån softscore.
Matchen tar slut och jag vinner med 8-4(med minsta marginal). Vinst, men jag ser det som en förlust givet hur dåligt jag spelade. Enda anledningen att jag vann var att Johannes inte har ngt vettigt sätt att ta hand om min blobb. Den plus de båda wk:na stoppar hans bargelord rätt bra.
Bra spelat Joahnnes! Denna matchen trodde jag att jag skulle ta mer poäng i, kanske därför jag spelade bort mina serpents... Vem vet? Men det kommer inte hända igen på ett bra tag.

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Match4: Kickern med Eldar/Tau

Detta kommer bli kul, alltid roligt mot trevliga erkännt bra spelare. Mission == killpoints & maelstrom. Efter att ha kolla listor innan matchen så drog jag följande slutsatser: Jag skjuter bättre iom att jag kan ställa mig utanför firepoints/range från bunker, kan jag flanka WW för att skjuta crisis så kommer batman troligen inte kunna tanka. Den som distortar bäst kommer ha överläge. Att börja avgör hela matchen :(
Får jag börja så är min bedömmning att jag kommer:
- Ställa båda WK:s & lansar inom 36'' från hans bunker(om den inte sitter längst bort i ett hörn). Då kan jag i godan ro skjuta på den r1 utan att riska ngt(distort från hans WK:s).
- Han måste gömma sig och jag får fördel i maelstrom och det är alltid bra att börja i KP.
Får han börja så har jag bättre möjligheter att spela reservspelet imo att jag e mobilare(saknar bredsidor) och WW kan outflanka.

Så, vi sätter ut lite objektiv(inte jätteviktigt var de hamnar). Kom på i efterhand att jag nog skulle använt dessa för att pusha bunkern ut på en flank(med om den taktiken i match 5).
Jag väljer sida ooooch... han får börja. :(

Spells:
Inget revolutionerande från min sida. Kickern får dock misfortune vilket är massivt. Nu har han def. uppsida i WK-kriget då alla hans prylar kan skada mina.

Deployment:
Kicker: Bunker centralt, wraithknights brevid och crisis ovan på. Båda serpentsen hamnar ute på en kant. Inte helt säker på varför men jag antar att hans tänk gick i banorna: Om jag(Olof) inte hotar ngt från honom med min deployment så kommer han ge mig första rundan och då vill han ha serpentsen säkra.
Olof: Båda wks mittemot serpents på kanten, får jag första turen så vill jag ha ngt att skjuta på. En av kickerns WK:s är inom range om han väljer att börja. 2 guidade skott = ~2 träff ~= 0.3 distort. Sedan får jag 4 skott i honom, ngt jag kan leva med. Fick infiltrate som WL-trait, så serpents och WW outflankar och spindlar deepar.

Han funderar på att ge mig första rundan, men tar den sedan själv och jag missar siezen.
r1 Kicker:
Hoppar fram med båda sina WKs för att pressa, bara den ena kommer nå. Flyttar även fram för misfortune och serpents glider frammåt. Skytte sätter 2w i en WK. Jag denyar misfortune men släpper igenom guide(han hade 4 tärningar, jag 7).
r1 Olof:
Flyttar fram båda wk:s för att lotta in distorts. Lansar riktar in sig på bunker. Är slarvig i hur jag ställer mig och kommer för nära bunkern. Sitter missfortune så ryker nog den wk:n nu(2 serpents, bredisar och crisis kan skjuta mig). I skytte så distortar jag en WK för honom. Party! Kan nu bara en överleva för mig så vinner jag nog matchen.
r2 Kicker:
Hoppar fram för distort på en wk och misfortune på den andra. Allt går sedan som kicker vill :).
Distort sitter och smattret är för mkt med misfortune. Mina knäktar viker ned sig. Dock så har han tvingats flytta fram sina serpents, vilket innebär att det finns gott om plats bakom dem för outflankers.
r2 Olof:
Allt kommer in. Spindlar deepar mot hans wk och lansarna riktar in sig på den, med lite flyt dör den eller har så dör den eller har 1-2w kvar. Då kan jag sannolikt ta den på overwatch+ hit&run-skjut senare. WW springer in och hittar skott i alla crisis utan att batman kan tanka. Båda mina serpents kommer kunna skjuta hans i bakarna. I skytte så reducerar jag hans WK till 1w och knäcker båda serpentsen.
Här känner jag att jag vunnit matchen. Jag har position och 2 serpents+ww+spindlar mot hans bredsidor och jätteskadade WK.
r3 kicker:
Bredsidor hoppar ut ur bunker, batman joinar. Snapfire sätter 4 träff i serpents som med tankhunter gör sina 3 hullpoints. Inte statistiskt, men skit händer. DA i blir sedan shakade så de får inte kasta cp-granat(s4, ap4). WK hoppar på spindlar(20 guidade skott, goda odds att sänka den på overwatch) och kommer in levandes, den dödar 5 av 6 möjliga. Jag klarar LD men missar hit&run på i5). Skit händer, ibland rullar man 6:an, synd bara det var i samma läge då han skulle träffa 5/5 attacker... Skrattfarseer assaultar mina WW för att hindra dem från att skuta och så kan han döda dem i CC med batman + bredisar senare. Som lök på laxen så drar han supremacy och ascension som objektiv...
Lysande runda för kicker och det e match igen.
r3 Olof:
Nu vill jag bara ta så mkt slaughterpoints som möjligt. DA hoppar ut och sätter granat of doom på hans DA(knäpper alla 5 i en enhet, lotto!). Men iom att den andra enheten shakades när transporten gick ned så är de ganska verkningslösa. Min serpent försöker bryta hans krooter(som är hans enda chans till linebreak). Bryter dem men de rallar senare. Är inte så rädd för hans bredsidor då de kommer charga mina WW nästa runda, plus, jag kan inte gömma mig för dem :). I CC tar mina WW ned farseern till 1w.
r4 Kicker:
Bredsidor+batman traskar för att hoppa på mina warwalkers. Krötter rallar och han får lite maelstrom. Sista reserver kommer in(jetbikes), skytte/assault dödar mina 2 små avenger enheter nära hans tableedge(en skjuten, en i CC). Dock så händer en vansinnigt kul sak i trolleri, farseern perilar och det finns inte charges för ghost helm. Där gick Warlord! Och mina WW springer fria(upp mot 2 av hans enehter, jag hoppas kunna charga jetbikes och avengers för 4 slaughter points), 4'' chargen blev nu en 6:a för batman med vänner. Kicker funderar länge och bestämmer sig för att ta den. Rullar sedan prompt snake-eyes. Mina spindlar h&r:ar från wk:n. Party!
r4 Olof:
WW skuttar överlyckilgt mot sina 2 mål. Med fleet så måste jag charga mer än 4'' och mindre än 10 eller 11(rullar jag för högt så kan jag basa för mkt för att klara combin.). Borde gå att lösa :)
Riktar ~20 rendingskott och en lans mot wk:n med 1w kvar, den överlever... och serpenten skjuter på 3a jetbikes(1 överlever...). Sedan chargar jag. Dubbel-etta!, reroll ger mig en 11:a. FAN! som om inte det räcker så dödar jag inte jetbikesen som flyr och sedan rallar... Visst var det tur att de inte dog tidigare, men när man får en så fin passning av ödet så vill man gärna få nått gjort med den...
r5 Kicker:
Den sabla wk:n chargar ned de 2 sista spindlarn, jetbikes rallar. Bredsidor avrättar walkers och han plockar nån maelstrom här och där.
r5 Olof:
Rendar äntligen ned wk:n, och en serpent skall döda 6kroot i skog(tar isf ascendency, bort med hans Line break och 1 slaughterpoint). Cannon och scatter tar bort 3 kroot, sedan rullar jag en 1:a på skölden och en krootfan står kvar, den bryter inte.

Matchen slutar såhär, 5-7 till Kicker, som dessutom har den dåliga smaken(sarkasm för er som inte känner igen det) att ha en snygg arme så han drar ifrån med en massa poäng. Är inte helt nöjd med resultatet, efter min r2 så trodde jag det skulle bli en rätt stor vinst, kan inte riktigt se vad ja gskulle göra annorlunda givet förutsättningarna(infiltrate, han börjar osv.). Men 7-5 till honom om han har första rundan känns ändå rätt ok, men med outflank på serpents så blir det annorlunda.
Fint spelat Kicker! 2-0 till dig nu(vet inte om någon annan i svea har plusstatistik mot mig).

Skriv svar