Movement och fordon

Regelfrågor och förslag på husregler
Loudhoward

Re: Movement och fordon

Inlägg av Loudhoward »

Jag läser med nöje om hur Landraiders flyttas som man gör när man flyttar en tung byrå eller liknande och roterar kring det ben som råkar vara längst fram och sedan byter ben att rotera kring efter en 180grader! När stegvisa förflyttningslängden går mot 0 går totala förflyttningen mot oändligheten!

Om tråden kommer upp i 10 sidor spelar ska jag försöka hitta en byrå, måla den som en landraider och sedan rotera den genom staden och samtidigt vara stationary!

p.s. jag skulle aldrig orka göra något sådant så dont hold me to it!

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

:D svårt att få den bilden ur huvudet nu.....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Loudhoward skrev:Jag läser med nöje om hur Landraiders flyttas som man gör när man flyttar en tung byrå eller liknande och roterar kring det ben som råkar vara längst fram och sedan byter ben att rotera kring efter en 180grader! När stegvisa förflyttningslängden går mot 0 går totala förflyttningen mot oändligheten!

Om tråden kommer upp i 10 sidor spelar ska jag försöka hitta en byrå, måla den som en landraider och sedan rotera den genom staden och samtidigt vara stationary!

Jag vill se hur en byrå målad som en landraider ser ut!!! :)

Kan du göra vroom-vroom ljud när du roterar den genom staden också?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Elevatorlake skrev:
Loudhoward skrev:Jag läser med nöje om hur Landraiders flyttas som man gör när man flyttar en tung byrå eller liknande och roterar kring det ben som råkar vara längst fram och sedan byter ben att rotera kring efter en 180grader! När stegvisa förflyttningslängden går mot 0 går totala förflyttningen mot oändligheten!

Jag vill se hur en byrå målad som en landraider ser ut!!! :)
Jag tar commissionjobb ;)

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Kul att slå en etta när man ska över en tröskel...
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Soil

Inlägg av Soil »

Såhär tror jag motargumentet menas:

Att man får "turn any number of times during movement" tolkas som att man får vrida fordonet hur man vill medan man förflyttar det, samt får byta vinkel på förflyttningen hur många gånger man vill

resultatet blir

Bild

Man står på 12"-linjen och piviotar = känar 1"

Man kör 3" och vrider fordonet åt höger.

Man kör sen 1" åt höger och vrider fordonet fram igen

Man kör sedan 2" fram

Totalt har man kört 8" ist för 6 tack vare att man inte piviotar utan får vrida fordonet medan det rör sig.

EDIT:

Alla vridningarna föruom den första sker under flytten. 4an ska vara i linje med den övre linjen och är ingen snurr, den kör rakt där. Paint + laptop = badness ^^

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Soil skrev:Såhär tror jag motargumentet menas:

Att man får "turn any number of times during movement" tolkas som att man får vrida fordonet hur man vill medan man förflyttar det, samt får byta vinkel på förflyttningen hur många gånger man vill

resultatet blir

Bild

Man står på 12"-linjen och piviotar = känar 1"

Man kör 3" och vrider fordonet åt höger.

Man kör sen 1" åt höger och vrider fordonet fram igen

Man kör sedan 2" fram

Totalt har man kört 8" ist för 6 tack vare att man inte piviotar utan får vrida fordonet medan det rör sig.
Man får bara turna genom att pivota.

Ett fordon som svänger och vrider sig på vägen fram gör egentligen många stopp-pivot-fortsätt köra.

Gör man något annat som i fallet ovan har man inte följt reglerna, och då är det inte så konstigt om man kommer en massa längre ;)

Newyn

Inlägg av Newyn »

På bilden ligger 2, 3 och 4 fel, eftersom man mäter avståndet som man åkt innan man pivotar för att därefter fortsätta åka. Du har lagt dem som att man pivotar före.

Svårt att skriva på en skummande buss på mobilen. :?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Newyn skrev:På bilden ligger 2, 3 och 4 fel, eftersom man mäter avståndet som man åkt innan man pivotar för att därefter fortsätta åka. Du har lagt dem som att man pivotar före.

Svårt att skriva på en skummande buss på mobilen. :?
Hoppas att du menar skumpande? ;) haha.

Det till trots är det korrekt.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jag testade Soils variant IRL nu för att se om 40k på något sätt bröt matematikens lagar, och jag kom kortare än vad jag hade gjort vid en "vanlig" pivot-åk-manöver.
Det hela är för mig ganska enkelt; kortaste vägen mellan två punkter är en rak linje och om du hela tiden måste svänga så kommer du direkt förlora distansen som du lägger på all annan förflyttning än direkt mot målet.
Titta på ett rutat papper t.ex.: Om du skall ta dig från ett hörn till det diagonalt motsatta så är kortaste vägen en rak linje, och om du då istället väljer att bara röra dig längs de fördragna linjerna så kommer den vägen att vara mycket längre.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar