Movement och fordon
Re: Movement och fordon
okej, låt mig var ännu tydligare då genom att översätta till svenska:
"Pivoting on the spot alone does not count as moving, so a vehicle that only pivots in the Movement phase counts as Stationary"
På Svenska:
"Att rotera på stället enbart räknas inte som förflyttning, så ett fordon som bara/endast roterar i förflyttningsfasen räknas som stillastående"
dvs om du gör något annat än att rotera i förflyttningsfasen, så räknas du inte längre som stillastående.
Om du till exempel rör på dig i förflyttningsfasen så bryter du mot detta och räknas därmed inte som stillastående när du roterar.
Den andra möjligheten man har är dock:
"Vehicles can turn any number of times as they move, just like any other model."
På Svenska:
"Fordon kan svänga hur många gånger de vill MEDANS de rör sig, precis som vilken annan figur som helst."
Detta låter dig rotera fordonet hur många gånger du vill, men bara medans det rör sig, du får alltså inte rotera ditt fordon varken före eller efter förflyttningen, utan endast under förflyttningen.
På engelska forum när liknande regeldiskussioner kommer fram brukar man säga att:
"40K is a permissive ruleset" dvs man får bara göra det som finns inom ramen för vad som specifikt tillåts. Det brukar dessutom användas ett sätt att påvisa hur dumt det vore att tillåta saker tills det framgår att man inte får göra något.
Exemplet brukar vara att min Space marine får flyga omkring och skjuta laser från sina ögon och dödar allt som finns på planen eftersom det inte specifikt står att en spacemarine inte kan göra så.
Jag tänker nu även visa hur fel man kan göra om man skulle göra som många här i tråden tycker är ok:
1. Jag snurrar min Landraider 90 grader.
2. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
3. Jag snurrar min land raider 90 grader.
4. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
5. Jag snurrar min land raider 90 grader.
6. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
7. Jag snurrar min land raider 90 grader.
8. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
9. Jag snurrar min land raider 90 grader.
10. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
11. Jag snurrar min land raider 90 grader.
12. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
Endast de jämna stegen var ju förflyttning, vilket totalt var 6 tum, men min landraider har nu kommit 12 tum längre fram än där den började.
Jag kan dessutom dela upp detta i hur små steg som helst så varför inte i 0.1" intervall. Det ger mig friheten att ta mig 66" över planen.
"Pivoting on the spot alone does not count as moving, so a vehicle that only pivots in the Movement phase counts as Stationary"
På Svenska:
"Att rotera på stället enbart räknas inte som förflyttning, så ett fordon som bara/endast roterar i förflyttningsfasen räknas som stillastående"
dvs om du gör något annat än att rotera i förflyttningsfasen, så räknas du inte längre som stillastående.
Om du till exempel rör på dig i förflyttningsfasen så bryter du mot detta och räknas därmed inte som stillastående när du roterar.
Den andra möjligheten man har är dock:
"Vehicles can turn any number of times as they move, just like any other model."
På Svenska:
"Fordon kan svänga hur många gånger de vill MEDANS de rör sig, precis som vilken annan figur som helst."
Detta låter dig rotera fordonet hur många gånger du vill, men bara medans det rör sig, du får alltså inte rotera ditt fordon varken före eller efter förflyttningen, utan endast under förflyttningen.
På engelska forum när liknande regeldiskussioner kommer fram brukar man säga att:
"40K is a permissive ruleset" dvs man får bara göra det som finns inom ramen för vad som specifikt tillåts. Det brukar dessutom användas ett sätt att påvisa hur dumt det vore att tillåta saker tills det framgår att man inte får göra något.
Exemplet brukar vara att min Space marine får flyga omkring och skjuta laser från sina ögon och dödar allt som finns på planen eftersom det inte specifikt står att en spacemarine inte kan göra så.
Jag tänker nu även visa hur fel man kan göra om man skulle göra som många här i tråden tycker är ok:
1. Jag snurrar min Landraider 90 grader.
2. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
3. Jag snurrar min land raider 90 grader.
4. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
5. Jag snurrar min land raider 90 grader.
6. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
7. Jag snurrar min land raider 90 grader.
8. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
9. Jag snurrar min land raider 90 grader.
10. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
11. Jag snurrar min land raider 90 grader.
12. Jag rör den 1 tum framåt, samtidigt som den snurrar 90 grader tillbaks.
Endast de jämna stegen var ju förflyttning, vilket totalt var 6 tum, men min landraider har nu kommit 12 tum längre fram än där den började.
Jag kan dessutom dela upp detta i hur små steg som helst så varför inte i 0.1" intervall. Det ger mig friheten att ta mig 66" över planen.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Ja, bilden är fel, det ska givetvis vara diagonalen som är 6 tum.
Det där får du nog verkligen visa på bild eller film om du vill att någon skall kunna förstå det. Hur menar du egentligen att man skall förflytta sig och pivota samtidigt?
Om du hela tiden snurrar runt ditt center, hur skall du då kunna tjäna mer movement än vad du gör första gången du pivotar?
Edit: Vad jag menar med att förflytta sig och pivota samtidigt är ju att du pivotar runt ditt center, men om du förflyttar ditt center samtidigt som du gör pivoten så blir det ju effektivt samma sak som att pivota runt en annan del av fordonet.
Om du hela tiden snurrar runt ditt center, hur skall du då kunna tjäna mer movement än vad du gör första gången du pivotar?
Edit: Vad jag menar med att förflytta sig och pivota samtidigt är ju att du pivotar runt ditt center, men om du förflyttar ditt center samtidigt som du gör pivoten så blir det ju effektivt samma sak som att pivota runt en annan del av fordonet.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Man kan inte sick-sacka fram på det sättet jag tror du försöker beskriva.
Låt oss säga att du börjar med sidan framåt på 12".
I början på din move pivotar du runt fordonets center så att fronten är riktad rakt fram istället.
Om fordonet är rektangulärt då så "tjänar" du nån cm.
Därefter kör du 1" framåt, och vrider tillbaka så sidan är riktad framåt igen så förlorar du det du tjänade i första steget eftersom fronten skjuts bak. Du skjutsar ju inte fram bakdelen då så att fordonets sida är där fronten precis var.
I början på din move pivotar du runt fordonets center så att fronten är riktad rakt fram istället.
Därefter kör du 1" framåt, och vrider tillbaka så sidan är riktad framåt igen så förlorar du det du tjänade i första steget eftersom fronten skjuts bak. Du skjutsar ju inte fram bakdelen då så att fordonets sida är där fronten precis var.
Har försökt rita upp en bild, tyvärr fick jag bara plats med steg 1-10 på pappret.Katarsis skrev:Det där får du nog verkligen visa på bild eller film om du vill att någon skall kunna förstå det. Hur menar du egentligen att man skall förflytta sig och pivota samtidigt?

var tvungen att byta format 4ggr hoppas det går att se nåt.
Jo, om man får rotera fordonet före och efter man förflyttar det, så får man ju göra så, det är det jag hela tiden försöker visa på att man enligt reglerna inte får göra.Ancalagon skrev:Man kan inte sick-sacka fram på det sättet jag tror du försöker beskriva.
Edit: Du får alltså varken göra zick eller zack en endaste gång.
Edit2: När du börjar med ordet "därefter" så är du fel ute, det finns inget därefter, antingen så roterar du enbart ditt fordon, eller så roterar du det medans du flyttar det. Det finns inget "...och sen gör jag så" eftersom du bara får göra en sak.
Fast nu har du ju inte alls roterat fordonet runt sitt center, utan snarare runt en punkt väldigt långt fram på fordonet.
Använd inte dropbox för att länka in bilder: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... ox#p178578
Det var jag som fixade till ditt förra inlägg så att det fungerade.
Edit: Försök göra den där manövern på riktigt: Ta fram ett fordon och försök följa din steg samtidigt som du fokuserar på centerpunkten så ser du att centerpunkten kommer att förflytta sig hela tiden medan du pivotar. Försök sedan att se om det finns någon punkt på fordonet som inte förflyttar sig så kommer du att se att du i själva verkar pivotar runt en helt annan punkt än vad som är tillåtet i regelboken.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Precis som alla säger så roterar man ju runt centrum så du kan bara tjäna tum den första pivoten.
Ett fordon på säg 4"x2" som roterar 90 grader, kör fram 6" och sen roterar 90 grader igen hade inte tjänat något, men om det inte hade gjort den sista rotationen hade det tjänat 1".

Ett fordon på säg 4"x2" som roterar 90 grader, kör fram 6" och sen roterar 90 grader igen hade inte tjänat något, men om det inte hade gjort den sista rotationen hade det tjänat 1".

- Jimmy Johansson
Applåder för den bilden!
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
Nu måste ju alla vara med! Hurra för Balder!!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime