Du har rätt i att jag missade att det bara var infanteri som det pratades om där jag citerade, jag trodde det gällde alla typer av enheter om det inte stod något specifikt under dem enheterna. Men om dina citat stämmer så blir min slutsats densamma.Ancalagon skrev:Du citerar regler om movement, inte om fordons movement. Du kan inte copy-paste och lägga ihop delar av infantry-reglerna och klämma in ett "hull" i en mening istället
Början på delen du citerar regler för:
"For the time being, we’ll just explain how squads of Infantry move, as they are by
far the most common units in the game. Vehicles, Jump units, Bikes and certain other
units move in different ways to represent their greater mobility, and these will be
discussed in full detail later in the book, in the Unit Types section."
Fetstil för övertydlighet
REglerna för movement av fordon:
"Vehicles can turn any number of times as they move, just like any other model. Vehicles
turn by pivoting on the spot about their centre-point, rather than wheeling round."
"Pivoting on the spot alone does not count as moving"
"Pivoting is always done from the centre of a vehicle to prevent it
from accidentally moving further than intended or allowed."
Så du kan alltså ställa ett icke-kvadratiskt fordon på 12" i din deployment, sen svänga runt dess mitt (pivota) och vända fronten framåt. Detta räknas inte som movement. Därefter kan du mäta och åka 6" (eller längre om du nu vill det).
Den här delen: "Vehicles can turn any number of times as they move, just like any other model. Vehicles
turn by pivoting on the spot about their centre-point, rather than wheeling round."
säger ju precis samma sak, de får snurra MEDANS de rör på sig. (min understrykning)
Här är också samma innebörd som för infanteri:
"Pivoting on the spot alone does not count as moving"
Om du ENBART snurrar så räknas det inte som om att du har rört dig.(min understrykning)
Du får därför inte rotera fordonet före du förflyttar det eller efter du har förflyttat det, utan enbart MEDANS du förflyttar det.
Om du snurrar ditt fordon innan du mäter, så förlorar du chansen att förflytta det, såvida motståndaren inte är vänlig och låter dig snurra tillbaks fordonet till ursprungspositionen innan du börjar mäta hur långt det får köra.
Exempel: En rhino står med ena sidan åt det håll den ska förflytta sig, och intensionen är att den ska flytta sig 6 tum och vrida fram fronten. Man mäter då lämpligen från rhinons främre ena hörn och till där rhinons främre samma hörn är tänkt att placera sig.
Det är därmed inte tillåtet att först snurra rhinon så att fronten kommer ca 1 tum längre fram och sedan börja mäta och förflytta den 6 tum, eftersom vissa delar av rhinon då har rört sig ca 7 tum.